Czy reklama piwa jest legalna? Jakie strategie marketingowe zastosować przy sprzedaży piwa rzemieślniczego?
- 5 sierpnia 2022
- poradnik seo
Piwo to trunek, którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Jest to napój (alkoholowy bądź nie) z charakterystyczną pianką, który wytwarzany jest ze słodu, chmielu i ewentualnie innych dodatków aromatyzujących. Dzisiaj coraz większą popularnością cieszą się piwa pochodzące z małych, niezależnych browarów rzemieślniczych, które bazują na tradycyjnych metodach warzenia. Czy można je reklamować? Jakie strategie marketingowe zastosować?
Czy reklama piwa jest legalna?
Kwestia reklamy alkoholu została uregulowana w art. 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości, gdzie jasno określono, że jest ona zakazana, jednak z pewnymi wyjątkami. Dotyczą one piwa, które może być propagowane na określonych warunkach, m.in.:
- brak przedstawiania małoletnich w reklamie, jak i kierowania do nich przekazu,
- brak zachęcania do spożywania alkoholu,
- brak prezentowania abstynencji, jako czegoś niewłaściwego,
- brak informacji odnośnie do tego, że alkohol rozwiązuje problemy, ma właściwości lecznicze i uspokajające,
- brak przekonywania, że wyższa zawartość alkoholu to lepszy trunek,
- brak odniesień do: atrakcyjności, nauki, pracy, relaksu, sukcesu zawodowego czy wypoczynku.
Gdzie umieszczona może być reklama piwa? Okazuje, że pomimo iż jest dozwolona przez prawo, to nawet przy spełnieniu pewnych warunków, nie może być dobrowolnie rozprzestrzeniana. W przypadku kin, teatrów czy telewizji możliwe jest emitowanej jej w godzinach 20:00 – 6:00. Na słupach ogłoszeniowych może być umieszczona pod warunkiem, że 20% powierzchni reklamy będą zajmować czytelne napisy, które informują o szkodliwości alkoholu lub o zakazie jego sprzedaży małoletnim.
Przechodząc do sieci, gdzie zachodzi aktualnie najwięcej procesów marketingowych, warto napisać, że strona internetowa powinna być zabezpieczona przed dostępem przez każdego, np. koniecznością wprowadzenia daty urodzenia. W kwestii Paid Social najbezpieczniej jest postawić na Facebook oraz Snapchat, gdzie istnieje możliwość dokładnego targetowania reklam i kierowania ich (w tym przypadku) do osób 18+.
Jakie strategie marketingowe można zastosować przy sprzedaży piwa rzemieślniczego?
Piwo rzemieślnicze to wyrób wysokiej jakości, który wytwarzany jest tradycyjnymi metodami. Wyróżnia go oryginalny smak, uzyskany nie tylko za pomocą chmielu i słodu wysokiej jakości, ale także innych dodatków, które są starannie selekcjonowane i dobierane. Skupiając się na opracowaniu strategii marketingowej, bardzo ważne jest zaakcentowanie jakości składników, skupienie się na nich oraz na ich walorach. Podejmowane działania powinny być skonkretyzowane, tak aby docierały jak najtrafniej do grupy docelowej. Zazwyczaj odbiorcami produktów pochodzących z browarów rzemieślniczych są klienci zamożniejsi, świadomi, stosunkowo dobre wykształceni, zamieszkujący duże miasta. Jak wynika z badań, dużą część nabywców stanowią mężczyźni w wieku 25 – 40 lat.
Oprócz koncentracji na grupie docelowej bardzo ważne jest aktywne budowanie marki. Są to działania prowadzące do stworzenia spójnego wizerunku firmy. Cel można osiągnąć, zestawiając oczekiwania klientów, które zostały zbadane narzędziami pozwalającymi na analizowanie zachowania konsumentów w sieci, z faktami na temat danego browaru. Wykorzystując moc social mediów do prowadzenia marketingu, warto pamiętać o słuchaniu głosu odbiorców, pielęgnacji grup społeczności, włączaniu treści udostępnianych przez użytkowników do kampanii marketingowej.
W kwestii działalności offline warto zwrócić uwagę na takie możliwości jak:
- wykorzystanie aktualnych trendów kulinarnych w celu przyciągnięcia klientów,
- degustacje,
- sponsoring lokalnych drużyn sportowych.
Nie jest to jednak zamknięty katalog, można z powodzeniem wdrażać swoje zindywidualizowane pomysły, które będą stanowiły odpowiedź na potrzeby i oczekiwania grupy docelowej oraz lokalnej społeczności.
artykuły, poradniki
w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.
pytania?
jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.