Nie wszyscy o tym mówią, ale pozycjonowanie stron i User Experience żyją razem w symbiozie. UX wzmacnia działania SEO i odwrotnie. W dzisiejszym artykule opowiemy czym dokładnie jest User Experience, jakie ma znaczenie dla pozycjonowania oraz jak zoptymalizować stronę WWW pod względem SXO, czytajcie dalej!
Czym jest User Experience?
User Experience to pojęcie, które obejmuje ogólne doświadczenie użytkownika na danej stronie internetowej. Przeglądanie i korzystanie z www powinno przebiegać bez zakłóceń, a sama strona powinna być przejrzysta i intuicyjna. Celem UX jest właśnie stworzenie strony, która jest dla użytkownika przyjazna, użyteczna i atrakcyjna. Warto zadbać o odpowiednią optymalizację UX, ponieważ User Experience ma bezpośredni wpływ na czynnik konwersji, a to w branży e-commerce ma ogromne znaczenie.
Powszechnie wiadomo, że Google dba o doświadczenie użytkownika. Wiele jego algorytmów działa przecież na podstawie zachowań odbiorców i ich oczekiwań. Dobrym przykładem jest algorytm Panda zwiększający widoczność stron internetowych, które oferują ciekawe i wartościowe treści dla użytkownika.
SEO to nie wszystko, czyli dlaczego UX ma znaczenie
SEO pozwala trafić na pierwsze strony w wynikach wyszukiwania Google, dzięki czemu jesteśmy w stanie dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów. Trzeba pamiętać o tym, że samo pozycjonowanie może nie wystarczyć, bo po zwróceniu uwagi użytkownika, musimy go jeszcze zatrzymać na naszej stronie internetowej. Jeśli nasza strona, czy sklep będzie nieintuicyjna, nieprzejrzysta, to internauta ją opuści. I tutaj wkracza już UX, który wizytę na www jest w stanie zamienić w konwersję. User Experience pozytywnie wpływa na czas spędzony na stronie, ale może też zachęcić do wykonania konkretnych działań, np. zakupów.
Jak stworzyć stronę internetową z dobrym UX?
Trzeba pamiętać o tym, że czynniki rankingowe Google nieustannie się zmieniają. Ciągle pojawiają się aktualizacje, które mają znaczący wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego też trzeba brać pod uwagę to, że dana strategia UX może się zdezaktualizować. Jedno jednak jest pewne – Google stawia na zadowolenie użytkownika. Strony przyjazne internautom, a przy tym treściwe mają większe szanse na wysokie pozycje i tego warto się trzymać. Poniżej przedstawiamy, które aspekty na stronie WWW można poprawić, by podnieść satysfakcję użytkownika.
Core Web Vitals i szybkość ładowania strony
Core Web Vitals to wskaźniki Google, które mierzą ładowanie strony, interakcyjność i stabilność, to czynniki związane są bezpośrednio z satysfakcją użytkowników. Core Web Vitals sprawdza m.in.:
- LCP (Largest Contentful Paint) – czas ładowania największego elementu na stronie,
- FID (First Input Delay) – czas wykonania interakcji od momentu wejścia na stronę,
- CLS (Cumulative Layout Shift) – stabilność strony, czy dane elementy np. nie zmieniają swojego położenia.
Wolno ładująca się strona może już na stracie zostać odrzucona przez użytkownika, a to z kolei może wpłynąć negatywnie na jej pozycjonowanie. Dlatego warto przy UX zadbać o szybkość ładowania strony WWW. W tym celu można zmniejszyć rozmiary plików zdjęć, ograniczyć ilość skryptów na stronie, czy zastosować lazy loading.
Mobile-first Index, czyli responsywność na urządzeniach mobilnych
Strona musi być przyjazna dla użytkownika, jest to rzecz absolutnie fundamentalna dla algorytmów Google. Jego roboty dużą uwagę zwracają na to, czy dana strona internetowa jest odpowiednio zoptymalizowana dla różnych urządzeń. WWW, które są mobile-friendly mają szansę na znalezienie się wyżej w wynikach wyszukiwania. Dlaczego? Powód jest w zasadzie prosty, większość z nas informacji szuka teraz za pośrednictwem telefonu, dlatego tak ważne jest to, by strony były przystosowane do urządzeń mobilnych. Odpowiedni design strony mobilnej, który będzie responsywny i przyjazny dla użytkownika to właśnie zadanie dla specjalistów od User Experience. Żeby sprawdzić, czy nasza strona jest odpowiednio zoptymalizowana pod mobilne wyszukiwarki, wystarczy skorzystać z darmowego narzędzia od Google.
Prosta nawigacja strony WWW
Strona WWW musi być czytelna, niezwykle ważne jest prawidłowe rozmieszczenie menu nawigacyjnego na stronie. Ma ona za zadanie ułatwić użytkownikowi odnaleźć się na stronie. Odpowiednia hierarchia stron pozwala także robotom Google na szybsze indeksowanie podstron. Wartościowe może być także umieszczenie na stronie breadcrumbs, czyli ścieżki nawigacji, która również ma wpływ na SEO.
Jak poprawić SXO na WordPressie?
WordPress jest specyficznym CMS-em, który wymaga dużej wiedzy, laikowi trudno może przyjść optymalizacja User Experience. Całe szczęście z pomocą przychodzą, dobrze znane w branży wtyczki, które wspierają UX, warto zapoznać się z:
- WP Smush,
- HotJar,
- The SEO Framework,
- Yoast SEO.
Za pomocą powyższych wtyczek możemy usprawnić proces optymalizacji strony, przykładowo HotJar pozwala przeanalizować zachowania użytkowników na stronie, dzięki niej jesteśmy w stanie wyłapać błędy UX i je poprawić. YoastSEO i The SEO Framework to z kolei świetne narzędzia SEO, które pozwolą podnieść widoczność strony WWW w internecie, dzięki nim możemy np. zoptymalizować meta tagi. Wtyczka do WordPressa WP Smush pozwala na optymalizację zdjęć, dzięki czemu możemy w łatwy sposób przyspieszyć działanie naszej strony WWW.
Jeśli zależy nam na tym, by nasza strona była odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SXO, powinniśmy zadbać o to, by była ona przede wszystkim funkcjonalna, intuicyjna i wartościowa. Samo pozycjonowanie strony WWW może wiele dać, trzeba jednak pamiętać o tym, że dobre pierwsze wrażenie odbiorcy również ma wpływ na czynnik konwersji. Jeśli zależy nam na efektach, powinniśmy stawiać zarówno na SEO, jak i UX.
artykuły, poradniki
w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.
pytania?
jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.