Koronawirus a pozycjonowanie stron, usługi SEO/SEM – jak wpływa na branżę, pracę, sprzedaż, trendy?

Wprowadzenie w Polsce stanu zagrożenia epidemicznego oraz związane z tym ograniczenia, takie jak zamykanie przedsiębiorstw czy zachęcenie obywateli do wzięcia udziału w akacji #zostańwdomu, nie może pozostawać bez wpływu na wiele branż. Jak to wygląda w przypadku marketingu online, działań związanych z pozycjonowaniem? I jakie trendy w Google’u można zauważyć w ostatnich dniach?

Koronawirus a polscy przedsiębiorcy

Koronawirus paraliżuje wiele sektorów polskiej gospodarki. Zamykać lub ograniczyć działalność muszą m.in. wszelkie firmy eventowe, gastronomiczne, a także produkcyjne. Tam, gdzie jest to możliwe, pracownicy pracują zdalnie.

Jednocześnie należy zdawać sobie sprawę z tego, że w gospodarce większość branż jest ze sobą powiązanych. Przykład? Sklep meblowy, który działa stacjonarnie, zostaje zamknięty. W związku z tym fabryka dostarczająca mu meble również musi zaprzestać prac, ponieważ o ile jeszcze przez jakiś czas może działać „normalnie”, to w końcu jej magazyny się zapełnią.

To za mało? Teraz podamy przykład bliższy każdemu, kto działa w branży marketingowej. U klienta panuje zastój – nie może produkować, sprzedawać, świadczyć usług. Jednocześnie musi na bieżąco regulować opłaty, bo choć firma nie zarabia, dalej generuje koszty. Z czego rezygnuje z pierwszej kolejności? Z usług marketingowych.

Taki ciąg przyczynowo-skutkowy funkcjonuje w wielu sektorach. A czy marketing online się temu opiera? Sprawdzamy, analizując na początku, jakie jest powiązanie między koronawirusem a… wyszukiwarką Google.

Koronawirus w Google, marketing wirusowy

Głównym celem wyszukiwarki Google jest podanie użytkownikowi jak najlepszej, najbardziej precyzyjnej informacji. Jak sobie radzi w czasach pandemii? Codziennie w sieci pojawia się tysiące  fake newsów, co wymusiło konieczność wejścia w tzw. stan kryzysowy. Co to oznacza?

Nie trzeba sprawdzać trendów w Google, aby wiedzieć, że obecnie koronawirus jest tematem numer jeden, a frazy z nim związane należą do najczęściej zadawanych. Nic dziwnego, że wyszukiwarka musiała dopasować się do obecnej sytuacji i częściowo zmienić widok wyników wyszukiwania. Z tego względu, na zapytania związane z wirusem Covid-19, w pierwszej kolejności stara się kierować do rzetelnych, sprawdzonych źródeł, takich jak serwisy Ministerstwa Zdrowia, WHO, Sanepidu lub lokalnych organizacji zdrowia. Widać też, że na niektóre frazy, jak np. „koronawirus objawy”, w wynikach pojawia się specjalny boks wiedzowy, w którym można znaleźć odnośniki do wyżej wymienionych stron, a także sprawdzić najważniejsze informacje dotyczące objaw, profilaktyki i leczenia. To, choć częściowo, ma zapobiegać rozpowszechnianiu się fake newsów.

Wyniki w Google na koronawirus

Tutaj warto zauważyć, że często jako pierwsze wyświetlane są strony YMYL (Your Money Your Life), które zostały uznane za wysoko jakościowe, rzetelne, generujące prawdziwe informacje potwierdzone przez ekspertów.

Jednocześnie wiele firm, w tym agencji marketingowych, stosuje obecnie marketing wirusowy związany… z wirusem. Niektóre robią to lepiej, inne gorzej. Z czym walczy Google? Stara się blokować wszelkie reklamy Google Ads związane z pandemią, aby zapobiegać generowaniu zysków, wykorzystując panikę wśród konsumentów. Ponadto w pierwszej kolejności wyświetla reklamy społeczne, wspierając tym samym organizacje rządowe oraz lokalne.

Na koniec chcielibyśmy jeszcze zwrócić uwagę na to, że rośnie popularność fraz powiązanych z koronawirusem, takich jak „mydło”, „mydło antybakteryjne” czy „płyn do dezynfekcji” lub „maseczki antywirusowe” i „maseczki ochronne”.

Marketing online podczas pandemii koronawirusa

Jak wspominaliśmy wcześniej, w wielu przypadkach stan zagrożenia epidemicznego powoduje zmniejszenie lub całkowitą rezygnacją z kampanii marketingowych przez dużą część przedsiębiorców. To jedna strona medalu, druga natomiast jest taka, że w przypadku branży online… nakład kosztów na reklamę zostaje zwiększony.

To proste. W czasach, gdy ludzie zachęcani są do tego, aby pozostać w domu, a część punktów usługowych i handlowych zostaje zamkniętych, klienci zaczynają przeszukiwać internet w poszukiwaniu tego, czego potrzebują. Internetowe sklepy spożywcze przeżywają oblężenie, a wolne terminy dostaw w większości z nich dostępne są dopiero w drugiej połowie kwietnia, choć i to dynamicznie się zmienia. Inne e-sklepy (wnętrzarskie, elektroniczne czy księgarnie), obniżają ceny oraz oferują darmową dostawę. Ci, którzy zapisani są do newsletterów, mogą zauważyć zintensyfikowanie kampanii reklamowych.

Często wyszukiwane są strony umożliwiające legalny dostęp do filmów, muzyki, programów kulturalno-rozrywkowych. Nawet branża gastronomiczna uaktywniła się online – jest jedną z najmocniej dotkniętych pandemią i w sytuacji, gdy jedyną możliwością jest sprzedaż na wynos/dowóz, to właśnie media społecznościowe stały się głównym kanałem komunikacji z klientami.

Dlatego, jak widać, marketing w obecnej sytuacji jest jednym z kluczowych aspektów w wielu branżach. A jak to jest w odniesieniu do pozycjonowania stron, usług SEO/SEM?

Pozycjonowanie stron, usługi SEO/SEM – trendy

Pozycjonowanie stron, usługi SEO/SEM prowadzone są nie tylko dla tych firm, które swoją działalność opierają na internecie, ale także dla przedsiębiorców stacjonarnych, lokalnych. Z tego względu również i w tym przypadku można zauważyć dwojaki trend. Ci, którzy przez stan zagrożenia epidemicznego muszą zamknąć swoją firmę, rezygnują z reklamy, a co za tym idzie, także z pozycjonowania (szczególnie, jeśli nie są związani z agencją SEO umową – o takich przypadkach możesz przeczytać tutaj). Natomiast sklepy, usługodawcy, którzy działają online, często zwiększają wydatki na reklamę, w sprzedaży internetowej widząc jedyny sposób na poprawę swojej sytuacji finansowej (bo należy cały czas pamiętać o tym, że wiele z nich uzależnionych jest też od „tradycyjnych” biznesów, jak produkcja czy transport).

Ważne jest to, że w przypadku pozycjonowania stron www trzeba czekać na efekty (jedynie kampanie PPC dają efekt natychmiastowy, aczkolwiek tylko podczas emisji reklamy). Dlatego zawieszenie współprac z agencjami może skutkować trudnościami w odrobieniu strat, gdy pandemia się skończy, a z biznesem… trzeba działać dalej, i to nawet ze zwiększoną siłą.

czeka na pierwszą ocenę 🙂
zaufali nam m.in.:
pozycjonowanie porównywarek cen
pozycjonowanie usług budowlanych
pozycjonowanie serwisu ogłoszeniowego
pozycjonowanie serwisu modowego, sklepu z odzieżą

artykuły, poradniki

w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.

pytania?

jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.

2 komentarze
    • Damian
    • 8 kwietnia 2020
    Odpowiedz

    Podczas epidemii koronawirusa warto rozważyć wzmożone działania na Google Ads. Wiele firm tnie budżety na marketing i wtedy cena za CPC jest niższa.

      • Michał
      • 9 lipca 2020
      Odpowiedz

      Wszyscy pozycjonują strony, wiec efekt jest taki że żadnych korzyści z tego nie ma. No bo ile się zmieści na pierwszej stronie wyszukiwania w Google?

zostaw komentarz

więcej na naszym blogu

wszystkie artykuły