Podstawowe elementy strony pod kątem SEO – pozycjonowanie w praktyce

Pozycjonowanie to proces składający się z wielu elementów. Jego kluczowym zadaniem jest dopasowanie strony do czynników rankingowych Google. I to właśnie one wpływają na to, jakie zmiany należy wprowadzić na stronie, aby zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Przedstawiamy, jakie są podstawowe elementy strony pod kątem SEO, czyli jak przebiega pozycjonowanie w praktyce.

Tytuł i opis strony

Tytuł i opis strony pokazuje zarówno wyszukiwarce, jak i użytkownikowi, o czym jest dana podstrona. Dane te wyświetlane są w wynikach wyszukiwania, stanowią więc formę prezentacji twojej strony i od ciebie zależy, jak bardzo atrakcyjne będą. Ponadto tytuł widoczny jest także na kartach stron w przeglądarce.

Za tytuł i opis strony odpowiedzialne są tagi, znaczniki – meta title oraz meta description. Można uzupełniać je ręcznie lub w sposób zautomatyzowany. Ważne jest, aby zawierały naturalnie wplecione frazy kluczowe, adekwatne do zawartości podstrony. Przy czym pamiętaj, że tytuł i opis strony są nie tylko dla wyszukiwarki, ale też dla użytkownika, dlatego treść, która jest w nich zawarta, musi być czytelna, jasna i, co najtrudniejsze, zachęcać do kliknięcia.

Co w sytuacji, gdy nie zadbasz o ten element strony? Wyszukiwarka sama zadecyduje jakie, najczęściej losowe, treści zaprezentuje w wynikach. Często oznacza to wyświetlanie nieistotnych, niezachęcających informacji (np. treść zgody na otrzymywanie newslettera w opisie strony głównej).

Struktura linków, nawigacja, linkowanie wewnętrzne

Aby pozycjonowanie mogło być skuteczne, należy zadbać o tzw. przyjazne URL-e. Struktura linków powinna być uproszczona, możliwie jak najkrótsza. Dobre URL-e to takie, które nie zawierają znaków specjalnych, polskich znaków diakrytycznych oraz ciągów cyfr. Najlepiej, aby jeden rzut oka na link stanowił informację, o czym jest dana strona.

Oprócz tego ważna jest przejrzysta nawigacja na stronie, a także stosowanie linkowania wewnętrznego, które wiąże ze sobą podstrony o podobnej tematyce lub zawierające uzupełniającą treść. Dzięki temu nie tylko ułatwiasz poruszanie się po stronie użytkownikowi, ale także robotom wyszukiwarki. Dodatkowo stworzenie mapy strony sprawi, że jej indeksowanie będzie łatwiejsze, a co za tym idzie, szybciej pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja obrazków

Elementem, który często jest zapominany, jest optymalizacja obrazków. Składa się z trzech podstawowych kroków:

  • kompresja obrazka;
  • zmiana nazwy;
  • uzupełnienie pola ALT.

Kompresja jest potrzebna, aby zmniejszyć rozmiar pliku, a co za tym idzie, poprawić szybkość ładowania strony. Nazwa zdjęcia, grafiki powinna oddawać to, co na nim się znajduje, być zrozumiała. Jednocześnie, aby nie powodować problemów technicznych, dobrze jeśli nie zawiera polskich znaków, a także spacji. Przykładowa, poprawna nazwa zdjęcia to „buty-meskie-czerwone.jpg”. Zauważ, że zastosowano tu frazę kluczową, co również jest dobrą praktyką podczas tworzenia nazw plików.

Trzeci element to uzupełnienie pola ALT, czyli tekstu alternatywnego. I o ile dwa poprzednie kroki wykonuje się przed wgraniem grafiki na serwer, ten możliwy jest, dopiero gdy obrazek już się na nim znajduje. Tekst alternatywny to inaczej opis tego, co znajduje się na zdjęciu. Pomaga to indeksować grafiki w wyszukiwarce obrazów Google.

Szybkość ładowania strony, responsywność

Obecnie wyszukiwarka Google kładzie nacisk na to, aby strony dobrze wyświetlały się na urządzeniach mobilnych. Często te, które nie są responsywne, są ignorowane w wynikach wyszukiwania, zajmują niskie pozycje.

Oprócz tego ważna jest szybkość ładowania witryny, którą można sprawdzić w bezpłatnym narzędziu od Google’a PageSpeed Insights. Pamiętaj, że użytkownicy, którzy długo czekają na załadowanie strony, najpewniej z niej wyjdą, jeszcze zanim zapoznają się z jakimikolwiek treściami.

Optymalizacja treści na stronie

Ostatnim, choć nie mniej istotnym elementem, o którym chcielibyśmy dziś wspomnieć, jest optymalizacja treści na stronie. To uzupełnienie tekstu o frazy kluczowe (przy czym ich wstawienie musi być uzasadnione, nie może to polegać na „spamerskim” upychaniu słów kluczowych), a także o elementy wpływające na atrakcyjność treści. To nagłówki, wypunktowania, pogrubienia, podkreślenia itd.

Treści muszą być unikalne (tzw. duplicate content jest bardzo źle widziany przez wyszukiwarkę), różnorodne, a także czytelne i atrakcyjne dla użytkownika. Ponadto im więcej treści na stronie, tym lepiej. Dlatego jednym z działań związanym z pozycjonowaniem jest tworzenie bloga firmowego.

czeka na pierwszą ocenę 🙂
zaufali nam m.in.:
pozycjonowanie porównywarek cen
pozycjonowanie usług budowlanych
pozycjonowanie serwisu ogłoszeniowego
pozycjonowanie serwisu modowego, sklepu z odzieżą

artykuły, poradniki

w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.

pytania?

jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.

1 komentarz
    • i love marketing
    • 19 października 2020
    Odpowiedz

    postawowe elementy seo w pozycjonowaniu strony dość łatwo wymienić jednym tchem: meta-title (), treść i linkowanie wewnętrzne ……kurtynaaa! 🙂

zostaw komentarz

więcej na naszym blogu

wszystkie artykuły