Samodzielny audyt SEO – jak przeprowadzić? Wskazówki, dzięki którym wykonasz audyt SEO

Przed rozpoczęciem prac związanych z pozycjonowaniem stron internetowych, warto przeprowadzić audyt SEO. Oceniając stronę pod kątem czynników rankingowych Google’a sprawdzisz, co warto zmienić, o jakich elementach zapomniałeś podczas jej tworzenia. I od razu podpowiemy, że nie musisz korzystać ze skomplikowanych płatnych narzędzi, aby samodzielnie wykonać audyt. Wskażemy, na co trzeba zwracać uwagę.

Audyt SEO – podstawowe elementy

We wstępie pisaliśmy o tym, że nie musisz korzystać z płatnych narzędzi SEO, aby przeprowadzić podstawową analizę strony. A wiesz, że nawet logowanie do panelu administratora nie będzie konieczne? Podstawowe elementy sprawdzisz wyłącznie przeglądając kluczowe elementy, a my podpowiemy jakie.

Zacznij od tego, czy strona jest indeksowana przez Google (czyli w praktyce, czy pojawia się w wynikach wyszukiwania). Zrobisz to poprzez wpisanie w wyszukiwarkę prostej komendy – site:www.adresstrony.pl. Po zatwierdzeniu powinny pojawić się wszystkie zaindeksowane podstrony. Jeśli nic się nie dzieje, prawdopodobnie blokujesz dostępność serwisu dla wyszukiwarek (w praktyce często oznacza to odznaczenie jednego okienka w WordPressie lub we wtyczce SEO).

Podstawą podczas pozycjonowania jest utworzenie lub poprawa meta znaczników title (tytuł strony) oraz description (opis strony). Elementy te są widoczne podczas prezentacji twojej strony w wynikach wyszukiwania, powinny nie tylko zachęcać do kliknięcia, ale też zawierać słowa kluczowe.

A skoro o nich mowa, musisz zadbać o to, aby frazy kluczowe pojawiały się również w treściach na stronie oraz w nagłówkach h1-h6 (ich brak to kolejny element audytu SEO do poprawy).

Jeśli twoja strona nie jest zbyt rozbudowana, możesz przeanalizować ją także pod kątem duplicate content oraz thin content. Duplicate content to taka treść pojawiająca się na dwóch lub kilku podstronach, natomiast thin content to podstrony ubogie w treści. Ani jedno, ani drugie nie jest zbyt dobrze widziane przez roboty Google’a, jeśli napotkasz na taki problem podczas audytu, warto nadać mu wysoki priorytet w trakcie wprowadzania zmian.

Przy okazji dobrze przyjrzyj się treściom na stronie – czy są angażujące, przydatne? Może warto byłoby je uzupełnić? Zobacz, czy na podstronach znajduje się linkowanie wewnętrzne (linkowanie pomiędzy różnymi podstronami serwisu), a także, jak zbudowany jest URL. Jednoznacznie wskazuje, co znajdziesz na danej podstronie? Jest krótki, czytelny, nie zawiera ciągu cyfr lub znaków specjalnych? W takim razie ten punkt audytu SEO masz zaliczony. Jeśli nie…, czekają cię kolejne poprawki.

Grafiki i zdjęcia na stronie

Grafiki, obrazki na stronie są bardzo ważne z punktu widzenia pozycjonowania, dlatego warto sprawdzić je podczas audytu. Jak to zrobić? Służy do tego bezpłatne narzędzie, Screaming Frog, ale o nim będziemy jeszcze wspominać. Możesz ten element zweryfikować w szybki sposób – zaloguj się do panelu administratora, i jeśli twoja strona oparta jest na WordPressie, przejdź do biblioteki mediów. Kliknij kilka dowolnych obrazków i zobacz, czy ich nazwy oddają to, co jest na grafice, jaka jest ich wielkość oraz czy uzupełniony został tekst alternatywny. Tak sprawdź kilka zdjęć i zobacz, czy zadbałeś dotychczas o te elementy, czy nie.

Responsywność i szybkość ładowania strony

Responsywność strony oznacza jej dopasowanie to urządzeń mobilnych. Jak to zweryfikować „od ręki”? Sprawdzając swój serwis na kilku różnych urządzeniach, manipulując rozmiarami przeglądarki w komputerze – strona powinna się wtedy dostosować do aktualnych wymiarów okna. Albo… możesz ją sprawdzić dzięki Mobile-Friendly Test, czyli w prostym narzędziu od Google’a.

Natomiast do elementu audytu, jakim jest szybkość ładowania strony, przyda ci się kolejne, bezpłatne narzędzie od Google’a – PageSpeed Insights. Dzięki niemu dowiesz się, jak szybko ładuje się witryna, zarówna na komputerze, jak i na telefonie. Dostaniesz też dokładne wskazówki, co poprawić.

Samodzielny audyt SEO – bezpłatne narzędzia

Jesteś gotowy na skorzystanie z narzędzi SEO? Możesz wykonać darmowy audyt SEO online m.in. przy pomocy SEOptimer oraz WooRank. Wygenerowany zostanie raport, dzięki któremu zobaczysz, co należy poprawić, a co robisz dobrze.

Możesz też zainstalować na komputerze program Screaming Frog, które w wersji do 500 linków jest bezpłatny. To profesjonalne narzędzie, z którego korzystają specjaliści SEO. Dzięki niemu sprawdzisz meta tagi, obrazki, a także szybkość ładowania strony.

czeka na pierwszą ocenę 🙂
zaufali nam m.in.:
pozycjonowanie porównywarek cen
pozycjonowanie usług budowlanych
pozycjonowanie serwisu ogłoszeniowego
pozycjonowanie serwisu modowego, sklepu z odzieżą

artykuły, poradniki

w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.

pytania?

jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.

1 Comment
    • klient
    • 17 października 2020
    Odpowiedz

    samodzielny audyt serwisu chyba nie jest możliwy gdy chce się otrzymać dobre, mierzalne efekty dla optymalizacji strony, dalszego pozycjonowania itd, po prostu nie da się samodzielnie, no chyba, że chodzi wam o grubsze błedy na stronie, o taki podstawowy audyt dla pozycjonowania, typu czy nie ma noindex na stronie glownej xD

Reply to klient. cancel

więcej na naszym blogu

wszystkie artykuły