Mówiąc o marketingu internetowym i pozycjonowaniu stron, najczęściej ma się ma myśli działania związane z SEO. Podobny zakres działań ma także SEM, co sprawia, że wiele osób utożsamia te dwa pojęcia jako synonimy. Jest w tym sporo racji, ale z drugiej strony można znaleźć też kilka różnic. Co warto wiedzieć o SEO i SEM? Czym się między sobą różnią?
Czym jest SEM?
SEM to skrót od angielskich słów Search Engine Marketing, czyli inaczej mówiąc marketing w wyszukiwarce. Innymi słowy jest to cała grupa działań mających na celu promocję strony i podniesienie jej w wynikach wyszukiwania. Zalicza się do tego zarówno odpowiednie dobranie fraz kluczowych, właściwych treści, wykorzystanie linków, a także optymalizację stron. To bardzo szerokie pojęcie, skupiające w sobie ogół wszystkich działań marketingowych, do których zalicza się także SEO oraz PPC (Pay Per Click).
Czym jest SEO?
Czym w takim razie jest SEO? Skrót ten oznacza Search Engine Optimalization, czyli innymi słowy optymalizację pod wyszukiwarkę. To jeden z elementów wykorzystywanych w marketingu, który zazwyczaj składa się na wiele różnych działań związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją, których zadaniem jest poprawienie widoczności strony w wyszukiwarce internetowej. SEO może działać zarówno na stronie (on-site), jak i poza nią (off-site). W ten sposób przygotowuje się bezpośrednio witrynę, w tym uzupełnia w treści, frazy kluczowe, a także działa wewnątrz, by była ona dobrze skonstruowana. Działania na zewnątrz najczęściej opierają się na linkach sponsorowanych, marketingu szeptanym, pozycjonowaniu na forach czy w social mediach.
Różnice między SEO a SEM
Jakie są więc różnice między SEO a SEM? Jak już wiemy, SEM to pojęcie znacznie szersze obejmujące ogół wszystkich działań związanych z reklamą strony, do których zaliczają się węższe dziedziny, jak SEO oraz PPC. Jak więc widać nie są to pojęcia tożsame, choć jedno wynika z drugiego. Jakie są jednak różnice? Przede wszystkim takie, że działania PPC, wchodzące w skład SEM, najczęściej są oznaczane w wynikach wyszukiwania jako reklama i widoczne tylko dla określonej grupy docelowej, z kolei SEO skupia się na wynikach organicznych, czyli naturalnych widocznych dla wszystkich.
PPC to reklama płatna, czyli kupując daną usługę wynik masz prawie natychmiastowy, co najczęściej związane z jest w wykorzystaniem płatnej reklamy w Google Ads. SEO z kolei jest działaniem długofalowym i czasochłonnym, a na wyniki trzeba poczekać, są jednak one generowane w sposób naturalny dzięki klikalności i wartościowym odnośnikom.
Oczywiście SEO jako część SEM jest wsparciem dla budowania danej marki. Płatne działania połączone z naturalnym pozycjonowaniem może skutecznie wspomóc w tworzeniu odpowiedniej pozycji w wyszukiwarce.
Co wybrać – SEM czy SEO?
SEM i SEO to częste propozycje oferowane przez agencje marketingowe, co sprawia, że w zakresie usług można znaleźć zarówno standardowe propozycje SEO, jak i dodatkowe płatne formy reklamy, które zaliczają się do SEM. Ponieważ jest to jedna z usług, wybór konkretnego działania będzie zależał przede wszystkim od klienta i strategii marketingowej jaką chce on obrać.
artykuły, poradniki
w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.
pytania?
jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.
braki male w tym artykule ale generalnie fajnie sie czyta o pozycjonowaniu