Jak pozycjonować aplikacje mobilne w App Store (ASO)?
- 21 lutego 2023
- poradnik seo, pozycjonowanie strony, sklep internetowy
Chcesz, by Twoja aplikacja docierała do jak największej grupy odbiorców? Musisz pamiętać o odpowiedniej optymalizacji. O tym, jak pozycjonować aplikacje mobilne w App Store dowiesz się z poniższego artykułu. Zapraszamy do lektury!
spis treści
- Na czym polega ASO, czyli App Store Optimization?
- Jakie są zalety ASO?
- O czym pamiętać pozycjonując aplikacje mobilne w App Store?
- Poprawnie zoptymalizowany tytuł i podtytuł aplikacji
- Opis aplikacji
- Słowa kluczowe
- Wybór odpowiedniej kategorii w App Store
- Oryginalna ikona aplikacji
- Video i screeny aplikacji
- Optymalizacja aplikacji pod kątem kraju i języka
- Opinie i recenzje
- Zachęcanie użytkowników do pobrań i instalacji
- Naprawa błędów aplikacji i aktualizacje
- Analiza efektów kluczowa przy ASO
Na czym polega ASO, czyli App Store Optimization?
App Store Optimization (ASO) to pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Jest to proces, który pozwala na poprawę widoczności aplikacji, w App Store, czyli sklepie z aplikacjami mobilnymi dla urządzeń działających w systemie iOS. Oprócz poprawy widoczności, App Store Optimization skupia się także na CTR — click through rate, czyli czynniku klikalności, czy współczynniku konwersji. Działania te mają na celu zwiększyć liczbę wyboru aplikacji oraz jej instalacji na urządzeniu.
Zakres działań związanych z ASO jest niezwykle szeroki, dlatego warto znać opis oferty pozycjonowania aplikacji w App Store. Wdrożenie tych działań może znacząco zwiększyć popularność aplikacji w App Store, w oczach użytkowników. ASO często bywa porównywane do działań SEO, jednak zaznaczyć należy, że App Store Optimization dotyczy jedynie aplikacji, a nie stron internetowych i w związku z tym brane są pod uwagę inne czynniki rankingowe.
Jakie są zalety ASO?
Profesjonalne ASO może przynieść wiele korzyści. Najważniejszymi zaletami pozycjonowania aplikacji mobilnych w App Store są:
- wyróżnienie aplikacji mobilnej na tle konkurencji,
- szybsze wyszukanie aplikacji mobilnej przez użytkownika App Store,
- dotarcie do określonej grupy docelowej poprzez zwiększenie widoczności aplikacji,
- utrzymanie popularności aplikacji mobilnej przez dłuższy czas i utrzymywanie się na wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwań,
- możliwość dotarcia do użytkowników z całego świata, czyli globalne rozpowszechnienie aplikacji mobilnej i międzynarodowa widoczność,
- brak konieczności wydawania środków na dodatkową reklamę aplikacji.
Analizując temat ASO, warto pamiętać, że optymalizacji aplikacji mobilnych jest jednym z najskuteczniejszych, jak nie najskuteczniejszym działaniem, które wpływa na widoczność i popularność aplikacji mobilnej w App Store.
O czym pamiętać pozycjonując aplikacje mobilne w App Store?
Poprawienie widoczności i liczby pobrań aplikacji mobilnej w App Store wiąże się z przeprowadzeniem szeregu ważnych działań. Samo Apple przyznało, że na rankingi i wyniki wyszukiwania, wypływ ma ponad 40 czynników. Poniżej kilka wskazówek mówiących o tym, jak pozycjonować aplikacje mobilne w App Store.
Poprawnie zoptymalizowany tytuł i podtytuł aplikacji
Tytuł i podtytuł aplikacji mobilnej jest jednym z czynników rankingowych w App Store. Musi być on powiązany z charakterem aplikacji, mieścić się w limicie 30 znaków App Store, być zwięzły i chwytliwy.
Opis aplikacji
Opis aplikacji mobilnej jest równie ważny. App Store pozwala na wykorzystanie 4000 znaków i warto ten limit wykorzystać, pamiętając przy tym, że opis powinien trafiać do odbiorcy i zachęcić go do pobrania aplikacji mobilnej.
Słowa kluczowe
App Store wykorzystuje pole słów kluczowych, w którym umieścić można konkretne frazy, na które pozycjonowana ma być aplikacja. Zdecydowanie warto wykorzystać potencjał słów kluczowych.
Wybór odpowiedniej kategorii w App Store
App Store weryfikuje poprawny wybór kategorii danej aplikacji i jeśli zaznaczona została błędna, to ją odrzuci, jednak w celu zaoszczędzenia sobie czasu warto wybrać tę odpowiednią.
Oryginalna ikona aplikacji
ASO to również dodanie ikony aplikacji. Badania mówią, że właściwa ikona może zwiększyć konwersję w App Store nawet o 30%. Jest to także element wizualny, który skutecznie może zachęcić użytkownika do sprawdzenia aplikacji mobilnej.
Video i screeny aplikacji
Dodanie video i screenów aplikacji nie wchodzi w ramy czynników rankingowych, ale jak pokazuje doświadczenie, realnie wpływa na liczbę pobrań. App Store pozwala na dodanie do 10 zrzutów ekranu.
Optymalizacja aplikacji pod kątem kraju i języka
App Store, który dostępny jest w 155 krajach, pozwala na optymalizację 40 języków. Warto wybrać jedynie te, które faktycznie dotyczą rynku docelowego. Kierując aplikację na rynek anglojęzyczny, koniecznie trzeba uwzględnić różnice między angielskim amerykańskim i brytyjskim oraz przeanalizować, z jakich słów kluczowych korzystają użytkownicy za granicą.
Opinie i recenzje
Kolejnym z czynników rankingowych branych pod uwagę w App Store, są wystawiane opinie i recenzje. Warto więc zachęcać użytkowników do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami na temat aplikacji. Co ważne, App Store ma limit próśb o recenzję. Jeden użytkownik może być o nią poproszony maksymalnie 3 razy w roku.
Zachęcanie użytkowników do pobrań i instalacji
Liczba pobrań jest następnym czynnikiem rankingowym w App Store (ASO). Im większa popularność aplikacji, tym wyższa jej pozycja w sklepowych wynikach wyszukiwania.
Naprawa błędów aplikacji i aktualizacje
Nad aplikacjami mobilnymi warto stale pracować. Usuwanie błędów, czy wprowadzanie aktualizacji to standardowe działania, które wpływają na jej atrakcyjność. Warto czytać komentarze użytkowników i brać pod uwagę ich wskazówki i sugestie.
Analiza efektów kluczowa przy ASO
Nie ma nic ważniejszego od monitorowania efektów i ich analizy. Warto kontrolować co się sprawdza, a jakie działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Nie należy bać się wprowadzania zmian. Jeśli jednak się na nie zdecydujemy, poinformujmy o nich użytkowników aplikacji, np. poprzez umieszczenie zrzutów ekranu z tym, co się zmieniło.
Jak widać, pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store (ASO) to szereg pracochłonnych działań, na które zdecydowanie warto poświęcić uwagę i czas, jeśli chcemy, by nasza aplikacja została zauważona i zyskała popularność.
artykuły, poradniki
w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.
pytania?
jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.