doradztwo e-commerce, consulting dla firm

podchodzimy strategicznie i praktycznie do zdefiniowanych przez klienta celów, analizując dane i aktualne miejsce projektu na tle konkurencji e-commerce

doradztwo dla firm, consulting e-commerce
doradztwo szkolenia dla sklepów online

Jeżeli trudno jest Tobie określić cel biznesowy, potrzeby firmy lub klientów w kontekście produktu lub usługi, nasi konsultanci w pierwszej kolejności przeprowadzają wywiad z Tobą, członkami Twojego zespołu. Dalej jesteśmy w stanie nazwać, określić interesujące nas wskaźniki, które prawdopodobnie mogą być drogą do sukcesu. Oczywiście w całej ścieżce uwzględniamy budżet, zagrożenia, które zawsze towarzyszą strategii online np. trendy, konkurencja czy prawo IT.

Doradztwo i consulting e-commerce mają pomóc Tobie w strategicznym podejściu do projektu, weryfikacji celów i założeń Twojego e-commerce. Doradztwo e-commerce to już taktyczne i cykliczne rozmowy z klientem, które systematycznie mają pomóc w obniżeniu kosztów, zwiększeniu wydajności, ulepszeniu procesów czy zwiększeniu umiejętności zespołu, aby generować co raz większy zysk (ROI).

Doradztwo e-commerce dla firm jest także alternatywą dla budowania własnego know-how, które jest kosztowne i czasochłonne. Gdy potrzebujesz od czasu do czasu weryfikacji firmy zewnętrznej w aspekcie wykonywanych działań, bardziej opłacalne są konsultacje z firmą, która ma wielu klientów i duże doświadczenie w marketingu cyfrowym.

Druga strona doradztwa marketingu internetowego to spojrzenie na samego klienta, którego zachowania, środowisko, przynależność do danego pokolenia, często implikują to jak powinien wyglądać Twój produkt, usługa czy po prostu oferta. Dodatkowo komunikacja z rozpoznanym wcześniej profilem Twojego klienta, ma zasadnicze znaczenie dla efektów sprzedaży, lojalności i rekomendacji Twoich usług i produktów.

Wykonując przez lata wiele projektów, uczestnicząc w tworzeniu największych e-commerce w Polsce, ale także za granicą, jesteśmy w stanie dobrze rozpoznać Twoje problemy i cele biznesowe, Twojego projektu cyfrowego, oraz podejść modelowo do oceny, systematycznego doradztwa oraz wskazania możliwych scenariuszy i rozwiązań.

doradztwo marketingowe, consulting dla firm

koszyk zakupowy sklepu e-commerceDla kogo doradztwo e-commerce?
Doradztwo na start, czyli platforma e-commerce
Model biznesowy a decyzje e-commerce
Audyt e-commerce
Segmentacja klientów e-commerce
Optymalizacja procesów e-commerce
Doradztwo przy integracji systemów e-commerce

 

Dla kogo doradztwo e-commerce?

E-commerce, czyli handel elektroniczny, to dziedzina, z którą wiąże się bardzo wiele możliwości, jednak aby odpowiednio kierować i zarządzać e-commerce, należy znać reguły rządzące rynkiem, skuteczne strategie i mechanizmy ich wdrażania. Nie każdy, kto chciałby spróbować sił w takim biznesie, jest ekspertem w tej dziedzinie. Dlatego warto skorzystać ze wsparcia doradztwa e-commerce.

To szczególnie polecane dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność w branży i w związku z tym brakuje im jeszcze potrzebnego doświadczenia, znajomości funkcjonowania rynku, wyczucia zachodzących w nim zmian. To zrozumiałe, że aby sprawnie poruszać się w tej dziedzinie, niezbędne jest doświadczenie, którego nabywa się (dopiero) z czasem. Z tego powodu warto skorzystać z wiedzy, jaką posiadają specjaliści.

Doradztwo e-commerce to także oferta dla tych, którzy już przez jakiś czas, może nawet od wielu lat, działają w branży elektronicznego handlu (e-handel), ale nie są usatysfakcjonowani wynikami. Jak zwiększyć sprzedaż, widoczność, zaufanie? Aby to osiągnąć, może być potrzebne świeże spojrzenie i fachowe podejście doradców e-commerce.

Jakie usługi, działania, jakiego rodzaju wsparcie może tutaj pomóc? w dalszej części postaramy się przybliżyć te obszary doradztwa e-commerce:

 

Doradztwo na start, czyli platforma e-commerce

Kiedy rozpoczyna się działalność w dziedzinie e-commerce, jedną z najważniejszych decyzji jest wybór odpowiedniej platformy. To bardzo istotne, aby już na początku dobrze wybrać, biorąc pod uwagę nie tylko obecne potrzeby, ale również starając się przewidzieć, jakie będą one w przyszłości, czyli jak będą się zmieniały w miarę rozwoju biznesu. Platformę można wprawdzie zmienić w późniejszym czasie, ale takie rozwiązanie może być jednak czasochłonne i wiązać się z dodatkowymi wydatkami, często istotnymi dla budżetu. Wybierając odpowiednią platformę już na samym początku, można oszczędzić sobie w przyszłości straty czasu i dodatkowych kosztów.

Doświadczeni doradcy są w stanie przedstawić klientowi, jakie ma on możliwości, czym poszczególne platformy się charakteryzują, jakie są ich zalety i wady w odniesieniu do rodzaju prowadzonego biznesu.

 

Jest kilka czynników, które powinny być wzięte pod uwagę przy wyborze platformy. Ważna jest integracja sklepu z hurtowniami, systemami płatności i wysyłki, a także programem magazynowo-księgowym. Trzeba też zdecydować, czy wybrać platformę, której dostawca zapewni od razu hosting gotowego projektu.

By przy wyborze platformy podjąć dobrą decyzję, potrzebny jest wywiad, jak sprawdza się ona w praktyce, jak działa z gotowymi sklepami internetowymi, zwłaszcza w kontekście potrzeb klienta. W ten sposób można poznać faktyczne możliwości platformy. Należy jednak mieć na uwadze, że każdy sklep jest projektem indywidualnym. Doradztwo e-commerce pozwoli na wybór odpowiedniej platformy, biorąc właśnie pod uwagę indywidualne potrzeby danej działalności.

Nie można przy tym oczywiście pominąć kwestii kosztów. Ich minimalizacji może przysłużyć się wybór taniego lub wręcz darmowego rozwiązania, trzeba jednak mieć na uwadze, że może ono przestać sprawdzać się w miarę, jak biznes będzie się rozwijał. Warto zawczasu wziąć to pod uwagę, aby podjąć właściwą decyzję.

 

Model biznesowy a decyzje e-commerce

Kluczowy dla powodzenia przedsięwzięcia jest też praktycznie określenie modelu biznesowego. Tu również doradztwo dla firm może okazać się nieodzowne, by ustalić, jaki model biznesowy w danym przypadku sprawdzi się najlepiej, tzn. kto jest tak naprawdę naszym klientem, kto lepiej aby nie był naszym klientem przy danych założeniach, a jeżeli obsługujemy transakcję, to kto jest realnie po obu stronach? itd..

 

krótkie definicje:

Model business-to-consumer (B2C) to taki, w którym przedsiębiorstwo dokonuje transakcji z prywatnym użytkownikiem, przy czym samo jest jej inicjatorem. To najczęściej wybierany model w przypadku sklepów internetowych (firma inicjuje transakcję przez wystawienie na sprzedaż produktów lub usług), ale nie jedyny możliwy.

Model business-to-business (B2B) ma miejsce wtedy, gdy wchodzą w transakcję między sobą dwie firmy. Można bowiem zdecydować się na sprzedaż produktów i usług nie tylko osobom prywatnym, ale także firmom. Kolejna możliwość to model consumer-to-business (C2B), w którym to prywatny użytkownik składa ofertę firmom. Wreszcie można też zdecydować się na model consumer-to-consumer (C2C), w którym transakcja jest realizowana pomiędzy dwoma użytkownikami prywatnymi.

 

Nie trzeba ograniczać się tylko do jednego wybranego modelu biznesowego. Dla pewnych rodzajów działalności w obszarze e-handlu można zastosować różnorodne kombinacje poszczególnych modeli. Sklep może działać z powodzeniem w dwóch, trzech czy nawet czterech z tych modeli. Trzeba jednak dokładnie rozważyć tę kwestię, by ustalić, które z nich w przypadku tej konkretnej działalności zdadzą egzamin, takie decyzje dotyczą często doradztwa dla sklepu online.

 

Audyt e-commerce

Właściwy wybór modelu biznesowego i platformy e-commerce to istotna rzecz dla przedsiębiorców, którzy zaczynają dopiero działanie w tej branży. Jednak usługi doradztwa e-commerce skierowane są również do tych, którzy już od jakiegoś czasu prowadzą taką działalność, ale nie są zadowoleni z wyników. Podjęcie odpowiednich środków zaradczych może uratować podupadający biznes, poprawić jego działanie.

Podstawą jest określenie, co jest źródłem niepowodzeń. Aby podjąć odpowiednie kroki dla poprawy biznesu, należy w pierwszej kolejności właściwie zdiagnozować problem. Jest kilka warstw audytu e-commerce, których stan należy sprawdzić i ocenić, może to właśnie w którejś z nich tkwi problem wpływający na całość wyników.

 

Sklep internetowy powinien być sprawdzony pod względem podejścia do klienta, kanałów komunikacji, funkcjonalności, logistyki, szaty graficznej, UX, UI. Ważny jest również przegląd pod kątem SEO i kwestii technicznych, a zatem sprawdzenie, czy strona jest widoczna w wyszukiwarkach, jaką zajmuje ona pozycję i czy jest dobrze dostosowana do algorytmów, których one używają, czyli audyt serwisu, który jest często częścią doradztwa e-commerce dla sklepów internetowych.

 

Kolejną istotną sprawą jest komunikacja z klientem i wizerunek w sieci. Poza tym audyt to analiza nie tylko zleceniodawcy, ale również jego konkurencji i rynku, na którym działa. Pozwala zorientować się jak wygląda obecnie sytuacja i jakie obowiązują trendy. Można przeprowadzać również audyty wydajności, bezpieczeństwa, RODO, UX/UI, koszyka zakupowego i wiele innych.

Umiejętne przeprowadzenie audytu pozwala pozyskać wiedzę o tym, na jakich polach są zaniedbania i co można zrobić lepiej, aby podnieść wyniki sprzedaży. Działający w branży e-commerce ma okazję, by poznać zarówno mocniejsze, jak i słabsze strony prowadzonego przez siebie biznesu. Dowiaduje się, co robi dobrze, a jakie działania wymagają jeszcze poprawy. Taka wiedza umożliwia optymalizację strategii biznesowych. Pozwala opracować plan rozwojowy. Przedsiębiorca dowiaduje się, jakie działania może podjąć i w jakiej kolejności je wdrożyć, aby poprawić swój biznes.

 

Segmentacja klientów e-commerce

Ważną praktyką w branży e-commerce jest segmentacja klientów. Polega ona na określeniu grupy docelowej i nakierowaniu na nią działań marketingowych. Dokładne ustalenie, w jakiego odbiorcę celuje się z ofertą, pozwala na spersonalizowanie jej i zwiększenie szansy na dostarczenie klientom satysfakcjonującego produktu. Aby to zrobić, trzeba przeanalizować zachowania kupujących i na ich podstawie określić cechy wspólne tych klientów, którzy przynoszą sklepowi najwyższe zyski.

 

Analiza danych o klientach dotyczących ich zachowań pozwala odpowiedzieć na pytanie, co właściwie skłania ich do tego, by zostali klientami sklepu. W tym celu trzeba prześledzić, w jaki sposób trafiają oni na stronę sklepu, jakich fraz w nim poszukują, jakie kategorie i produkty przeglądają, ile razy odwiedzają stronę zanim dokonają zakupu, co konkretnie dodają do koszyka, a także czy są jakieś okoliczności, w których rezygnują z zakupu. Dane te pozwalają odpowiedzieć na pytanie, co i w jakim stopniu przyciąga klientów. Dzięki temu możliwa jest modyfikacja strategii działania w taki sposób, by zwiększyć ruch w sklepie.

Zwiększenie sprzedaży zależy nie tylko od ilości kupujących, ale także od tego, co się im zaoferuje. Dlatego dla dobrego działania biznesu e-commerce konieczna jest wiedza o tym, czego potrzebują klienci. Aby ją zdobyć, przeprowadza się analizę ich cech behawioralnych i stylu życia. Pozwala ona dowiedzieć się, czym się interesują, jakie mają problemy i obawy, jak spędzają czas wolny, jakie są ich przyzwyczajenia, jakie wyznają wartości.

 

Działania podejmowane w ramach segmentacji klientów skupiają się też na prześledzeniu ich wyborów zakupowych. Analizuje się, co i w jakich ilościach kupują, z jakich form płatności korzystają, czy zwracają towar lub składają reklamacje, a także czy później wracają jeszcze na stronę sklepu internetowego i dokonują ponownych zakupów, a jeśli tak, to jakich? W ten sposób powstaje profil typowego klienta, określający jego wiek, płeć i miejsce zamieszkania, co kupuje, ile wydaje w sklepie. Dzięki tym danym można się dowiedzieć, jaka grupa klientów przynosi największe dochody, i zmodyfikować ofertę, aby była bardziej zachęcająca właśnie dla takich klientów.

 

Optymalizacja procesów e-commerce

Działalność w branży e-handlu obejmuje wiele różnych procesów, które muszą przebiegać sprawnie, aby został odniesiony zamierzony skutek. Doradztwo e-commerce to pomoc w zdiagnozowaniu problemów występujących w tych procesach i optymalizacji.

Do takich procesów należy zarządzanie produktami, a także nazwami, kodami, atrybutami, opisami i cenami dla różnych kanałów dystrybucji. Nie mniej ważne jest zarządzanie stanami magazynowymi. Obejmuje ono procesy przyjęcia towaru i jego składowania, a także kompletacji i zwrotów.

Do ważnych procesów należy też zarządzanie klientami, leadami i historią zamówień klientów, oraz zarządzanie płatnościami, obejmujące zarówno płatności tradycyjne (przelewy zwykłe), jak i natychmiastowe (transfery, portfele internetowe, płatności typu PayPal, DotPay, PayU). Trzeba też umiejętnie sprawować kontrolę nad procesami sprzedażowymi, takimi jak wyszukiwanie produktów, sprawdzanie stanów magazynowych, cross-selling i upselling, finalizacja sprzedaży. Wreszcie istotnym procesem w branży e-commerce jest też zarządzanie dostawcami i elektroniczna wymiana danych między nimi, takich jak zamówienia czy reklamacje.

 

Przy optymalizacji procesów trzeba przeprowadzić analizę, która wykaże, czy są one potrzebne dla prawidłowego funkcjonowania biznesu, czy są wykonywane przez odpowiednie osoby w odpowiednim miejscu, oraz czy są one maksymalnie uproszczone i zautomatyzowane.

Bardzo wiele procesów e-commerce można częściowo lub całkowicie zautomatyzować. Dotyczy to między innymi zarządzania ofertą sklepu. Elementy tego procesu, takie jak pobieranie asortymentu od dostawców, tworzenie kartotek dla nowych produktów, przypisywanie pozycji do kategorii, reguły dla grup asortymentowych, a także pobieranie z zewnętrznych baz danych zdjęć i opisów, można poddać automatyzacji.

W ten sposób zoptymalizować można też zarządzanie cenami, które bez problemu może odbywać się ręcznie w przypadku niewielkich katalogów, kiedy jednak produktów jest dużo, warto zautomatyzować ten proces. Zaawansowane systemy e-commerce dają możliwość automatycznego pobierania cen od dostawców, ustalania cen na podstawie cen zakupu i marż, tworzenia promocji i wyprzedaży, ustalania odmiennych cenników w zależności od kanałów, z których weszli klienci do sklepu online, przydzielania klientów do grup docelowych i testowania poziomu cen. Inne procesy, które można poddać automatyzacji, to merchandising, marketing, obsługa zamówień, logistyka i obsługa klienta.

 

Doradztwo przy integracji systemów e-commerce

Kolejną kwestią, w której może pomóc doradztwo e-commerce, jest integracja wielu systemów. Związany z handlem elektronicznym biznes składa się z wielu modułów, które trzeba umiejętnie połączyć w sprawnie działającą całość. Taka integracja obejmuje wszelkie poziomy funkcjonowania biznesu e-commerce, od działań prowadzonych na stronie sklepu po logistykę dostaw, dotyczy to także wielokanałowości sprzedaży.

skonsultuj projekt, poradź się w decyzjach e-commerce

szukasz rad w dalszych działaniach e-commerce, skonsultuj plan działań w internecie

właściwe decyzje e-commerce często wymagają współpracy z doświadczoną firmą, a niejednokrotnie weryfikacji celów, założeń, trendów lub wskaźników na podstawie których chcemy podjąć właściwe decyzje.

opinie klientów

wszystkie
"Powierzyłem zarządzanie kampaniami SEM/SEO w projektach e-commerce, które realizowałem firmie Bizzit. To co mnie urzekło to pasja i wiedza. Nie pożałowałem. Pozyskałem bardzo atrakcyjne leady, które w efekcie udało się skonwertować (aktualnie podpisane kontrakty). Zdecydowanie polecam!"
Paweł Filutowski, CEO Motivizer, COO Złote Wyprzedaże
Paweł Filutowski
CEO Motivizer / Executive Manager Planet Group International / COO Złote Wyprzedaże S.A.