Linki dofollow i nofollow, jakie mają znaczenie dla pozycjonowania?

Linki dofollow i nofollow odgrywają bardzo ważne role w procesie pozycjonowania stron internetowych. Pozyskiwanie zewnętrznych odnośników, które prowadzą do danej strony, jest istotnym elementem strategii SEO. Te linki mogą być oznaczone jako dofollow lub nofollow, co wpływa na sposób, w jaki są traktowane przez roboty wyszukiwarek internetowych. Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj dalej!

Co to jest link?

Link to nic innego jak hiperłącze, które po kliknięciu przenosi nas z jednego punktu do drugiego. Występować może on w postaci adresu URL, lub też jako anchor text. Linki tworzy się w kodzie HTML z wykorzystaniem atrybutu a href. Poniżej przedstawiamy przykładowy link, który zapisany jest w postaci kodu:

<a href=”https://adwokatrodzinny.wroclaw.pl/rozwod/”>adwokat prowadzący rozwód cywilny</a>

A co oznaczają poszczególne elementy linka? Posłużmy się przykładem: <a href=”przykladowy URL”>tekst — odnośnik</a>

  • przykładowy URL — lokalizacja, do której kieruje nasz link,
  • tekst — odnośnik, często występuje w formie anchor textu.

Czym jest linkbuilding?

Link building to proces zdobywania linków prowadzących do własnej strony internetowej od innych. Jest to bardzo ważny element strategii pozycjonowania www, ponieważ wyszukiwarki, używają linków do oceny jakości i wartości treści na danej stronie. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że Google od 2005 roku stosuje specjalny system punktowy oceniający www, zwany Page Rank. 

Czym są linki dofollow?

Linki dofollow, czyli te posiadające atrybut dofollow, pozwalają wyszukiwarkom na śledzenie i indeksowanie strony docelowej. Są one rozumiane przez algorytm wyszukiwarki jako rodzaj rekomendacji na rzecz strony, do której prowadzą, o czym wspominaliśmy wcześniej, co może pozytywnie wpływać na jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. A jak wyglądają? Tak jak omawiany wcześniej przykład: <a href=”przykladowy URL”>tekst — odnośnik</a>.

Linki dofollow są kluczowym elementem pozycjonowania strony internetowej, przekazując część wartości ze strony, na której się znajdują na stronę docelową. Działanie to pozwala na poprawę widoczności strony w internecie, zwiększając jej ruch i autorytet.

Jakie są właściwości linków dofollow?

A jakie dokładnie właściwości mają linki dofollow? Poniżej szczegółowo to opisujemy.

Link juice

Link Juice to pojęcie, odnoszące się do wartości i mocy, jaką przekazuje link z jednej strony internetowej do drugiej. W praktyce oznacza to, że im silniejsza www przekazuje dany link, tym więcej wartości przekazywane jest stronie, do której prowadzi odnośnik. Skuteczne zarządzanie link juice to ważny element strategii pozycjonowania.

Trust Rank

Trust Rank odnosi się do zaufania lub wiarygodności strony internetowej w kontekście algorytmów wyszukiwarki. Jest to wskaźnik, który ocenia, na ile dana www jest uznawana za godną zaufania przez roboty wyszukiwarek internetowych. Trust Rank uwzględnia jakość linków prowadzących do danej strony, przywiązując większą wagę do linków pochodzących z wiarygodnych, renomowanych stron internetowych. Strony o wyższym Trust Rank mają większe szanse na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

Domain Authority

Domain Authority — DA, to liczbowy wskaźnik opracowany przez firmę Moz, który mierzy siłę domeny internetowej w kontekście jej potencjału w wyszukiwarkach. Skala DA obejmuje wartości od 1 do 100, gdzie wyższe wartości oznaczają silniejszą domenę. Algorytm Moz uwzględnia różne czynniki, takie jak jakość linków prowadzących do strony, jej struktura, czy też ogólna reputacja online.

W praktyce oznacza to, że im wyższy Domain Authority, tym większe prawdopodobieństwo, że strona będzie dobrze pozycjonowana w wynikach wyszukiwania. Dlatego firmy i strony internetowe często dążą do zwiększenia swojego DA poprzez strategie link buildingu, poprawę jakości treści, oraz dbanie o ogólną wiarygodność swojej www. Warto jednak pamiętać, że Domain Authority to jedynie jedno z wielu narzędzi oceny, a jego wartość może się różnić w zależności od innych czynników oceny strony przez wyszukiwarki.

Jakie to linki nofollow?

Linki nofollow to specjalny rodzaj hiperłączy, które posiadają atrybut nofollow w swoim kodzie HTML. Informuje on wyszukiwarki, aby nie śledziły danego linku ani nie uwzględniały go w algorytmie rankingowym. Wprowadzono je w 2015 roku, głównie w celu zwalczania spamu i nadużyć związanych z linkami, a także do oznaczania linków płatnych, sponsorowanych, lub tych umieszczonych w mniej zaufanych źródłach, takich jak sekcje komentarzy na blogach czy forach. Chociaż linki nofollow nie przekazują bezpośrednio mocy SEO, jak te dofollow, na stronę docelową, są one istotne w budowaniu zróżnicowanego profilu linkowego i mogą generować ruch na stronie.  Ciekawostką jest fakt, iż od 2019 roku atrybut nofollow stanowi jedynie sugestię dla robotów, co oznacza, że poniekąd linki nofollow również mogą wpływać na pozycjonowanie.

Warto również zaznaczyć, że w 2019 roku Google wprowadził dwa nowe atrybuty, dookreślające zastosowanie linków nofollow. Mianowicie chodzi o:

  • rel=”ugc” — UGC, czyli skrót od User Generated Content. Powinno się go używać do oznaczania linków zamieszczanych przez użytkowników w sekcji komentarzy lub w postach,
  • rel=”sponsored” — służący do oznaczania płatnych hiperłączy, np. tych w artykułach sponsorowanych.

A jak wygląda link nofollow? Po otwarciu kodu strony prezentował się on będzie następująco:

<a href=”przykladowy URL” rel=”nofollow”>tekst — odnośnik</a>

Czy linki nofollow są potrzebne?

Pozornie mogłoby się wydawać, że linki nofollow nie mają żadnej wartości i nie warto z nich korzystać podczas pozycjonowania strony internetowej. Nie jest to prawdą, linki nofollow cechują się kilkoma ważnymi właściwościami.

Tworzenie naturalnego profilu linków

Linki nofollow są praktycznie niezbędne podczas tworzenia naturalnego profilu linków, ponieważ jeśli do danej strony internetowej prowadzą jedynie odnośniki dofollow, może się to wydawać robotom Google co najmniej podejrzane. Dobrą i bezpieczną praktyką jest więc stosowanie linków mieszanych.

Stosowanie w linkowaniu wewnętrznym

Dobrym rozwiązaniem jest dodawanie atrybutu nofollow do hiperłączy prowadzących do mniej istotnych stron lub podstron bądź też tych, na których nie ma żadnych treści.

Generowanie ruchu

Linki nofollow są również w stanie wygenerować ruch na stronie internetowej. Warto więc umieszczać je na www, ponieważ Google pod uwagę bierze wszystkie odnośniki prowadzące do danej strony.

Umiejętne wykorzystanie zarówno linków dofollow, jak i nofollow może znacząco wpłynąć na widoczność strony w wyszukiwarkach. Ważne jest zdobywanie różnorodnych i wysokiej jakości linków, zarówno dofollow, jak i nofollow. Dbałość o równowagę między ich ilością a może przynieść duże korzyści w postaci poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania oraz budowania silnej i wiarygodnej obecności online.

5/5 - (3 votes)
zaufali nam m.in.:
pozycjonowanie porównywarek cen
pozycjonowanie usług budowlanych
pozycjonowanie serwisu ogłoszeniowego
pozycjonowanie serwisu modowego, sklepu z odzieżą

artykuły, poradniki

w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.

pytania?

jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.

No Comments

    zostaw komentarz