Na czym polega keyword research? Dobieranie fraz kluczowych do pozycjonowania – podstawowe zasady

Pozycjonowanie strony www należałoby rozpocząć od analizy i doboru słów kluczowych – w końcu musisz wiedzieć, na jakie frazy chcesz, aby twoja strona była widoczna. Podpowiemy, jak się do tego zabrać, aby osiągnąć jak najlepsze efekty.

Co to jest keyword research?

Zaczniemy od krótkiego wyjaśnienia, czym jest keyword research. To szereg czynności związanych z wyszukiwaniem słów kluczowych, ich doborem. Chodzi o to, aby zastanowić się (i zweryfikować rzecz jasna), jakie frazy mogą wpisywać użytkownicy, aby znaleźć twoją stronę.

Ważne jest, aby w rzetelny sposób przeprowadzić analizę słów kluczowych do pozycjonowania, bo często okazuje się, że frazy, na które chce być widoczny właściciel strony, niekoniecznie są tymi, które przyniosą mu korzyści biznesowe. Dlatego zobacz, jak w skrócie przebiega cały proces.

Rodzaje fraz kluczowych a intencje użytkowników

Frazy kluczowe dzieli się na trzy grupy: brandowe, ogólne oraz long tail.

Frazy brandowe to te związane z nazwą marki. Najczęściej są wpisywane przez użytkowników, którzy nie wiedzą, jaki jest adres www firmy, której poszukują. Takie frazy zwykle są unikalne, a więc stosunkowo proste do pozycjonowania, chociaż można znaleźć wyjątki. Serwisy aukcyjne, ageregatory sklepów również mogą pozycjonować się na frazy brandowe związane z popularnymi markami.

Kolejną grupą są ogólne frazy kluczowe. Są one jedno-, maksymalnie dwuwyrazowe, cieszą się największą popularnością (ich miesięczna liczba wyszukiwań jest wysoka). To np. „sukienka”, „kredyt hipoteczny”, „mieszkania katowice”. Jak się mają do intencji użytkownika? Osoby, które wpisują tak ogólne frazy często jeszcze nie do końca wiedzą, czego szukają, chcą się zorientować w temacie, by móc pogłębić poszukiwania. To oznacza, że mimo ich dużej popularności, nie zawsze przełożą się na zwiększenie sprzedaży (konwersję). Ponadto są bardzo konkurencyjne, pozycjonowanie strony www na nie będzie kosztowne.

Ostatnia grupa to frazy long tail, pochodzące z tzw. długiego ogona. Są kilkuwyrazowe, rozbudowane, precyzują potrzeby użytkowników. Ich średnia miesięczna ilość wyszukiwań (i co za tym idzie, także konkurencyjność), jest mniejsza, aczkolwiek jest większa szansa na to, że przełoży się to na realne zyski. Przykładowe frazy long tail to „botki skórzane zimowe”, „bateria do laptopa hp”. Długi ogon to również pytania, np. „jak dobrać sukienkę do figury”, „jakie dostać kredyt hipoteczny” – tworząc treści, które na nie odpowiadają, można w prosty i nienachalny sposób skierować użytkownika na swój produkt/usługę.

Dobór słów kluczowych – narzędzia

Wiedząc, jaka jest zależność między rodzajami fraz a intencją użytkownika, łatwiej będzie ci wyselekcjonować słowa kluczowe w następnych etapach. I teraz przechodzimy do kroku właściwego, czyli doboru słów kluczowych. Jak go przeprowadzić?

Na początku wypisz swoje produkty/usługi. Jeśli jest ich dużo, postaraj się je pogrupować lub wybrać te, które przynoszą ci największe korzyści. Przy okazji zobacz, na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja – może przyjdzie ci do głowy coś, o czym wcześniej byś nie pomyślał.

Masz już listę na początek, teraz należy ją rozbudować. Aby to zrobić, możesz skorzystać z sugestii wyszukiwania Google oraz z płatnych lub darmowych narzędzi SEO. Za darmo dobierzesz frazy kluczowe z pomocą Ubersuggest, KeywordTool.io, Answer The Public, a jeśli masz konto Google Ads, także w planerze słów kluczowych. Z płatnych narzędzi SEO polecamy m.in. Senuto, SEMSTORM, czy Ahrefs.

Analiza słów kluczowych

Masz frazy – co dalej? Tutaj sprawa się nieco komplikuje, bo jak już wiesz, nie na wszystkie słowa kluczowe pozycjonowanie będzie opłacalne. Może okazać się, że są zbyt konkurencyjne lub wyszukiwane zaledwie kilkanaście razy w miesiącu, należałoby to sprawdzić. Korzystając z płatnych narzędzi SEO (wspomniane wcześniej Senuto, Ahrefs, SEMSTORM), zrobisz to w szybki i prosty sposób, ponieważ prezentują one dane o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań oraz inne informacje, podane dla każdej frazy.

Za darmo możesz to zrobić w planerze słów kluczowych Google’a, aczkolwiek najpełniejsze informacje uzyskasz wtedy, gdy masz aktywną kampanię reklamową (w innym wypadku prezentowane są podstawowe dane). Na tym etapie pomocny może być także Ubersuggest, który pokazuje miesięczną liczbę wyszukiwań, a także jakie strony są widoczne w TOP10 na konkretne słowa kluczowe. Minus jest taki, że w bezpłatnej wersji udostępniane są szczegółowe dane tylko kilku fraz – na początek będzie musiało ci to wystarczyć.

czeka na pierwszą ocenę 🙂
zaufali nam m.in.:
pozycjonowanie porównywarek cen
pozycjonowanie usług budowlanych
pozycjonowanie serwisu ogłoszeniowego
pozycjonowanie serwisu modowego, sklepu z odzieżą

artykuły, poradniki

w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.

pytania?

jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.

No Comments

    zostaw komentarz