Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego? Podstawowe informacje gdy rozważasz pozycjonowanie sklepu online
- 18 marca 2020
- algorytm google, link building, pozycjonowanie strony, sklep internetowy
Jak przebiega pozycjonowanie sklepu internetowego? Co jest przy tym ważne? W jaki sposób zoptymalizować stronę sklepu pod kątem algorytmów wyszukiwarki? Jak opracować opisy produktów i kategorii?
spis treści
Dlaczego warto pozycjonować sklep internetowy?
Jednym z powodów jest duża konkurencja w tej branży. Sklepów online powstaje coraz więcej, trzeba więc się nieźle nagimnastykować, żeby się wśród nich wyróżnić i przebić ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Pozycjonowanie może być dobrym sposobem, aby to osiągnąć. Konsumenci poszukują konkretnych produktów i bardzo często robią to za pomocą internetu. Dlatego ważne jest, aby to właśnie twój sklep pojawiał się wśród pierwszych wyników Google dla konkretnych zapytań – zwłaszcza, że wielu internautów nie ma czasu i chęci, by wchodzić na strony zajmujące niższe pozycje.
Ale to nie wszystko. Pozycjonowanie nie jest strategią marketingową działającą na ślepo. Wprost przeciwnie – jest to działanie precyzyjnie ukierunkowane. Umożliwia dotarcie z ofertą do odpowiedniej grupy docelowej. Nie musisz zainteresować odbiorców daną branżą. Twoja oferta trafia od razu do tych, którzy już są nią zainteresowani i poszukują konkretnych produktów. Jeśli twoja oferta znajdzie się wśród pierwszych, z którymi się zetkną, istnieje duża szansa, że to właśnie na nią padnie wybór. Bo w tej strategii marketingowej ważne jest to, że to klienci dokonują wyboru, nie przymuszeni reklamą.
Audyt i optymalizacja strony
Na początek warto przeprowadzić audyt SEO. Pozwoli on poznać mocne i słabe strony witryny. Dowiesz się, co dobrze będzie poprawić, aby polepszyła się pozycja sklepu w wyszukiwarce, jak zoptymalizować stronę pod względem SEO i UX.
Ważna jest intuicyjna nawigacja (powinien w niej pomóc podział produktów według określonych kategorii), a także przejrzysty układ strony sklepu, aby użytkownik się na niej nie zagubił. Trzeba też zadbać o responsywność, czyli o to, by strona była czytelna i wygodna w użyciu bez względu na to, na jakim ekranie się ją wczyta – przecież coraz więcej osób do korzystania z internetu używa urządzeń mobilnych.
Ważny jest też meta-title i meta-description strony sklepu – chodzi tu o wyświetlany w wynikach wyszukiwarki tytuł strony lub podstrony oraz jej krótki opis. Powinny one być przemyślane i określać faktyczną zawartość strony. Tworzenie meta-title i meta-description wymaga dużego wyczucia, ponieważ należy powplatać w nie słowa kluczowe i jednocześnie zmieścić się w odpowiednim limicie znaków, by internauci widzieli tytuł i opis w całości.
Nie można zaniedbać też opisów obrazków w atrybucie ALT, ponieważ pomaga on wyszukiwarce powiązać obrazy z zawartością strony i prawidłowo indeksować ją w wynikach wyszukiwania.
Link building
Do ważnych czynników wpływających na pozycję strony w wyszukiwarce należy ilość i jakość linków do strony pochodzących z innych serwisów. Link building dla sklepów internetowych odbywa się zwykle w oparciu o profile, fora internetowe, systemy komentarzy i tematyczne portale.
Link musi być dobrej jakości i korelować z tekstem, w jakim jest umieszczony. Warto linkować nie tylko stronę główną, ale również podstrony, ponieważ Google lepiej ocenia zróżnicowanie pod tym względem odnośników. Ważna jest jakość domeny, z której wychodzi link – wyżej oceniane są domeny starsze, cieszące się wysokim zaufaniem użytkowników i z dużą ilością kierujących do nich linków. Google wyżej ocenia też domeny o stosunkowo niedużej liczbie linków wychodzących, dlatego lepiej nie prowadzić link buildingu w miejscach zaspamowanych różnymi linkami.
Wizytówki w Google dla firm
Dobrym sposobem na zaistnienie sklepu w internecie jest stworzenie dla niego wizytówki Google Moja Firma. Pozwoli ona na zaprezentowanie i wyświetlenie w organicznych wynikach wyszukiwarki najważniejszy danych o sklepie – jego siedziby, telefonu kontaktowego, a nawet opinii internautów.
Konto Google Moja Firma daje też dostęp do statystyk, dzięki którym wiadomo, ile osób obejrzało wizytówkę albo zadzwoniło, korzystając z niej. Przedsiębiorca ma możliwość dodawania zdjęć, czytania opinii klientów i odpowiadania na nie. Co ważne, utworzenie wizytówki jest zupełnie darmowe.
Jak tworzyć treści dla sklepu internetowego?
W pozycjonowaniu ważne są nie tylko kwestie techniczne strony, ale również zamieszczone na niej treści. W przypadku sklepu internetowego tymi treściami są przede wszystkim opisy kategorii i poszczególnych produktów.
Tworząc je, trzeba wybrać odpowiednie słowa kluczowe. Przy frazach, które są zbyt ogólne, wyszukiwarka wyświetla więcej różnych wyników, przez co twoja oferta może nie dotrzeć do odbiorcy w zalewie konkurencyjnych. Lepiej więc postawić na kilkuwyrazowe frazy, które precyzyjniej określają przedmiot poszukiwań. Żeby wiedzieć, które z nich najczęściej są wyszukiwane, można wykorzystać funkcję autouzupełniania Google.
Opisy kategorii mają bardziej ogólny i uniwersalny charakter. Są nieco poradnikowe – powinny przedstawiać wspólne cechy danej grupy produktów. Inaczej jest już oczywiście z opisami konkretnych produktów – one powinny zawierać kluczowe informacje i przedstawiać ich najważniejsze cechy, szczególnie te, które wyróżniają je wśród podobnych.
artykuły, poradniki
w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.
pytania?
jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.