Optymalizacja sklepu internetowego, na czym polega?
Masz sklep internetowy z bogatą ofertą i cenami niższymi, niż konkurencja, a klientów wciąż brak? Problemem może być to, że internauci nie mają jak zapoznać się z produktami, które sprzedajesz, bo… nie znajdują cię w wyszukiwarce. Jak to zmienić? Pierwszym krokiem niech będzie optymalizacja sklepu internetowego. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i co należy zmienić, aby wpłynąć na poprawę pozycji w Google.
spis treści
Optymalizacja sklepu internetowego
Optymalizacja sklepu internetowego to szereg działań wykonywanych w obrębie witryny, które mają na celu poprawę widoczność w wynikach wyszukiwania oraz zwiększyć atrakcyjność strony w oczach użytkowników (głównie za sprawą content marketingu, ale to jeszcze wyjaśnimy).
My optymalizację podzieliliśmy na trzy główne kroki, od ogółu do szczegółu. Na początku należałoby przyjrzeć się całej stronie, sprawdzić, czy architektura informacji jest jasna i przejrzysta, zarówno dla wyszukiwarek, jak i dla użytkowników. Następnie można zająć się optymalizacją kategorii i podkategorii, a następnie samych produktów. Każdy z tych etapów jest bardzo ważny i nie można go pominąć, ponieważ skuteczność optymalizacji zależy m.in. od tego, czy podejdziesz do niej w sposób kompleksowy.
Oczywiście, to, o czym tu napiszemy, nie wyczerpuje zakresu prac, jakie wykonuje się w ramach pozycjonowania strony www, to jeszcze szereg aspektów technicznych. Obawiasz się, że temu nie podołasz? Skontaktuj się z nami – przeprowadzimy audyt SEO twojego serwisu oraz zaproponujemy rozwiązania, które powinny przynieść jak najlepsze efekty.
Nawigacja, linkowanie wewnętrzne, architektura informacji
Jak klienci szukają produktów? Zwykle korzystają z menu, czyli z nawigacji. Dlatego na samym początku trzeba dokładnie przyjrzeć się strukturze serwisu, jak zbudowana jest architektura informacji.
Czy podział na kategorie i podkategorie jest przejrzysty? Czy każda strona jest przyporządkowana do odpowiedniego miejsca? Oraz czy kategorie/podkategorie posiadają nazwy w postaci słów kluczowych, które jednocześnie nie kanibalizują się wzajemnie (czyli – pisząc prościej – nie są takie same, przez co mogłyby „walczyć” między sobą o pozycje, osłabiając całościową strategię SEO)?
Nawigację, menu buduje się poprzez tworzenie linków wewnętrznych. Oprócz tego, że są one ważne z punktu widzenia User Experience, to wpływają również na to, w jaki sposób wyszukiwarka znajduje i indeksuje kolejne podstrony.
Jeszcze jedną rzeczą, o której warto wspomnieć, jest nawigacja okruszkowa, czyli breadcrumbs. Pomaga klientowi w poruszaniu się po stronie, sprawnym przechodzeniu do kategorii nadrzędnych, zwłaszcza jeśli na stronę produktu bądź podkategorii trafił z wyników wyszukiwania.
Optymalizacja kategorii, podkategorii
Jak już wspominaliśmy, nazwy kategorii i podkategorii warto tworzyć na podstawie fraz kluczowych, z jednoczesnym uwzględnieniem, że nie powinny się one powielać. Co jeszcze jest ważne? Uzupełnienie meta opisów, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania i wpływają na pozycje w Google. To title (tytuł) i description (opis) strony. Powinny być one atrakcyjne z punktu widzenia wyszukiwarki (czyli należy zawrzeć w nich słowa kluczowe), ale też użytkownika – precyzyjnie określać, co znajdzie na danej podstronie oraz zawierać CTA (Call To Action), czyli wezwanie do działania.
Kategorie i podkategorie to twoje strony sprzedażowe, na których znajdują się pasujące produkty, zwykle w postaci miniaturki zdjęcia, krótkiego opisu, ceny i – przekierowania. Czyli w praktyce, jest tam niewiele treści, co może utrudnić pozycjonowanie.
Dlatego podczas optymalizacji tej części sklepu, trzeba wykorzystać możliwości content marketingu, czyli stworzyć teksty opisujące tę kategorię. Należy w nich wykorzystać frazy kluczowe, a także zawrzeć linkowanie wewnętrzne, o ile będzie to uzasadnione (czyli w opisie będziesz wspominać o pozostałej ofercie sklepu – tutaj od razu radzimy, aby linkować wyłącznie do stron innych kategorii, podkategorii, aby uniknąć sytuacji, że odnośnik prowadzi do produktu, którego w twoim sklepie już nie ma).
To, jak długi będzie opis kategorii, zależy od ciebie i od tego, gdzie chcesz go umieścić.
Optymalizacja karty produktu
Ostatnim etapem jest optymalizacja karty produktu. Część prac, o których tu napiszemy, wystarczy raz ustawić i potem będą generowane automatycznie, a część, niestety, należy tworzyć ręcznie. Zdajemy sobie sprawę z tego, że może być to czasochłonne, ale jeśli chcesz być o krok przed konkurencją, to warto w to zainwestować.
URL produktu, który tworzony jest automatycznie, musi być przyjazny. Co to oznacza? Możliwie jak najkrótszy, bez znaków specjalnych, czyli, np. adresstrony.pl/aparaty/bezlusterkowce/sony-a6000 zamiast adresstrony.pl/aparaty/bezlusterkowce/sony58664#$$228+?.
Również i w tym miejscu należy zadbać o unikalne meta opisy, aczkolwiek gdy produktów w sklepie jest bardzo dużo, stosuje się rozwiązania, które umożliwiają automatyzację tych prac – wykorzystuje się do tego zaawansowane narzędzia SEO.
Kluczowym elementem każdego produktu jest opis. I tutaj można się spotkać z częstym błędem, jakim jest kopiowanie opisów producenta. W efekcie ta sama treść znajduje się w wielu różnych sklepach. Idealny opis produktu powinien być unikalny, konkretny i zachęcający. Oznacza to, że należy stworzyć go samodzielnie, na podstawie informacji od producenta. Trzeba podać najważniejsze cechy i parametry produktu, które są kluczowe dla klienta podczas zakupu, ale też potencjalne korzyści, jakie może mu on przynieść.
Optymalizować trzeba również… zdjęcia. Zarówno nazwa, jak i opis alternatywny (ALT), powinny wskazywać, co znajduje się na zdjęciu i jeśli jest to możliwe – zawierać w sobie frazy kluczowe.
Z punktu widzenia klienta, warto wstawić możliwość dodawania opinii, wystawiania ocen. Z jednej strony wzbudzają one zaufanie, a z drugiej są sposobem na to, aby zdobyć dodatkową, unikalną treść na stronie.
Na koniec dobrze byłoby przemyśleć nad wprowadzeniem danych strukturalnych. Nie będziemy się już wgłębiać w techniczne szczegóły, co to jest, wspominamy jedynie, że dzięki nim w wynikach wyszukiwania może być widoczna cena produktu, zdjęcie, stan magazynowy czy ocena użytkowników.
To tyle na dziś. Oczywiście, to, o czym napisaliśmy, nie wyczerpuje tematu, jakim jest optymalizacja sklepu internetowego. Ale mamy nadzieję, że dzięki temu będziesz wiedzieć, od czego zacząć.
artykuły, poradniki
w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.
pytania?
jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.