Jak powinien wyglądać anchor tekst – wprowadzenie do link buildingu

Sama teoria z pozycjonowania stron może nie wystarczyć, trzeba jej też umieć użyć w praktyce. Dlatego w dzisiejszym artykule pochylimy się nad anchorami, które są niezwykle ważne przy skutecznym link buildingu. Jeśli chcesz wiedzieć, jakie są rodzaje anchorów, jak je wprowadzać, to czytaj dalej, ten poradnik jest właśnie dla ciebie!

Czym jest anchor tekst?

Anchor tekst to treść w kodzie HTML strony, którą określa się odpowiednio znacznikami <a> i </a>, na stronie wyświetla się ona użytkownikowi w formie linku. W kodzie źródłowym strony anchor link może wyglądać następująco: <a href=”LINK”>ANCHOR</a>. Znaczniki <a> i </a>, jak już wcześniej wspomnieliśmy, są tagami otwierającymi i zamykającymi kod anchor linku. Dalsza część, czyli “href=”link” to część z linkiem referencyjnym, który przekierowuje nas na inną stronę bądź podstronę. Warto dodać, że kod HTML przy anchorze może przekazywać także więcej informacji, np. o tym, czy link otworzy się na nowej karcie (target:”_blank”) lub jakie są atrybutu linku – nofollow, dofollow, czy noopener.

Anchor w SEO pełni określoną funkcję, zwykle jest on informacją dla użytkownika, na jakiej stronie się znajdziemy, jeśli klikniemy link (choć nie zawsze, to zależy od rodzaju anchoru, a czym mówimy niżej). Nie można też zapominać o tym, że anchor jest jednym z wielu czynników rankingowych Google, czyli wpływa on bezpośrednio na pozycję strony WWW w wynikach wyszukiwania. Anchor teksty ułatwiają algorytmom Google’a dopasować zawartość wyników wyszukiwania dla danego zapytania. Po przecrawlowaniu stron WWW, algorytm dostaje wyraźny sygnał, dzięki anchorowi, że pod danym linkiem znajduje się treść, która jest ściśle związana z frazą kluczową.

Rodzaje anchorów

Co firma SEO, to inna taktyka pozycjonowania stron, dlatego mamy wiele różnych rodzajów anchorów. Agencje SEO stosują różne strategie, co do ich wykorzystywania. Poniżej prezentujemy poszczególne rodzaje anchorów.

Exact Match Anchor

Exact Match Anchor, czyli EMA to były niegdyś najpopularniejsze anchory wykorzystywane przez agencje SEO, do czasu wprowadzenia algorytmu Pingwin. Dziś korzystanie z EMA jest rzadkością, a to dlatego, że linkowanie tego typu może być potraktowane za spam, algorytmy Google’a przychylniej patrzą na naturalniejsze formy linkowania. Anchory Exact Match kiedyś zawierały same słowa kluczowe, obecnie mogą przybierać one różne formy, a zdania blisko linku są dokładnie dobierane do odsyłającego linku.

anchor exact match z podświetlonym tekstem "pozycjonowanie strony"

Anchor Partial Match

Anchor Partial Match zawiera bardziej rozbudowaną frazę kluczową (long-tail) lub wersją odmienioną, wykorzystuje on frazy semantycznie podobne do głównej frazy kluczowej. Jeśli naszym słowem kluczowym jest “mycie elewacji” to Anchor Partial Match, zamiast podstawowej wersji może wykorzystać np. “myciem elewacji w dostępie linowym”. Jest to jeden z bardziej naturalnych anchorów, powyższy przykład w kodzie HTML będzie wyglądał tak: <a href=”LINK”>myciem elewacji w dostępie linowym</a>.

przykładowy anchor partial match, który linkuje do artykułu

Zero Match Anchor

Zero Match to anchor, w którym podświetlone są frazy Call-To-Action, które nakłaniają użytkownika do podjęcia konkretnej aktywności, jak “zobacz tutaj”, “sprawdź”, “zamów” i tak dalej. W kodzie HTML będzie wyglądał on następująco: <a href=”LINK”>kliknij tutaj</a>. Niestety ten rodzaj anchora ma też swoje wady, a mianowicie, nie zawsze informuje on użytkownika, co znajduje się na stronie, do której odsyła. Jak w przypadku “zamów” nie mam wątpliwości, że kieruje nas do koszyka zakupowego, tak w przypadku “zobacz tutaj” nie wiemy już, do czego prowadzi nas link.

Naked URL

Anchor Naked URL jest raczej rzadko stosowany, w zdaniu podświetlony jest cały link do odsyłającej strony. Stąd też jego nazwa – nagi URL, w kodzie HTML prezentuje się on tak: <a href=”LINK”>LINK</a>.

przykład anchoru naked url

Anchor Brand

Anchor Brand pozwala budować wizerunek marki, podświetlona jest wtedy nazwa domeny, do której odsyła link. Ten rodzaj anchorów jest często wykorzystywany w linkowaniu zewnętrznym.

Warty wymienienia jest także anchor graficzny, który występuje w postaci obrazu. Jest on często wykorzystywany w blogach sklepów internetowych, w ten sposób można przyciągnąć uwagę czytelnika na konkretny produkt.

Jak używać anchorów, jak one wpływają na SEO?

Jak już na samym początku artykułu wspomnieliśmy, anchory wpływają dość mocno na SEO, dzięki nim jesteśmy w stanie zdobyć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, ale nie tylko, pomagają także w rozpoznawalności marki. Trzeba jednak wiedzieć, jak ich używać, przecież rodzajów anchorów jest dość sporo, jak je zatem wykorzystywać? Przede wszystkim owiane złą sławą anchory EMA warto wykorzystywać w linkowaniu wewnętrznym, np. do kategorii LP. W linkbuildingu wewnętrznym warto także wykorzystywać anchory Zero Match, można je wykorzystywać przy podlinkowywaniu innych artykułów blogowych. Strategię tworzenia anchorów warto poprzeć analizą konkurencji w Ahrefs, gdzie można sprawdzić profil backlinków, dzięki czemu możemy dowiedzieć się, jakich anchorów używa konkurencja i które z nich są najskuteczniejsze. Powiedzieliśmy o linkowaniu wewnętrznym, teraz wypadałoby dodać kilka słów o linkowaniu zewnętrznym, jakich anchorów używać w takim przypadku? Tutaj najlepiej sprawdzą się nagie URL-e, Anchory Brand oraz różne wariacje Anchorów Partial Match.

Anchor tekst powinien być odpowiednio zoptymalizowany, słowa kluczowe są ważne, ale trzeba zwrócić także uwagę na inne aspekty, jak chociażby długość. Wielu specjalistów SEO uważa, że tekst anchorów powinien mieć maksymalnie 60 znaków. Niezwykle ważny jest też kontekst, dlatego warto także zadbać o okolice zdania z anchorem, by nawiązywały one do linkującej treści, ponieważ nie ma nic gorszego niż nieadekwatny anchor! Trzeba pamiętać też o tym, by anchory były zróżnicowane, miały różne formy i wykorzystywały inne, semantycznie podobne frazy.

Żeby prowadzić skuteczny link building, wiedza o anchorach jest niezwykle ważna. Mamy nadzieję, że nasz krótki przewodnik po rodzajach anchorów pozwolił trochę rozjaśnić ten enigmatyczny temat. Pamiętajcie jednak, że strategię linkbuildingową należy dobierać indywidualnie na podstawie analizy konkurencji, tylko w ten sposób jesteśmy w stanie uzyskać wartościowe anchory.

5/5 - (1 vote)
zaufali nam m.in.:
pozycjonowanie porównywarek cen
pozycjonowanie usług budowlanych
pozycjonowanie serwisu ogłoszeniowego
pozycjonowanie serwisu modowego, sklepu z odzieżą

artykuły, poradniki

w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.

pytania?

jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.

No Comments

zostaw komentarz