Pozycjonowanie polega na działaniach, które mają sprawić, że na wybrane słowa kluczowe strona będzie jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. A co to oznacza? Jak wyglądają wyniki wyszukiwania w Google?
spis treści
Google SERP-y
SERP to skrót od ang. Search Engine Results Page, a oznacza wyniki wyszukiwania Google. Dawniej były to wyłącznie linki do stron. Dzisiaj w SERP-ach są nie tylko wyniki organiczne (naturalne), ale również płatne, czyli reklamy Google Ads, a to nie wszystkie zmiany. Największą rewolucją są wyniki wyszukiwania, które formą i strukturą dopasowują się do rodzaju zapytania. W ten sposób można dostać nie tylko słowną, ale i graficzną odpowiedź na pytanie, a samych typów rozszerzonych wyników wyszukiwania tzw.”rich snippets Google” jest o wiele więcej.
Typy wyników wyszukiwania
Wyniki wyszukiwania w Google:
- wyniki tekstowe – tutaj pojawia się podlinkowane meta title, i meta description wskazujące, jaka treść znajduje się na stronie i argumentujące dany wynik. Zarówno meta-title jak i meta-description może być poprawione przez wyszukiwarkę w ramach lepszej czytelności w kontekście zapytania użytkownika,
- wyniki płatne – są to reklamy Google Ads w formie tekstowej lub np. jako Google Zakupy, a więc zdjęcia wraz z ceną, linkiem do produktu, opisem,
- wyniki rozszerzone tzw.featured snippety – wyniki wyszukiwania w formie gotowych odpowiedzi, nie tylko tekstowych, złożonych często z wielu stron, z linkiem do najważniejszych źródeł, wyniki te znajdują się u góry strony lub po prawej stronie SERP-ów. Najczęściej jest to definicja pojęcia, przepis, zwięzła odpowiedź na pytanie,
- wyniki lokalne tzw.local pack – wyniki wyszukiwania miejsc związanych z wybraną lokalizacją, wykrytą na podstawie informacji o lokalizacji urządzenia, z którego wyszukujemy lub udziału nazwy miejsca w zapytaniu np. „pozycjonowanie katowice”, wraz ze wskazanim ich na mapce.
przykład:
Płatne wyniki wyszukiwania
Tutaj widać, że 5 pierwszych wyników wyszukiwania to reklama, to tzw. płatne wyniki wyszukiwania. Aby znaleźć się wśród nich, konieczne jest wykupienie reklamy płatnej Google Ads:
Wyniki bezpłatne w Google
W pozycjonowaniu ważniejsze są jednak organiczne wyniki wyszukiwania, a więc to, co poniżej. Są to strony internetowe, które znalazły się na liście, gdyż Google uznało, że znajdują się na nich wartościowe informacje odpowiadające zapytaniu internauty. O to właśnie chodzi w pozycjonowaniu, by pojawiać się właśnie w tych bezpłatnych wynikach:
Rozszerzone wyniki wyszukiwania
Najtrudniej jest w przypadku tzw. rozszerzonych wyników wyszukiwania, które najczęściej pojawiają się w przypadku np. fraz lokalnych, a więc zawierających oprócz usługi lub produktu również nazwę miasta, a nawet dzielnicy. Wtedy mamy znacznie więcej informacji przy każdym rezultacie wyszukiwania. Pojawia się np. mapka, adres, strona www, godziny otwarcia, ocena gwiazdkowa, opinie klientów i inne. Często wdrożenie (schema.org) i optymalizacja danych strukturalnych mocno wpływa na to, jakie dane Google będzie w stanie wyświetlić. Szacuje się, że w wynikach organicznych, brać może udział nawet do 30 różnych form rozszerzonych wyników wyszukiwania. Choć takie wyniki wyszukiwania są wygodne dla internautów, to często utrudniają pozycjonowanie szerokie (na całą Polskę a nie tylko na lokalne wyniki, lokalne frazy) i analizę wyników SEOwcom. Przykład wyników rozszerzonych dla frazy lokalnej:
artykuły, poradniki
w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.
pytania?
jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.