Koszt pozycjonowania strony w 2023 roku – przykłady cenników i rozliczania

Pozycjonowanie stron internetowych to proces długoterminowy, który obejmuje wiele działań, często skomplikowanych, mających na celu zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek. A ile kosztują takie działania? W dzisiejszym artykule sprawdzamy przykładowe cenniki i sposoby rozliczania za działania związane z SEO.

Od czego zależy koszt pozycjonowania strony internetowej?

ekran komputera

Nie da się ukryć, że koszt pozycjonowania strony internetowej uzależniony jest od wielu aspektów. Do najważniejszych możemy zaliczyć:

  • zakres przeprowadzonych prac,
  • wykorzystywane metody pozycjonowania,
  • wiedzę i doświadczenie specjalistów SEO,
  • budżet przeznaczony na pozycjonowanie strony internetowej,
  • konkurencję na rynku,
  • wielkość strony internetowej,
  • branżę klienta.

Jakie są metody rozliczania pozycjonowania strony internetowej?

Wybór metody rozliczania za działania związane z pozycjonowaniem strony internetowej zależny jest od wielu czynników. Można jednak wyróżnić najczęstsze modele rozliczeń za działania SEO. W poniższej tabeli opisujemy je szczegółowo.

typ rozliczenia opis
Stała opłata miesięczna Klient dokonuje jednorazowej opłaty za usługę pozycjonowania i otrzymuje zestaw usług na określony czas.
Rozliczenia oparte na wynikach Wymaga ustalenia szczegółowych celów i wskaźników pomiędzy klientem a wykonawcą. Płatność uzależniona od wyników.
Rozliczenia oparte na słowach kluczowych Klient skupia się na pozycjonowaniu konkretnych słów kluczowych i płaci za ich pozycjonowanie.
Rozliczenia oparte na ruchu Pozycjoner otrzymuje stałą opłatę za zwiększanie ruchu na stronie internetowej klienta.

Abonamentowa forma płatności za pozycjonowanie strony internetowej

Powszechnie stosowanymi formami płatności za działania związane z pozycjonowaniem strony internetowej są abonament oraz ryczałt. Ta druga opcja to zapłata z góry, za ustalone działania i konkretnie określoną ilość włożonej pracy. W przypadku pozycjonowania strony internetowej mowa o działaniach on-site, czyli bezpośrednio na stronie www, a także off-site, czyli już poza nią.

Wybierając abonament jako formę rozliczania za pozycjonowanie strony internetowej, zleceniobiorca, czyli agencja SEO powinna wywiązywać się ze swoich obowiązków w sposób jawny, czyli na bieżąco informować klienta o postępach w pracach, przekazywać mu raporty i statystyki bez zbędnej zwłoki. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość dobrego rozplanowania pracy przez specjalistów SEO i stałe informowanie klienta o progresie podczas pozycjonowania strony internetowej.

W zależności od wielkości biznesu, koszty związane z pozycjonowaniem strony internetowej w oparciu o model abonamentowy wynosić mogą:

wielkość biznesu minimalny miesięczny budżet 
duży e-commerce 10 000 zł
mały e-commerce 7 000 zł
usługi ogólnopolskie 3 000 zł
usługi lokalne 2 500 zł

Jakie są zalety pozycjonowania na abonament?

  • regularnie prowadzone działania, jak np. linkbuilding,
  • systematyczna praca skupiona na wzroście widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania,
  • możliwość szybkiego zareagowania podczas spadków,
  • brak wzrostu opłat za poprawę widoczności w wyszukiwarkach.

Jakie są wady pozycjonowania na abonament?

  • konieczność dokonywania płatności nawet w sytuacji, kiedy nie ma efektów przeprowadzanych działań,
  • okres wypowiedzenia, który uniemożliwia zerwanie umowy natychmiastowo,
  • stosunkowo wysoki koszt prowadzenia działań związanych z pozycjonowaniem strony internetowej, w szczególności dla firm z mniejszym budżetem.

W tym momencie warto również zaznaczyć, że pozycjonowanie stron internetowych to działania, które ocenić można dopiero w perspektywie kilku miesięcy. Specjaliści szacują, że okres sześciu miesięcy jest optymalny, by sprawdzić, czy działania związane z SEO zaczynają przynosić rezultaty.

Rozliczanie działań SEO za ruch

Innym sposobem rozliczania działań pozycjonujących stronę internetową jest rozliczanie za ruch. Warto jednak zaznaczyć, że metoda to nie będzie odpowiednia dla wszystkich typów stron internetowych. Wszystko tak naprawdę zależy od branży, w jakiej działa klient czy rodzaju treści znajdujących się na jego www. Warto również zwrócić uwagę, że ten typ rozliczenia może powodować pewne nadużycia. Ruch na stronie internetowej nie musi przekładać się na konwersję, a co za tym idzie, klient płaci agencji za przeprowadzane działania, jednak nie zarabia.

screen ruch organiczny ahrefs

Zalety rozliczanie działań SEO za ruch

  • odpowiedzialność agencji SEO za dobór słów kluczowych i swoboda ich doboru,
  • precyzyjne określenie ruchu na stronie internetowej,
  • w przeciwieństwie do rozliczania za pozycję brak górnej granicy działań.

Wady rozliczanie działań SEO za ruch

  • metoda, która nie będzie odpowiednia dla każdego typu biznesu i klienta,
  • utrudnione określenie bazy ruchu np. poprzez sezonowość branży,
  • klient może płacić za działania, które są nieefektywne i nie przekładają się na wzrost sprzedaży.

Pozycjonowanie strony internetowej a rozliczenie za pozycję

Kolejną możliwością rozliczania działań SEO jest rozliczanie za efekt. Rozwiązanie to polega na doprowadzeniu strony internetowej do określonej pozycji w wynikach wyszukiwania. Należy podkreślić jednak, że nie jest to popularny sposób i zaobserwować można, że coraz rzadziej jest wybierany przez klientów.

pierwsza pozycja w google

Zalety płatności za pozycję

  • firmy nie ponoszą kosztów jeśli nie ma efektów działania agencji SEO,
  • niższy koszt od pozycjonowania na abonament,
  • pozycjonowanie wielu słów kluczowych,
  • systematyczne pozyskiwanie zwrotnych linków.

Wady płatności za pozycję

  • brak możliwości złożenia wypowiedzenia po podpisaniu umowy,
  • brak prowadzenia działań optymalizujących wszystkie aspekty strony internetowej,
  • ponoszenie dodatkowych opłat za każde nowe słowo kluczowe.

A może hybrydowa metoda rozliczania pozycjonowania www?

Oprócz wyżej opisanych rozwiązań, które są najczęściej spotykanymi praktykami agencji SEO, spotkać można również hybrydową metodę rozliczania za pozycjonowanie stron internetowych. Polega ona na dowolnym połączeniu omówionych możliwości. Decydujący się na tego typu rozwiązanie chwalą sobie możliwość posiadania pewnego rodzaju zabezpieczenia po stronie klienta, a z drugiej strony niejako zmuszają agencję SEO do prowadzenia efektywnych działań.

Jak widać, jest kilka możliwości rozliczania się za działania agencji SEO związane z pozycjonowaniem strony internetowej. Warto przed podjęciem decyzji sprawdzić wszystkie rozwiązania i wybrać odpowiednie dla siebie.

5/5 - (2 votes)
zaufali nam m.in.:
pozycjonowanie porównywarek cen
pozycjonowanie usług budowlanych
pozycjonowanie serwisu ogłoszeniowego
pozycjonowanie serwisu modowego, sklepu z odzieżą

artykuły, poradniki

w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.

pytania?

jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.

No Comments

zostaw komentarz

więcej na naszym blogu

wszystkie artykuły