Pojęcia i definicje SEO
Czym jest SEO? To właśnie od wyjaśnienia tego pojęcia powinniśmy zacząć, ale na tym rzecz się bynajmniej nie kończy. SEO to dziedzina niezwykle szeroka i wiele związanych z nią terminów postaramy się tu wytłumaczyć.
spis treści
- Anchor Text
- Atrybut dofollow
- Atrybut nofollow
- Ban
- Black Hat SEO
- Filtr
- Fraza kluczowa
- Google Analytics
- Google Bomb
- Guest blogging
- Hosting
- Indeksacja strony
- Kanibalizacja słów kluczowych
- Katalog stron
- Keyword density
- Keyword positioning
- Keyword stuffing
- Landing Page
- Link
- Link building
- Linki bezpośrednie
- Linki naturalne
- Linki nienaturalne
- Linki pośrednie
- Linki przychodzące
- Linki wewnętrzne
- Linki wychodzące
- Linki zewnętrzne
- Mapa strony
- Meta tagi
- Optymalizacja treści
- Page Rank
- PPC
- RWD
- SEM
- SEO
- SEO copywriting
- Trust Rank
- UX
- Web Usability
- White Hat SEO
- WordPress
- Zaplecze
Anchor Text
Jest to treść linka, inaczej zwana kotwicą, czyli tekst umiejscowiony pomiędzy otwierającym i zamykającym znacznikiem HTML tagu. Kotwica jest udostępniona i widoczna na stronie jako link wyświetlany w postaci określonego tekstu – może to być tematyczne określenie zakotwiczenia, choć nierzadko stosowane są też sformułowania w rodzaju „kliknij tutaj”.
Atrybut dofollow
Jest to atrybut, który przekazuje robotom internetowym informację, by odwiedziły stronę, do której prowadzi dany link. Część wartości strony, na której link o takim atrybucie się znajduje, zostaje przekazana stronie, do której on prowadzi.
Atrybut nofollow
W przeciwieństwie do wyżej wspomnianego, ten atrybut nie ma wartości z punktu widzenia działań pozycjonujących. Wiele z robotów wyszukiwarek nie podąża za takimi linkami i nie uwzględnia przy Page Rank.
Ban
Ban w kontekście SEO to kara, którą wyszukiwarka Google może nałożyć za łamanie jej regulaminów. Strony, które łamią te przepisy, zostają całkowicie usunięte z indeksu wyszukiwarek. Jeśli strona została zbanowana, wyszukiwarka nie wyświetla żadnych wyników po wpisaniu komendy site:nazwadomeny. Takiej karze podlegają między innymi nieetyczne techniki pozycjonowania, takie jak spam, cloaking i doorway page.
Black Hat SEO
Można się łatwo domyślić, że tutaj będzie chodziło o przeciwieństwo White Hat SEO. I rzeczywiście, Black Hat SEO obejmuje powszechnie nieakceptowane, a wręcz zakazane techniki pozycjonowania stron. Oczywiście takie praktyki spotykają się z odpowiednimi karami, takimi jak nałożenie filtrów czy zbanowanie strony.
Filtr
Innym rodzajem kary stosowanej przez Google jest filtr. Jest to element algorytmu, pojawiający się w sytuacji, gdy wyszukiwarka podejrzewa, że pozycja strony została osiągnięta w nienaturalny sposób, na co może wskazywać na przykład zbyt duży i nagły przyrost linków. Filtr taki może zostać nałożony na określone słowa, całe frazy lub zapytania. Zazwyczaj nałożenie filtra jest czasowe.
Fraza kluczowa
Jest to taki ciąg znaków, który ujmuje istotę określonego zagadnienia i jako taki stosowany jest w wyszukiwaniu informacji. Chodzi tu przede wszystkim o hasła wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych. SEO polega między innymi na nasycaniu treści słowami kluczowymi, aby podwyższyć pozycję strony w wynikach organicznych wyszukiwarki.
Frazy kluczowe można podzielić na kilka podtypów. Ogólne dotyczą szerokich pojęć, grup usług lub produktów. Brandowe obejmują nazwę marki lub firmy. Szczegółowe to te, które dane pojęcie określają w sposób bardziej precyzyjny (na przykład fraza szczegółowa „kwiaty doniczkowe”, w przeciwieństwie do frazy ogólnej „kwiaty”). Frazy lokalne określają miejsce albo region związany z hasłem. Wreszcie frazy niszowe (tak zwane long tail) składają się z wielu wyrazów i dokładnie opisują dane zagadnienie.
Google Analytics
To narzędzie prezentuje dotyczące strony internetowej dane statystyczne. Monitoruje ono użytkowników witryny i ich zachowania. Korzystanie z Google Analytics jest bezpłatne, jeśli ilość odwiedzin na stronie nie przekracza 5 milionów w ciągu miesiąca.
Google Bomb
Jest to typ optymalizacji naturalnego dokumentu, który wynika z jego bardzo wysokiej okresowej popularności. Polega na masowym dodawaniu do strony internetowej odnośników, które są opisane w identyczny sposób. Celem takich praktyk jest manipulowanie wynikami wyszukiwania w ten sposób, by dana strona znalazła się na jak najwyższej pozycji dla określonego słowa kluczowego.
Guest blogging
Jest to blogowanie gościnne. Polega na tym, że przygotowuje się wpis z przeznaczeniem do umieszczenia go na innym blogu, oczywiście za zgodą autora owego bloga. W ten sposób można budować właściwy wizerunek i zdobywać wartościowe linki dofollow.
Hosting
Hosting to udostępnianie przez danego dostawcę usług internetowych miejsca na serwerze. Usługodawca ten tym samym zapewnia użytkownikowi przestrzeń dyskową i określoną maksymalną liczbę danych, możliwych do przesłania i maksymalne obciążenie serwerowni.
Indeksacja strony
Tym terminem określamy umieszczanie i aktualizację informacji o stronie internetowej w bazie danych wyszukiwarki. Wykonywana jest przez roboty wyszukiwarki, pobierające dane z witryny.
Kanibalizacja słów kluczowych
O kanibalizacji słów kluczowych mówimy w sytuacji, gdy dwie podstrony jednego serwisu konkurują ze sobą o jedną frazę kluczową. Jest to okoliczność, która może się niekorzystnie odbić na pozycji witryny.
Katalog stron
Jest to strona internetowa, która stanowi zbiór reklam innych stron. Dzięki niej można skategoryzować strony internetowe, których właściciele sami zgłaszają je do katalogu. Do administratora należy wybór, które z nich są zgodne z jego wytycznymi. Katalog stron to prosty sposób na zdobycie linków, które przekazują moc na strony w nim umieszczone.
Keyword density
To pojęcie określa nasycenie fraz kluczowych. Jest to wyrażona procentowo wartość nasycenia frazami kluczowymi treści na stronie, a konkretnie proporcje ilości słów kluczowych do reszty treści. Zarówno zbyt duże jak i zbyt małe nasycenie frazami kluczowymi może niekorzystnie odbić się na pozycji strony w wynikach wyszukiwarki. Optymalny współczynnik to kilka procent.
Keyword positioning
Tym terminem określa się odpowiednie rozmieszczenie fraz kluczowych w treści całej strony. Na pozycję, jaką strona zajmie w wynikach wyszukiwarki, wpływ ma bowiem nie tylko rodzaj i ilość słów kluczowych, ale również to, jak są one rozstawione w treści, tytułach (w tym również tytułach obrazów) i innych elementach. Najkorzystniejsze z punktu pozycjonowania jest rozmieszczenie równomierne.
Keyword stuffing
Ta nielegalna technika pozycjonowania polega na nadmiernym upychaniu słów kluczowych w meta tagach lub treści podstrony, aby poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Do typowych zabiegów stosowanych w tej technice należą wielokrotne powtórzenia tych samych wyrazów, by zwiększyć ich wagę. Takie praktyki mogą skończyć się nałożeniem kary na witrynę.
Landing Page
Jest to strona przygotowana głównie z myślą o kampaniach reklamowych. Skupia się na jednym konkretnym produkcie.
Link
Link, zwany również hiperłączem, to odnośnik, który pozwala na przekierowanie użytkownika na inną stronę internetową poprzez kliknięcie. Wykorzystuje w tym celu protokół http lub https. Linki mogą występować w czystej postaci adresu strony docelowej albo być ukryte pod daną nazwą (czyli pojawiać się jako anchor text). Linki mogą przybrać różną postać, co zobaczymy przy następnych hasłach.
Link building
Jest to strategia pozycjonowania strony za pomocą zdobywania wartościowych linków, które do niej prowadzą. Ze względu na algorytmy Google liczy się przede wszystkim jakość takich linków, ilość natomiast gra mniejszą rolę. Źródłami linków mogą być między innymi fora internetowe, portale społecznościowe, blogi i artykuły sponsorowane.
Linki bezpośrednie
Takie linki kierują bezpośrednio do danej strony. Mają wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania, mogą być zatem narzędziem służącym wypozycjonowaniu strony.
Linki naturalne
To te linki, które dodawane są ręcznie i pozyskuje się je w wyniku bezinteresownej reklamy strony przez innych użytkowników.
Linki nienaturalne
Geneza i cel tych linków jest inny – mają one manipulować pozycją strony w wyszukiwarce.
Wyszukiwarki nie są do nich korzystnie usposobione. Takie linki mają niekorzystny wpływ na to, jak dana strona jest postrzegana. W pewnych przypadkach zastosowanie ich może mieć konsekwencje w postaci otrzymania bana lub filtra.
Linki pośrednie
Tego rodzaju linki prowadzą do strony przy pomocy przekierowania.
Linki przychodzące
Są to linki, które prowadzą do danej strony z witryn zewnętrznych. Im większa jest ich ilość, tym korzystniej wpływają na ilość wizyt robotów sieciowych na stronie, a tym samym na sam proces pozycjonowania.
Linki wewnętrzne
Linki tego typu prowadzą do innych podstron w obrębie jednej domeny. Pomagają one więc użytkownikowi w nawigacji – z ich pomocą może w prosty sposób poruszać się po stronie internetowej. Linki te pełnią istotną rolę w związku z robotami sieciowymi, które indeksują treści na danej witrynie. Stworzona za pomocą linków wewnętrznych mapa strony ułatwia im to zadanie.
Linki wychodzące
To znajdujące się w obrębie strony linki kierujące do witryn zewnętrznych. Najczęściej są to linki nofollow, chyba że strona, do której prowadzą, jest zaufanym źródłem.
Linki zewnętrzne
Takie linki zamieszczone na danej stronie po kliknięciu przenoszą użytkownika do innej witryny.
Mapa strony
Mapa to lista stron, które znajdują się w danej witrynie. Stworzenie takiej mapy gwarantuje, że wyszukiwarka będzie posiadać o witrynie wszystkie ważne informacje.
Meta tagi
Są to elementy języka HTML umieszczone w sekcji head i zawierające najważniejsze informacje dotyczące zawartości umieszczonej na stronie internetowej. Do najistotniejszych należą Title, czyli tytuł wyświetlany w górnej części okna przeglądarki, Description, czyli krótki opis treści strony, oraz listy słów i fraz ważnych dla treści strony. Stanowią ważną część z punktu widzenia SEO, nawet jeśli nie wszystkie są widoczne dla użytkownika.
Optymalizacja treści
Tym terminem określa się zbiorczo te działania, które mają na celu dbałość o odpowiednią pod kątem pozycjonowania konstrukcję tekstów na stronie internetowej. Aby osiągnąć właściwy efekt, tworzy się i dostosowuje unikalne treści nasycone frazami kluczowymi, treści nagłówków H1 i H2, oraz umieszcza się w treści dodatkowe elementy, takie jak listy wypunktowane i tabele.
Page Rank
Jest to wykorzystywany przez Google wskaźnik jakości strony. Został opracowany przez samych założycieli Google, czyli Larry’ego Page’a i Sergeya Brina, jeszcze w ich czasach studenckich w 1998 roku.
Page Rank pokazuje popularność danej witryny w skali od 0 do 10. Jego algorytm określa ją na podstawie ilości i jakości kierujących do niej linków. Aby witryna miała wysoką wartość Page Rank, powinno do niej prowadzić jak najwięcej linków, a jednocześnie sama powinna zawierać jak najmniej linków kierujących do innych stron.
PPC
Pay Per Clic to reklama internetowa oparta na zasadzie opłaty nie za wyświetlenie, lecz za pojedyncze kliknięcie przez użytkownika. Umieszczony w reklamie odnośnik przekierowuje do strony reklamodawcy.
RWD
Responsive Web Design, czyli layout resposywny, to taki sposób projektowania strony internetowej, aby prawidłowo działała ona na różnych urządzeniach – a zatem nie tylko na komputerze, ale i na tablecie czy smartfonie. Wygląd strony dopasowuje się w zależności od wielkości ekranu, na którym jest odtwarzana.
SEM
Pełna nazwa to Search Engine Marketing. Jest to dział marketingu internetowego, który zakresem swojego działania obejmuje wyszukiwarki internetowe. Składają się na niego dwa podstawowe obszary działania promocyjnego. Jednym z nich jest właśnie SEO, drugi to PPC.
SEO
SEO to skrót od Search Engine Optimization. Jest to proces, którego celem jest poprawienie pozycji danej strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania. Chodzi więc o wdrażanie strategii pozwalających zająć stronie jak najwyższe miejsce na listach wyszukiwania, co przekłada się na zwiększenie liczby wejść, a w efekcie na zwiększenie popularności marki, a często również dochodu ze sprzedaży danych produktów bądź usług. Inaczej mówiąc, SEO to optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarek.
Do działań składających się na SEO zaliczamy zarówno działania na samej stronie (onsite) jak i poza nią (offsite). Do tych pierwszych można zaliczyć dostosowywanie strony pod wyszukiwarkę, wplatanie słów kluczowych, opracowywanie unikalnych treści i odpowiednią edycję kodu witryny. Do działań offsite można natomiast zaliczyć pozyskiwanie dla strony wartościowych linków z innych witryn.
SEO copywriting
To technika zaliczana do działań onsite. Chodzi w niej o takie tworzenie treści na strony internetowe, by zoptymalizować je pod względem SEO. Działania takie polegają na nasyceniu tekstu frazami kluczowymi oraz optymalizacji treści w obrębie title, description i w strukturze URL. Przy zadbaniu o to, by treści były merytoryczne, a działania SEO copywritingu zgodne z wytycznymi Google, działa się w ten sposób na rzecz wypozycjonowania strony.
Trust Rank
Jest to wskaźnik zaufania, który określa wartość strony internetowej. Algorytm ten został stworzony, aby oddzielać wartościowe witryny od tych, które nie są pożyteczne. Został on oparty na założeniu, że wartościowe strony cieszące się zaufaniem linkują jedynie do wartościowych domen. Sprawdza też, w jakim stopniu tematyka strony odnosi się rzeczywiście do zapytania.
UX
UX to inaczej user experience, czyli doświadczenie użytkownika. Pod tym pojęciem kryje się całokształt wrażeń, doświadczanych przez użytkownika podczas korzystania ze strony internetowej. Odnosi się zatem do jego zachowań, emocji i postaw, ale także do właściwości i struktury samej strony.
Web Usability
Jest to użyteczność strony internetowej. Wartość ta określa, czy jest ona przyjazna dla użytkownika, czy można znaleźć na niej informacje, których się szuka, i czy łatwo i szybko można się po niej poruszać.
White Hat SEO
Tym terminem określa się takie pozycjonowanie SEO, które jest zgodne z regulaminami wyszukiwarek. Jest to pozycjonowanie kierujące się zasadami etyki, a zatem na przykład nie korzystające z metod spamerskich. W takim pozycjonowaniu kładzie się szczególny nacisk na to, aby swoimi treściami zainteresować odbiorcę.
WordPress
Jest to system zarządzania treścią. Korzysta z niego ponad 10 milionów stron, co czyni go najpopularniejszym z obecnie działających systemów tego typu. Został wydany na licencji opensource i jest dostępny bezpłatnie.
Zaplecze
Tą nazwą określa się strony, które zakładane są w tym konkretnym celu, by pozycjonować określoną witrynę. By ten cel osiągnąć, umieszczane są na nich odpowiednie treści i odnośniki.
artykuły, poradniki
w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.
pytania?
jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.