Pozycjonowanie lokalne strony w praktyce, na czym polega?

wyniki lokalne w Katowicach na google mapach na frazę: pozycjonowanie stronPozycjonowanie lokalne to optymalne podejście do pozycjonowania strony, gdy oferuje ona produkty lub usługi skierowane do określnego regionu geograficznego np. województwa lub miasta. Pozycjonowanie w mapach google wykorzystuje możliwość lokalizowania urządzenia przez wyszukiwarkę Google lub jasne wskazanie geolokalizacji poszukiwanej oferty we frazie wyszukiwania, to sygnał dla Google, że chodzi o wyniki lokalne – pierwszeństwo mają firmy, które są dobrze widoczne dla danego regionu tzw. pozycjonowanie regionalne, zawierające odpowiednio przygotowany copywriting oraz cytowania lokalne.

W pozycjonowaniu lokalnym dużą rolę odgrywa monitorowanie wyników lokalnych, co nie jest proste przez to, że wymaga lepszych narzędzi oraz większych środków aby obiektywnie sprawdzić wyniki, które nas interesują w powiązaniu z np. danym miastem. Pozycjonowanie na mapie Google to także optymalizacja nazw, tytułów oraz samych opisów zawierających lokalizacje, nazwę miasta, a nawet spójność adresu czy danych administracyjnych w informacjach na stronie i poza nią. Na koniec ważny element – wizytówka firmy w Google, od tego naprawdę wiele może zależeć.

Dzięki doświadczeniu w optymalizacji wizytówek firmowych w Google oraz wielu wykonanym spacerom wirtualnym w Google, możemy znacząco przybliżyć Twoją stronę internetową do pierwszych miejsc w wyszukiwaniu lokalnym oraz sukcesu w postaci jednego z bezpłatnych miejsc na mapkach Google.

Sprawimy także by potencjalni klienci poznali Twoją ofertę bez wychodzenia z domu. Zaproś ich do odwiedzenia Twojej firmy dzięki zdjęciom firmowym, panoramom w Google Street View. Otwórz swoją firmę, salon samochodowy, sklep, hotel czy restaurację dla klientów o każdej porze dnia i nocy. Pokaż się z jak najlepszej strony i zaangażuj klienta w interakcję dzięki wirtualnej wycieczce po Twojej firmie, biurze, salonie czy sklepie przez wyszukiwarkę Google.

 

Na czym polega pozycjonowanie wizytówki Google?

Pozycjonowanie wizytówki Google to proces optymalizacji informacji zawartych w wizytówce firmy w Google Maps, dla poprawy jej widoczności w wynikach wyszukiwania dla określonych fraz związanych z działalnością firmy. Celem pozycjonowania wizytówki jest zwiększenie widoczności firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania, a tym samym dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów w określonej lokalizacji.

wyróżniamy kilka kroków, takie jak:

  • Uzupełnienie i optymalizacja informacji zawartych w wizytówce, takich jak adres, godziny otwarcia, opis działalności, zdjęcia i filmy itp.
  • Pozyskiwanie opinii od klientów oraz uzupełnianie ich na wizytówce.
  • Aktywne użytkowanie konta Google Moja Firma oraz udostępnianie aktualności i nowości związanych z firmą
  • Monitorowanie i analiza pozycji wizytówki w wynikach wyszukiwania oraz dostosowanie działań pozycjonujących zgodnie z wynikami.

 

Ważne jest, aby informacje zawarte na wizytówce były aktualne i zgodne z rzeczywistością, a także aby wizytówka była regularnie aktualizowana. Poprawienie widoczności wizytówki Google może przynieść korzyści takie jak więcej ruchu na stronie oraz lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania dla potencjalnych klientów w określonej lokalizacji.

pineska google mapaCo to jest pozycjonowanie lokalne?
Dla kogo pozycjonowanie lokalne to konieczność?
SEO lokalne – czynniki wpływające na pozycję strony w Google
Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma
Pozycjonowanie na mapkach Google
Zgodność danych NAP
Dane strukturalne dla firm lokalnych
Link building w pozycjonowaniu strony firmy lokalnej
Pozycjonowanie lokalne – cennik

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

fryzjer katowice - wyszukiwanie lokalnePozycjonowanie lokalne to działania mające na celu zwiększenie widoczności strony na frazy kluczowe związane z konkretną lokalizacją – regionem, miastem lub dzielnicą, w wynikach Google. Chodzi oczywiście o bezpłatne (naturalne, organiczne) wyniki lokalne, chociaż można też wykupić płatne reklamy także na google mapach (więcej w dziale: reklama Google).

Frazy, zapytania lokalne w wyszukiwarce Google dają prawie zawsze wyniki lokalne, czyli jeżeli Google rozpozna, że intencją użytkownika jest znalezienie oferty lokalnej, wtedy Google podaje mu wyniki z dużym naciskiem na odległość biznesu, usług, sklepu… od naszego urządzenia (telefon z włączonym GPS, komputer z rozpoznaną lokalizacją przez Google np. po dostępnych sieciach wi-fi, i wiele innych sposobów na rozpoznanie lokalizacji Twojego urządzenia).

Można w zapytaniu narzucić lokalizację dodając np. nazwę miasta do frazy (np. „fryzjer katowice”, „fryzjer katowice ligota”), wtedy Google poda wyniki wyszukiwania z naciskiem na podane miasto, województwo (pomijając lokalizację naszego urządzenia). Jest kilka kombinacji technicznych co do wyników lokalnych, ale te podstawowe to właśnie to podane powyżej.

Musisz też wiedzieć, że im bardziej dokładnie google rozpozna lokalizację Twojego urządzenia (z którego wyszukujesz) to lepiej dopasuje wyniki pod kątem odległości od Ciebie. Ale im lepiej pozycjonowana strona lokalnie, tym częściej pojawi się w wynikach lokalnych, także mapkach google, nawet jeżeli będzie dalej od Ciebie niż Twoja konkurencja!

 

Dla kogo pozycjonowanie lokalne to konieczność?

Zanim przejdziesz do konkretów, warto uświadomić sobie, dla kogo pozycjonowanie lokalne to konieczność. To jest w zasadzie bardzo proste – dla wszystkich tych branż, które świadczą usługi lub prowadzą sprzedaż lokalnie, wyszukują klientów z najbliższych okolic lub też sami do nich dojeżdżają. A więc często strona internetowa jest tylko ich wizytówką, ponieważ i tak musi dojść do fizycznego spotkania.

Przykładowe usługi, oferta, branże lokalne to np.: adwokat, fryzjer, dentysta, mechanik, kosmetyczka, restauracja, kawiarnia, kwiaciarnia, kino, myjnia… oczywiście, takich branż będzie o wiele więcej.

 

biznesy, usługi, oferta lokalnaNie wiesz czy Twój biznes jest lokalny? odpowiedz sobie na jedno z tych pytań:

  • czy klient musi (i może, ponieważ ma realnie blisko) dojechać do Twojej siedziby, aby skorzystać z usługi/kupić produkt?
  • czy Ty musisz dojechać do klienta, aby wykonać usługę/sprzedać produkt?

jeśli odpowiedź na jedno z tych pytań brzmi TAK, musisz zadbać o pozycjonowanie lokalne, aby w efektywny sposób pozyskiwać klientów z internetu.

 

krótki przykład:

W wielu przypadkach, jak już wiesz, pozycjonowanie lokalne to konieczność. Dlaczego? Wyobraź sobie, że jesteś fryzjerem i działasz w Katowicach, a dokładniej, w dzielnicy Ligota. Zapewne znasz swoich klientów i wiesz, że pochodzą oni z najbliższej okolicy. Jeśli jesteś dobry, przyjeżdżają do Ciebie ludzie z centrum czy pobliskich miast. Nie działasz jednak na skalę krajową, dlatego sama fraza „fryzjer” będzie dla Ciebie zbyt ogólna i na dodatek – droga. Co to oznacza? Fraza „fryzjer” jest wyszukiwana średnio 135 000 razy miesięcznie. Aby uzyskać wysoką pozycję na nią, musiałbyś podjąć wiele działań, a to i tak mogłoby nie przynieść efektów w postaci wzrostu klientów. Natomiast „fryzjer katowice” wyszukiwany jest już „tylko” 6 600 razy miesięcznie. Jest więc prościej, na taką frazę, wypozycjonować się, jednocześnie uzyskując wyniki realnie przekładające się na konwersję, czyli sprzedaż usług. Docelowo dobrze byłoby, abyś był także widoczny na frazy „fryzjer katowice ligota” czy „fryzjer ligota”, które mają 260 miesięcznych wyszukiwań. W porównaniu do poprzednich fraz to mało, weź jednak pod uwagę, że to ok. 260 potencjalnych klientów, których możesz zdobyć.

uwaga: oczywiście fraza lokalna dla Ciebie to także „fryzjer” gdy nie konkurujesz na nią w całej Polsce, a wyszukiwarka podaje dla niej wyniki lokalne, wtedy także będzie ona tańsza jeżeli sprawdzamy wyniki widoczne tylko w Twojej okolicy – to krótkie doprecyzowanie techniczne powyższego przykładu

 

SEO lokalne – czynniki wpływające na pozycję strony w Google

Tak jak w przypadku „klasycznego” pozycjonowania strony w Google, prace w ramach pozycjonowania lokalnego dzieli się na działania prowadzone w obrębie strony (on-site) oraz poza nią (off-site). Czynniki wpływające na pozycję strony w Google to m.in. szybkość ładowania witryny, optymalizacja kodu, optymalizacja treści na stronie, ilość oraz jakość linków prowadzących do Twojej witryny… ale są to ogólne czynniki, podajmy więc te, które są związane bezpośrednio z seo lokalnym:

off-site:

  • wizytówka Google Moja Firma (copywriting, optymalizacja, prowadzenie),
  • udostępnianie danych teleadresowych – zgodnych w aspekcie SEO,
  • linkbuilding ze serwisów lokalnych lub treści wskazujących na lokalność (najlepiej obie cechy)

on-site:

…jest jeszcze kilka technicznych elementów, ale umyślnie nie podajemy ich dla często czytającej nasze porady konkurencji 😉

 

Ponieważ wszystko jednak opiera się na lokalnych frazach to warto zwrócić uwagę na jedną, istotną kwestię, czyli dobór fraz kluczowych. Ważne jest, aby niezależnie od tego, czy optymalizujesz stronę, czy zdobywasz linki z anchor textem (czyli obrazowo  wyjaśniając – odnośnikiem widocznym pod daną frazą), skupić się na frazach lokalnych, najczęściej związanych z danym miastem. Już to sygnalizowaliśmy, ale chcielibyśmy jeszcze raz powtórzyć, że jeśli działasz lokalnie, to frazą kluczową nie będzie dla Ciebie „fryzjer”, „agencja SEO” czy „park trampolin”, ale „fryzjer katowice”, „agencja seo katowice” oraz „park trampolin katowice”. Aby to zrozumieć, wcale nie potrzeba pogłębionej wiedzy SEO – w końcu Twoją konkurencją nie będą fryzjerzy czy parki trampolin z całej Polski, ale właśnie firmy z najbliższej okolicy i to z nimi powinieneś „walczyć” o pozycje w Google.

 

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma

wyszukiwanie na mapieSpecjaliści SEO często zalecają, aby pozycjonowanie lokalne rozpocząć od stworzenia wizytówki Google Moja Firma. To szybki i prosty proces, który wbrew pozorom daje spore efekty.

Po pierwsze, wspiera lokalne SEO. Po drugie, Google wyświetla wizytówki w naturalnych wynikach wyszukiwania. A po trzecie, wizytówka widoczna jest w mapach Google. Zwiększa to szanse na dotarcie do internauty, nawet jeśli ten nie zainteresuje się Twoją stroną widoczną w wynikach organicznych.

 

Jest jeszcze jeden aspekt, o którym się zapomina. Stworzenie wizytówki Google zwiększa Twoją wiarygodność w oczach wyszukiwarki, a to dlatego, że konieczna jest jej weryfikacja, najczęściej poprzez wpisanie PIN-u, który wysyłany jest tradycyjnym listem na wskazany adres. W ten sposób można sprawdzić czy siedziba firmy w rzeczywistości istnieje. Ponadto jeśli podczas tworzenia wizytówki wpisujesz adres strony, tym samym zwiększasz też wiarygodność strony, co może pozytywnie wpłynąć na jej pozycję w Google.

 

Nie będziemy tu opisywać, jak krok po kroku stworzyć wizytówkę Google Moja Firma, chcielibyśmy jedynie zachęcić Cię do tego, aby w miarę możliwości wypełnić ją w 100%. Im więcej informacji tam zawrzesz, tym lepiej będziesz postrzegany – i przez użytkowników, i przez wyszukiwarkę. A jeżeli chcesz wypełnić wizytówkę profesjonalnie, zwiększając swoje szanse na wynik – skontaktuj się z nami.

 

praktyczna wskazówka: uzyskiwanie opinii na wizytówce google i odpowiadanie na każdą z nich wpływa na pozycjonowanie wizytówki – pojawianie się jej na wynikach mapek google, warto więc zachęcić swoich (realnych! nie kupuj opinii!) klientów do wystawiania rekomendacji.

 

Pozycjonowanie na mapkach Google

Stworzenie wizytówki jest również niezbędne, aby móc zadbać o pozycjonowanie w mapach Google. Ważne jest dlatego, ponieważ wyszukiwania bezpośrednio na Google Maps często służą użytkownikom do szybkiego znalezienia firm znajdujących się w wybranym regionie.

Jeżeli posiadasz swoją wizytówkę w mapach Google, to dostarczasz internautom wszystkich najważniejszych informacji, takich jak adres firmy, godziny otwarcia czy numer telefonu, bez konieczności wchodzenia na stronę, co mogłoby być dla nich zniechęcające, uciążliwe, gdy tylko chcą sprawdzić godziny lub telefon do firmy. Plusem jest także to, że mogą od razu wyznaczyć trasę dojazdu do Twojej siedziby.

 

Aby pozycjonowanie na mapkach Google było skuteczne, należy zadbać o zgodność danych teleadresowych (poniżej wytłumaczymy, na czym to polega), a także o umieszczenie wszystkich dodatkowych informacji, które dotyczą Twojej firmy (np. o godzinach otwarcia, konkretnych usługach lub kategorii usług/produktów). Warto umieścić zdjęcia siedziby oraz logo firmy. Tutaj warto dodać, że jeśli tego zaniechasz, to wyszukiwarka sama może wstawić zdjęcie, pochodzące zwykle z widoku Google Street View, a to może być nieaktualne, przedstawiające np. budynek w budowie, remoncie. Pewnie się domyślasz, że taka wizualizacja może nie zachęcać klientów do przyjścia do Twojego biura/firmy lub wręcz utrudniać jego odnalezienie. Ponadto aby wspierać pozycjonowanie lokalne strony www, koniecznie umieść link do niej w wizytówce.

 

Możliwa jest także publikacja wpisów na swojej tablicy oraz, co już omawialiśmy wcześniej, publikowanie opinii przez użytkowników – powtórzymy, że warto ich do tego zachęcić, ponieważ pozytywne opinie wpływają na pozycjonowanie wizytówki Google oraz pozycjonowanie na mapach Google.

 

Mamy też praktyczną wskazówkę, którą warto wprowadzić już teraz. Jeśli posiadasz zweryfikowaną wizytówkę Google Moja Firma oraz na mapach Google pojawiła się pinezka w miejscu działania Twojej firmy, dobrze byłoby umieścić taką mapkę na swojej stronie internetowej. A robi się to w bardzo prosty sposób. Szukasz swojej wizytówki na mapach Google (wpisując po prostu nazwę Twojej firmy, adres) a następnie klikasz opcję „Udostępnij”. Pojawią się wtedy dwie możliwości – „Wysyłanie linku” oraz „Umieszczanie mapy”. Przejdź do tej drugiej i skopiuj kod. Możesz go wygenerować dla mapy o małej, średniej lub dużej wielkości bądź wybrać rozmiar niestandardowy. Następnie umieść go na swojej stronie, najlepiej w zakładce kontakt.

Wiele osób popełnia ten błąd, że na swojej stronie umieszcza mapę z danymi geograficznymi, a nie z „pinezką” do swojej wizytówki, ale korzystając z tej krótkiej instrukcji, zrobisz to w odpowiedni sposób.

 

Zgodność danych NAP

wyszukiwanie drogi dojazdu na mapieNAP to skrót od Name, Address oraz Phone, czyli nazwy, adresu oraz numeru telefonu do firmy. Zgodność danych NAP w różnych serwisach wspiera pozycjonowanie lokalne oraz zwiększa wiarygodność firmy.

Należy zadbać o to, aby dane NAP w takiej samej postaci znalazły się nie tylko na stronie internetowej oraz w wizytówce Google, ale także w katalogach firm, katalogach branżowych czy katalogach regionalnych. Ważne jest, aby zmieniając np. siedzibę firmy, zaktualizować jej adres we wszystkich tych miejscach, w których pojawia się informacja o niej i zapisać ją w identycznym formacie, czyli nie używać różnych form, np.: „spółka akcyjna” zamiast używanego wcześniej „S.A.”, lub „aleja” zamiast używanego już „al.” przy adresie, podobnie z danymi telefonów itd.

 

Dane strukturalne dla firm lokalnych

Dane strukturalne to specjalne znaczniki w kodzie html (dostępne formaty to: Microdata, RDFa, JSON-LD), które mogą zostać umieszczone na stronie internetowej w celu opisania jej zawartości w taki sposób, aby było to zrozumiałe dla wyszukiwarek.

dane strukturalne schema.orgW zależności od charakteru, profilu strony, dostępne są różne klasy mikrodanych. W przypadku pozycjonowania lokalnego podstawowy to: LocalBusiness, a jego najważniejsze dane strukturalne to nazwa, adres, numer telefonu… oraz menu w przypadku restauracji, gastronomii.

Merytorycznie realizuje się to przy pomocy dokumentacji schema.org lub Markera Danych Google, testera danych strukturalnych.

 

Link building  to pisząc w skrócie, działania prowadzące do pozyskania linków odsyłających do Twojej witryny. Odnośniki można zdobywać na wiele różnych sposobów, ale w tym wypadku zależy nam na „lokalności” także tych prac.

W link buildingu lokalnym, od ilości, bardziej istotna jest jakość tych linków. Jeśli chcesz wspierać pozycjonowanie lokalne, powinny one pochodzić z… lokalnych serwisów – w tym przypadku będą miały większe znaczenie serwisy lokalne niż te, pochodzące z ogólnopolskich (nawet silniejszych) serwisów.

 

Pozycjonowanie lokalne – cennik

Musimy Cię rozczarować – nie podamy cennika pozycjonowania lokalnego, ponieważ ten jest bardzo elastyczny. Zależy m.in. od konkurencyjności frazy, zakresu prowadzonych działań, a także specyficznych wymagań klienta. Dobra wiadomość jest jednak taka, że zwykle to Ty ustalasz budżet, jaki chcesz poświęcić na takie prace.

Najczęściej w ramach pozycjonowania lokalnego można zlecić przygotowanie profesjonalnej wizytówki Google Moja Firma, pozycjonowanie na mapach Google, skuteczny link building oraz SEO copywriting skupiony wokół fraz lokalnych. Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej, skontaktuj się z nami.

5/5 - (1 vote)
zaufali nam m.in.:
pozycjonowanie porównywarek cen
pozycjonowanie usług budowlanych
pozycjonowanie serwisu ogłoszeniowego
pozycjonowanie serwisu modowego, sklepu z odzieżą

artykuły, poradniki

w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.

pytania?

jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.

No Comments

zostaw komentarz