Czym jest marketing szeptany i jakie są jego formy?

Marketing szeptany to jedna z wielu form marketingu, która w ostatnich latach zyskała na popularności. Celem jest skłonienie określonej grupy ludzi do podjęcia dyskusji o jakimś produkcie, usłudze, marce itp. Wyróżnia się kilka form marketingu szeptanego, co trzeba o nich wiedzieć?

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany w definicji to szereg działań marketingowych, które mają za zadanie dotarcie do określonej grupy użytkowników z konkretnym produktem lub usługą. Celem takich działań ma być wywołanie pozytywnych reakcji konsumentów, sprowokowanie do rozmowy, udziału w dyskusji. Odbywa się to za pomocą porad, komentarzy, wyjaśnień itp. Marketing szeptany, zwany też buzz marketingiem, zwiększa widoczność danej marki czy produktu, nawiązuje do niej w rozmowie. Jest to forma nienachalnej rekomendacji, nie można mylić tego z reklamą lub generowaniem sztucznych opinii.

Jakie są formy marketingu szeptanego?

Kampanie marketingu szeptanego mogą przyjmować różne formy. Wśród tych najbardziej popularnych i często stosowanych wyróżnia się:

  • marketing wirusowy – jego zadaniem jest stworzenie dla użytkowników na tyle atrakcyjnych treści, że ci będą chcieli przekazać je dalej. Przyjmują więc one postać „wirusa”, który jest rozprzestrzeniany na innych konsumentów. Najczęściej marketing wirusowy przybiera formę memów lub lub śmiesznych filmików. Ich celem jest wywołanie zabawnych skojarzeń np. z danym produktem. Głównymi nośnikami takiego marketingu wirusowego są komunikatory internetowe, poczta elektroniczne itp.;
  • evangelist marketing – to jedna z najsilniejszych form marketingu szeptanego. Jej celem jest wytworzenie mocnej identyfikacji u użytkownika z danym produktem, marką, usługą itd. Konsument przez takie działania staje się przekonany do skorzystania z rekomendowanej rzeczy, mało tego, sam namawia do tego innych;
  • community marketing – forma ta najczęściej występuje w mniejszych grupach w Internecie, np. na forach, w fanklubach itp. Jest to skłanianie do dyskusji na temat określonego produktu, kampania ta powinna być skrupulatnie przemyślana;
  • trendsetting – to promowanie produktu przez właściciela marki lub sprzedawcę. Jego zadaniem jest tworzenie trendów, które konsument będzie chciał naśladować. Często w trendsettingu pojawiają się znane osoby, celebryci, którzy zachęcają do używania konkretnych produktów;
  • brand blogging – to coraz popularniejsza forma marketingu szeptanego. Polega na opisywaniu konkretnych produktów na blogach. Osoby, które je prowadzą, zamieszczają informacje odnośnie jakiejś rzeczy lub usługi, porównują je, testują itd.;
  • product seeding – również powszechna forma marketingu. Polega na udostępnianiu próbek celebrytom, blogerom, znanym osobom, które testują i przedstawiają opinię o danym produkcie na swoich stronach, blogach lub w serwisach społecznościowych.

Wymienić można jeszcze cause marketing, który stosowany jest po to, by wzbudzić zaufanie, pozyskać aprobatę, zbudować pozytywny wizerunek poprzez pomoc określonym grupom społecznym, zaangażowanie w różnego rodzaju inicjatywy itp. Jest też casual marketing, który jest formą wsparcia głównej promocji danego produktu, usługi, wydarzeń itd.

Marketing szeptany – dlaczego warto?

Marketing szeptany pozwala osiągnąć wiele korzyści. Przede wszystkim dzięki niemu można zbudować pozytywny wizerunek firmy. Szybko dociera do potencjalnych użytkowników, zwiększa ruch na stronie internetowej, a do tego nie wymaga dużego nakładu pracy. Marketing szeptany może być skuteczny, jeśli jest prowadzony umiejętnie, nienachalnie i wiarygodnie.

Czy marketing szeptany może być szkodliwy dla pozycjonowania?

Tak, nieuczciwy lub nieodpowiednio wykonany marketing szeptany może być szkodliwy dla pozycjonowania w wyszukiwarkach. Wyszukiwarki, takie jak Google, zwracają uwagę na naturalne i autentyczne linki, a nieuczciwe praktyki, takie jak kupowanie linków lub tworzenie nieodpowiednich recenzji, mogą prowadzić do penalizacji przez wyszukiwarki i obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania.

Dlatego ważne jest, aby przestrzegać zasad etycznych i dobrych praktyk w zakresie marketingu szeptanego i skoncentrować się na tworzeniu wartościowych treści i budowaniu naturalnych, autentycznych linków z innych stron. W ten sposób można uniknąć negatywnych skutków dla pozycjonowania i zapewnić, że strona jest postrzegana jako wartościowa i autentyczna przez wyszukiwarki i użytkowników.

5/5 - (1 vote)
zaufali nam m.in.:
pozycjonowanie porównywarek cen
pozycjonowanie usług budowlanych
pozycjonowanie serwisu ogłoszeniowego
pozycjonowanie serwisu modowego, sklepu z odzieżą

artykuły, poradniki

w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.

pytania?

jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.

No Comments

    zostaw komentarz