Jak pozycjonować sklepy internetowe? Optymalizacja sklepu internetowego
Masz sklep internetowy, bogatą ofertę produktów, a także konkurencyjne ceny, lecz… mimo wszystko zamówienia spływają rzadko? Twoim problemem może być słaba widoczność w sieci. Sprawdź, jak to poprawić.
spis treści
Szybkość ładowania, responsywność, friendly URL – jakie elementy techniczne są ważne?
Pozycjonowanie w e-commerce nie jest prostym zadaniem, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych oferujących odzież, wyposażenie domu, elektronikę – konkurencja jest duża. Nie obejdzie się bez działań SEO, które wspierane są kampaniami PPC, dlatego mamy dziś dla ciebie kilka wskazówek. Pominiemy takie elementy jak audyt, dobór i analiza słów kluczowych, bo one są oczywiste, wspólne dla wszystkich prac SEO. Skupimy się na to, co poprawić, gdy prowadzisz sklep internetowy.
Podstawą jest responsywność, wersja mobilna sklepu. Nie tylko ze względu na wprowadzenie przez Google’a zasad mobile-first index, ale także na to, że obecnie większość kupujących szuka produktów przez urządzenia mobilne, rośnie też liczba składanych w ten sposób zamówień.
Drugim aspektem, dość uniwersalnym, jest szybkość ładowania strony. Sklep wolno się ładuje? U konkurencji może będzie działać lepiej, a co za tym idzie, zakupy staną się wygodniejsze – to proste. To, o co jeszcze trzeba zadbać, to tzw. przyjazny URL, wskazujący, co dokładnie znajduje się na konkretnej podstronie, a także pokazujący ścieżkę zakupową.
I to, co nierzadko najważniejsze, to przejrzysta nawigacja – zmora wielu sklepów, szczególnie tych rozbudowanych. Mowa tu nie tylko o menu głównym/bocznym, ale także o nawigacji okruszkowej oraz linkowaniu wewnętrznym na kartach produktu, w artykułach. Architektura serwisu powinna być czytelna zarówno dla klienta, jak i dla robotów Google’a (ułatwia to indeksację, poruszanie się botów po sklepie).
Optymalizacja karty produktu
Na optymalizację kart produktu warto poświęcić więcej czasu, aczkolwiek dobra wiadomość jest taka, że część działań ma charakter automatyczny. Jakie elementy powinny się na niej znaleźć? Najważniejsze to:
- unikalny opis produktu – unikaj kopiowania opisów producenta, ponieważ tę samą treść można znaleźć w wielu innych sklepach internetowych; ponadto opis powinien być w odpowiedni sposób edytowany – zawierać nagłówki, pogrubienia, wypunktowania; słowa kluczowe zawarte w opisie (zwłaszcza w nagłówkach) będą wspierać pozycjonowanie;
- zdjęcia – nie wystarczy wrzucić zdjęcia produktu, trzeba najpierw zoptymalizować je pod SEO; w tym celu grafikę poddaje się kompresji (duże pliki powodują spowolnienie ładowania strony), nadaje im się unikalne tytuły oraz uzupełnia atrybut ALT, czyli tekst alternatywny (to opis tego, co znajduje się na grafice, tworzony przede wszystkim z myślą o robotach Google’a);
- opinie i komentarze – ta sekcja ma dwie zalety: może zachęcić użytkowników do zakupu (pod warunkiem, że opinie są pozytywne) i jednocześnie zwiększa ilość treści na stronie.
Oprócz tego każda karta produktu powinna posiadać przyjazny adres URL, a także wdrożone breadcrumbsy (nawigację okruszkową). Należy uzupełnić meta tagi, zadbać o linkowanie wewnętrzne oraz zaimplementować dane strukturalne (zwiększają atrakcyjność strony produktu w wynikach wyszukiwania poprzez podawanie takich informacji jak cena, stan magazynowy, ocena kupujących).
Content marketing w e-commerce
Uzupełnieniem działań SEO jest content marketing, czyli tworzenie unikalnych oraz angażujących treści. To m.in. opisy kategorii oraz opisy produktu. To, na co chcielibyśmy jednak zwrócić uwagę, to tworzenie bloga firmowego, na którym regularnie pojawiają się artykuły powiązane tematycznie z ofertą sklepu. Blog firmowy to nie tylko sposób na rozbudowę treści, ale także na pozyskanie ruchu z tzw. długiego ogona, czyli z kilkuwyrazowych słów kluczowych, precyzyjnie określających zapytania użytkowników. Jak to działa? Przedstawimy to na przykładzie.
Prowadzisz sklep z sukienkami. Na blogu firmowym możesz zamieścić artykuły pt. „Jak dobrać sukienkę do figury klepsydry”, „Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną”, „Jaka sukienka na wesele” itd. Dzięki temu mogą trafić do ciebie użytkowniczki, które szukają rozwiązania swojego problemu. A jak przekierować je na konkretną ofertę, zwiększając sprzedaż? Poprzez linkowanie wewnętrzne. Proste? Proste! Więcej o pozycjonowaniu long tail możesz przeczytać tutaj.
artykuły, poradniki
w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.
pytania?
jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.