Pozycjonowanie szerokie vs pozycjonowanie lokalne – które wybrać?

Zastanawiasz się nad inwestycją w pozycjonowanie, ale nie wiesz, jaką formę działań SEO wybrać? Poznaj pozycjonowanie lokalne oraz pozycjonowanie szerokie i dowiedz się, które z nich będzie skuteczniejsze dla Twojej firmy i dlaczego.

Pozycjonowanie – co to jest?

Pozycjonowanie stron (inaczej określane jako SEO – Search Engine Optimization) to jedna z form marketingu internetowego w wyszukiwarce Google. Polega ono na szeregu działań, których celem jest uzyskanie jak najwyższych pozycji w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania Google na kluczowe frazy powiązane z Twoją ofertą. Dzięki zbudowanej widoczności (wysokim pozycjom) Twoja witryna może budować większy ruch i zdobywać więcej klientów. Jednym z dwóch popularnych rodzajów pozycjonowania są pozycjonowanie lokalne i pozycjonowanie szerokie. Na czym one polegają, czym się różnią i przede wszystkim, w które z nich powinieneś zainwestować?

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne to działania skupione na poprawie pozycji w wynikach wyszukiwania dla firm o zasięgu regionalnym. Obejmują one pozycjonowanie w mapach Google (wyniki Local pack), a także działania SEO skupione na frazach z lokalizacją (wyniki organiczne). Jakie frazy zaliczamy do tego grona? Są to słowa kluczowe zawierające w sobie np. miasto, dzielnicę czy województwo. Przykładowe frazy lokalne to:

  • panele fotowoltaiczne Wielkopolska,
  • wypożyczalnia samochodów Kraków,
  • biuro księgowe Poznań Grunwald.

Wyniki Google maps

Jakie zalety ma pozycjonowanie lokalne? Przede wszystkim:

  • trafia do użytkownika, który ma szansę skorzystać z Twojej oferty (np. znajduje się w pobliżu),
  • jest tańsze, ponieważ frazy są mniej konkurencyjne,
  • zwiększa współczynnik konwersji,
  • umożliwia zbudowanie dużego ruchu w witrynie,
  • przynosi efekty nawet po kilku miesiącach współpracy,
  • pozwala budować rozpoznawalność na lokalnym rynku.

Pozycjonowanie lokalne – dla kogo?

Lokalne pozycjonowanie jest przeznaczone dla firm, które świadczą swoje usługi na ograniczonym obszarze. Skorzystają z niego:

  • hotele,
  • restauracja, kawiarnie, lodziarnie, cukiernie i piekarnie,
  • mechanicy samochodowi,
  • parkingi,
  • kina i teatry,
  • galerie handlowe
  • firmy mające oddział w różnych miastach.

Wizytówka Google

Czym jest pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie to działania SEO skupione na tzw. frazach long tail (frazach z długiego ogona). Są to frazy złożone z kilku słów kluczowych, które:

  • lepiej oddają intencje użytkownika (sugerują np., czy użytkownik szuka informacji, czy konkretnego produktu),
  • są rzadziej wyszukiwane, ale generują większe szanse konwersji.

Przykładowe frazy long tail to:

  • buty damskie do biegania Adidas rozmiar 36 (fraza ogólna to buty damskie),
  • sukienka mini czerwona rozmiar XL (fraza ogólna to sukienki)
  • szkoła języka angielskiego dla dzieci Poznań (fraza generyczna, ogólna to np. angielski).

Istota pozycjonowania szerokiego polega na optymalizacji witryny pod kątem nawet kilkuset fraz kluczowych long tail. Ich duża liczba stwarza potencjał do generowania dużego, ale jednocześnie trafnego ruchu. Co więcej, pozycjonowanie szerokie jest tańsze od tradycyjnego, ponieważ frazy z długiego ogona mają mniejszą konkurencję. Duża liczba fraz long tail obecnych w top10 (nawet nie na najwyższych pozycjach) może wygenerować większy ruch niż pojedyncze frazy na pozycjach top3.

Jakie korzyści daje pozycjonowanie szerokie?

  • Umożliwia szybsze osiągnięcie efektów (wzrostu widoczności, ruchu konwersji).
  • Generuje ruch wysokiej jakości.
  • Bazuje na słowach kluczowych, które są ściśle powiązane z Twoją ofertą oraz z potrzebami użytkowników.
  • Nastawione jest na pozyskiwanie klientów i generowanie konwersji.
  • Pozwala efektywnie wykorzystać Twój budżet – dzięki szerokiemu SEO docierasz do klienta, który wie, czego szuka.
  • Zakłada optymalizację wszystkich stron w Twojej witrynie.
  • Pozwala budować widoczność i ruch nawet w bardzo konkurencyjnych branżach, teoretycznie zdominowanych przez znane marki o długiej historii w Google.
  • Umożliwia dotarcie do klientów znajdujących się na różnych etapach ścieżki zakupowej (np. do klientów szukających informacji i porad czy klientów zdecydowanych na zakup konkretnego produktu).

Pozycjonowanie szerokie – dla kogo?

Pozycjonowanie szerokie to skuteczna strategia marketingu w wyszukiwarkach przeznaczona dla dużych przedsiębiorstw i sklepów internetowych, o ogólnopolskim zasięgu. Szerokie SEO skutecznie promuje Twoją firmę na konkurencyjnym rynku, sprawdzi się w dużym sklepie internetowym i firmach, które chcą stale rozszerzać swój zasięg. W sposób naturalny pozycjonowanie szerokie, na wiele fraz, wykorzystywane jest na portalach informacyjnych.

Pozycjonowanie szerokie czy lokalne – które wybrać?

Zarówno pozycjonowanie lokalne, jak i szerokie jest skuteczną strategią marketingu internetowego dla firm. Wybór konkretnego typu zależy od profilu Twojej działalności. Jeśli prowadzisz firmę o zasięgu regionalnym i zależy Ci na przyciągnięciu klientów z okolicy, zdecyduj się na lokalne SEO. Jeśli z kolei prowadzisz duży sklep internetowy lub rozbudowaną stronę usługową i świadczysz usługi na terenie całej Polski, lepszym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie szerokie.

Autor: Katarzyna Nowak, widoczni.com

4.2/5 - (5 votes)
zaufali nam m.in.:
pozycjonowanie porównywarek cen
pozycjonowanie usług budowlanych
pozycjonowanie serwisu ogłoszeniowego
pozycjonowanie serwisu modowego, sklepu z odzieżą

artykuły, poradniki

w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.

pytania?

jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.

2 Comments
    • Lonia
    • 6 grudnia 2021
    Odpowiedz

    No nie wiem Tomku, czy to jedyne pozycjonowanie, które pasuje do klienta. Każdy może pozycjonować się szeroko. Nawet firmy lokalne. Inaczej jest na odwrót. Sklep online niekoniecznie będzie potrzebował reklamy lokalnej. Siedziba firmy jest bowiem wówczas po prostu adresem, a nie miejsce, w które chce się kierować klienta.

    • Tomek
    • 19 czerwca 2021
    Odpowiedz

    pozycjonowanie lokalne często jest jedynym pozycjonowaniem które pasuje do klienta, np. restauracja, fryzjer itp, ale dzięki za wpis i podsumowanie, przydatne

zostaw komentarz

więcej na naszym blogu

wszystkie artykuły