Czym jest współczynnik konwersji i jak go zwiększyć?

Sklepy internetowe, którym zależy na sprzedaży, powinny skupić się na optymalizacji konwersji. Jeśli termin konwersji jest wam obcy, a prowadzicie sklep online, to zapraszamy do lektury, dziś wyjaśniamy, czym jest konwersja, co ma wspólnego sprzedażą i jak ją powiększyć.

Co to jest konwersja?

Konwersja dotyczy przekształcenia postaci czegoś, w marketingu konwersja polega na wykonaniu konkretnej czynności przez internautę, np. zakupu produktu. Dla wielu branży konwersja będzie czymś innym, ponieważ jest ona zmienna w zależności od ustanowionego celu, np, w branży e-commerce konwersją może być:

  • dodanie produktu do koszyka,
  • zapisanie się do newslettera,
  • założenie konta w sklepie internetowym,
  • dokonanie zakupu,
  • wypełnienie formularza kontaktowego.

Warto jednak oddać, że konwersja nie jest bezpośrednio związana z pozycjonowaniem strony, jest to strategia marketingowa, którą można połączyć z działaniami SEO.

Konwersje makro i mikro

Konwersje możemy podzielić na mikro i makro. Konwersje makro to główny cel firmy, np. dla sklepu internetowego będzie to finalizacja sprzedaży produktu. Z kolei mikro to działania, które mają przybliżyć użytkownika do głównego celu danej firmy. Przykładem mikro konwersacji może być zapisane się do newsletterów, który następnie może mailem i bonem rabatowym zachęcić do dokonania zakupu w sklepie, czyli do spełnienia makro konwersji danej firmy.

Czym jest współczynnik konwersji?

Współczynnik konwersji określa procent osób, które wykonają założoną akcję, np. klikną przycisk. Wskaźnik konwersji pozwala określić skuteczność danej kampanii reklamowej, czy samej strony WWW, pokazuje on w końcu nie tylko ilość osób odwiedzających daną stronę internetową, ale także liczbę użytkowników, którzy zdecydowali się na niej pozostać i wykonać inne akcje. Wskaźnik konwersji sprawdza się po to, by sprawdzić efektywność swojej kampanii reklamowej Google Ads, czy nawet samej strony internetowej.

Co ciekawe, konwersja ma swój własny wzór, wylicza się ją na podstawie liczby użytkowników oraz określonych czynności. Zdajemy sobie sprawę, że to może wam niewiele mówić, dlatego opowiemy o tym na przykładzie. Stronę WWW odwiedza 1000 użytkowników, ale tylko 100 z nich zdecyduje się na zakupy (sprzedaż może być konwersją), to wzór na współczynnik konwersji będzie wyglądał następująco: 100/1000*100% = 0.1%. Dla różnych branży współczynnik konwersji będzie różny, np.  konwersja w gastronomii będzie znacznie większa niż w przypadku sklepów online. Średnia konwersja dla restauracji wynosi 7%, gdzie dla butików internetowych waha się ona od 1% do 3%.

Dlaczego konwersja spada?

Trzeba zdawać sobie sprawę, że optymalizowanie konwersji nie jest rzeczą prostą, trzeba się tutaj wykazać wręcz chirurgiczną precyzją, by nie dopuścić do spadku konwersji. Malejąca konwersja jest dowodem na to, że kampania reklamowa Google Ads została źle przeprowadzona, przede wszystkim, świadczy to o tym, że nie znacie swojego klienta i reklama trafia do osób, które nie są twoją grupą odbiorców. Inne, częste błędy, które mogą skutkować obniżeniem konwersji, to m.in.:

  • brak formularza kontaktowego,
  • brak sortowania i kategorii produktów,
  • brak responsywności na urządzeniach mobilnych,
  • słaba jakość zdjęć na stronie,
  • mylące nagłówki,
  • mało szczegółowe opisy.

Jeśli zależy nam na wysokiej konwersji, musimy zadbać o to, by użytkownik nie zabłądził na naszej stronie, potrafił się po niej poruszać i przede wszystkim, by umiał znaleźć wszystkie ważne informacje np. na temat produktu.

Jak zwiększyć współczynnik konwersji?

Jak już powiedzieliśmy, kampanię reklamową, czy zawartość strony internetowej powinniśmy dopasować do naszej grupy docelowej, jeśli zależy nam na zwiększeniu konwersji. Poniżej przedstawiamy, co można zrobić, by polepszyć wyniki swojej strony internetowej.

Ustal cele konwersji

Na samym początku warto ustalić sobie jeden, konkretny cel konwersji. Może to być ruch, sprzedaż, kontakt czy inna czynność. Dzięki temu łatwiej będzie śledzić efektywność strony i tego, czy generuje ona ruch i sprzedaż. Ustalenie celu, pozwoli zminimalizować tzw. pusty ruch, czyli odwiedziny użytkowników, którzy nie generują zysku. Ustanowiony plan powinien być prosty, ale także związany z działalnością, np. jeśli jest to restauracja, intencją konwersji może być złożenie zamówienia.

Sprawdź, czy strona jest mobile-friendly

Teraz wszystko dzieje się w naszych telefonach, jeśli chcemy coś kupić, to korzystamy ze smartfona. Dlatego tak ważne jest, by strona internetowa była mobile friendly, ponieważ znaczna większość użytkowników, będzie korzystała właśnie z telefonu komórkowego. Warto zatem zadbać o optymalizację stronę WWW, szybkość ładowania i mobile SEO. O tym, jak zoptymalizować stronę internetową pod wyszukiwarki mobilne pisaliśmy już we wcześniejszych poradnikach.

Zadbaj o UX strony WWW

Warto zadbać także o UX strony internetowej, powinna ona być jasna i przejrzysta. Zadbaj o czytelną nawigację, możesz zastosować tzw., breadcrumbs, czyli ścieżkę nawigacji, która pozwoli użytkownikowi zorientować się na stronie, a dodatkowo ma także wpływ na SEO. UX wpływa nie tylko na pozycjonowanie strony, ale także na wrażenia użytkownika, a przyjazny interfejs w końcu zwiększa współczynnik konwersji.

Wprowadź CTA

CTA, czyli Call To Action to niepozorne narzędzie marketingowe, które ma całkiem duży wpływ na czynnik konwersji. CTA może nakłonić użytkownika do podjęcia konkretnego działania, np. by nacisnąć przycisk “Zamów”, czy “Skontaktuj się”.

Mamy nadzieję, że chociaż odrobinę rozjaśniliśmy wam ten tajemniczy termin – “konwersja”. Warto jest ją uwzględnić w swojej strategii marketingowej, przy Google Ads czy pozycjonowaniu strony WWW, bo to właśnie dzięki niej możemy mierzyć efektywność kampanii reklamowej.

5/5 - (1 vote)
zaufali nam m.in.:
pozycjonowanie porównywarek cen
pozycjonowanie usług budowlanych
pozycjonowanie serwisu ogłoszeniowego
pozycjonowanie serwisu modowego, sklepu z odzieżą

artykuły, poradniki

w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.

pytania?

jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.

No Comments

    zostaw komentarz