Poznaj 5 najczęściej popełnianych błędów przy pozycjonowaniu sklepu internetowego

Prowadzenie sklepu internetowego może wydać się zauważalnie prostsze od działalności stacjonarnej. Warto jednak pamiętać, że aby nasza aktywność w sieci osiągała zakładane wyniki, konieczne jest prowadzenie świadomych i często wymagających działań marketingowych oraz opanowania zasad pozycjonowania e-commerce. Poniżej przedstawiamy więc listę często popełnianych błędów oraz porady, jak do nich nie dopuścić.

Źle użyte słowa kluczowe przy pozycjonowaniu e-commerce

Szukając pierwszych informacji o pozycjonowaniu e-commerce, popularnym tematem dyskusji mogą okazać się frazy lub słowa kluczowe. Można powiedzieć, że jest to jedna z podstawowych broni w arsenale specjalisty SEO, który chce, aby jego treści zostały dostrzeżone przez algorytm wyszukiwarki, a przede wszystkim, żeby zostały one dobrze ocenione. Warto zaznaczyć, że to właśnie trafny dobór oraz poprawne użycie słów kluczowych odróżnia standardowy tekst opublikowany w internecie od tekstu SEO. Frazy te są podstawowymi hasłami, które odbiorcy wprowadzają w wyszukiwarkę, często w formie zapytań. Najlepszym sposobem do analizy i doboru fraz, jest korzystanie ze specjalistycznych narzędzi, takich jak Ahrefs czy Senuto.

Fraza sukienki na wesele w Ahrefs

Pozycjonując e-commerce zadaniem specjalisty SEO, jest więc odpowiednie dobranie celów wyszukiwania i sformułowanie treści na ich podstawie. Należy jednak pamiętać, że teksty SEO, które mają pomagać w pozycjonowaniu strony internetowej, w dalszym ciągu powinny być oryginalne i jak najbardziej przypominać wypowiedź drugiego człowieka. Najlepszym przykładem może być tu formułowanie nazwy oraz opisu produktu. Sprzedając w naszym sklepie internetowym, np. sukienkę na wesele, której model nazywa się Ela nie wystarczy skorzystać tylko z niego. Wiedząc, że fraza kluczowa „sukienka na wesele” jest dość często wyszukiwana, dobrze jest uwzględnić ją w nazwie, np. Sukienka na wesele Ela.

Warto też pamiętać, że nagromadzenie fraz kluczowych, tym bardziej bez ich odmiany, może być jasnym sygnałem dla algorytmu, że tekst został wygenerowany przede wszystkim dla ich maksymalizacji, a nie w trosce o zapewnienie jakościowej treści na stronę internetową. Opisy, w których słowa kluczowe powtarzają się co chwila i nie dodają żadnych wartości merytorycznych, mogą zostać uznane przez wyszukiwarkę za spam. Wysokie wyniki w wyszukiwarce osiągają bowiem treści, które przede wszystkim niosą wartość dla użytkownika, a przy tym posiadają optymalną ilość fraz kluczowych, które są również odpowiednio odmieniane w zależności od kontekstu.

Złe opisy produktów w sklepie internetowym

E-commerce’y często bardzo się od siebie różnią, ale ich główny cel przeważnie jest taki sam — sprzedaż produktu lub usługi. Właśnie dlatego tak istotne jest dodawanie jak najlepszych opisów dla każdego z produktów. Głównym zadaniem tego w gruncie rzeczy krótkiego tekstu, jest przedstawienie najważniejszych dla klienta informacji. Nie można również zapominać, że opis produktu, na przykład w sklepie internetowym z sukienkami na wesele, to także element pozycjonowania strony internetowej.

Głównymi cechami opisu produktu w ujęciu SEO są:

  • praktyczny opis sprzedawanego przedmiotu lub usługi,
  • nagromadzenie fraz kluczowych,
  • zachęta do kupna produktu.

Mając to na uwadze łatwo zauważyć, że brak jakościowych opisów produktów stawia nasz e-commerce w nie najlepszym świetle i może prowadzić do problemów przy pozycjonowaniu strony internetowej, a przede wszystkim tego, że klient nie będzie wiedział, co dokładnie kupuje. Taka sytuacja jest niekorzystna z punktu widzenia SEO, ponieważ produkt, który nie został dobrze opisany, ma mniejszą szansę na zachęcenie potencjalnego klienta do kupna. Niższa sprzedaż prowadzi natomiast do  niższej konwersji. Widać więc dlaczego sklepy internetowe ze źle opisanymi produktami rzadziej pojawiają się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Algorytm kieruje się bowiem między innymi wskaźnikiem wysokiej konwersji i w pierwszej kolejności podaje te e-commerce’y, których produkty są relatywnie często kupowane.

Brak dobrych zdjęć produktów

Opisanie produktu to jedno, ale nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach jedną z łatwiejszych dróg na przyciągnięcie uwagi odbiorcy, jest zaprezentowanie interesującego zdjęcia lub grafiki. Najlepszym sposobem, na skuteczne zaprezentowanie danego produktu lub usługi, jest przedstawienie zdjęcia, które będzie dokładnie opisywało to, co chcemy sprzedać. W przypadku wspomnianych już sukienek na wesele może być to więc zdjęcie modelki w odpowiadającym ofercie ubraniu. Nie można także zapominać o zdjęciach czy grafikach, przy ofertach usług, takich jak popularne kursy.

Brak dobrych zdjęć może okazać się kluczowy, podczas przeglądania masy innych, często takich samych ofert. Problem ten można najłatwiej zaobserwować, na przykład etui na telefon. Produktów tego rodzaju jest bowiem od zatrzęsienia, ale są do siebie niesamowicie podobne, jak nie identyczne. Używanie standardowego zdjęcia producenta, które zostało prawdopodobnie wykorzystane już setki razy w podobnym celu, może spowodować jedynie to, że nasza oferta zginie w morzu identycznych przedmiotów.

Przekłada się to również na pozycjonowanie w wyszukiwarce. Produkty, z atrakcyjnymi i unikalnymi zdjęciami są chętniej kupowane, co oznacza również, większe prawdopodobieństwo, iż pojawią się w podpowiadanych wynikach wyszukiwania.

Zdjęcie sklep Just Beck

Brak opisów alternatywnych zdjęć w sklepie internetowym

Mówiąc o zdjęciach i grafikach, nie można zapominać również to tym, że czasem mogą się one nie załadować podczas wczytywania strony internetowej. Właśnie na taką okoliczność, należy przygotować dobre opisy alternatywne zdjęć. Znane w świecie SEO jako alty to krótkie notki dodawane do zdjęć, które opisują słownie to, co znajduje się na obrazku.

 

Sakana zdjęcie

Sakana alt na WP

Warto pamiętać o dodaniu tych kilku linijek znaków z dwóch głównych powodów. Przede wszystkim, opisy alternatywne mogą się pojawić na stronie internetowej zamiast zdjęć, jeśli te się nie wgrają podczas wczytywania, na przykład z powodu słabego połączenia z internetem.

Kolejnym zadaniem altów, jest przekazywanie jasnych informacji dla ludzi, którzy mają problemy ze wzrokiem. Osoby z poważnymi wadami wzroku nie zawsze będą w stanie samodzielnie określić, co znajduje się na danym obrazku. Aby pomagać w wyrównywaniu szans, obrazy oraz produkty, których zdjęcia mają dobrze dobrane opisy alternatywne, mogą być lepiej oceniane przez algorytm. Oznacza to więc, że niewprowadzenie altów do zdjęć może przyczynić się do gorszej oceny naszego sklepu internetowego.

Niewłaściwy CMS dla sklepu internetowego

Nie można zapominać o tym, że podczas planowania sklepu internetowego, należy wybrać również odpowiedni CMS. Jest to bardzo istotne, ponieważ platform tego rodzaju jest dość sporo, a nie wszystkie przeznaczone są do sprzedaży produktów w sieci. Dobrym przykładem może tu być jeden najczęściej używanych CMS-ów, czyli WordPress, który pomimo swojej popularności nie będzie najlepszym wyborem do prowadzenia strony internetowej typu e-commerce. O wiele bardziej praktyczne mogą okazać się natomiast takie CMSy, jak PrestaShop czy Shopify.

Shopify CMS

Dobór odpowiedniego CMSa jest kluczowy nie tylko dla wygodnej sprzedaży, ale również dla SEO. Warto od samego początku korzystać z oprogramowania i narzędzi, które przeznaczone są właśnie do prezentacji i sprzedaży produktów. Warto również wspomnieć, że korzystanie z właściwego CMSa pod e-commerce może ułatwić późniejszą migrację strony, dzięki czemu powstanie mniejsza szansa na utratę widoczności w przeglądarce.

Jak widać pozycjonowanie e-commerce może wydawać się podobne do sprzedaży tradycyjnej, choć rządzi się swoimi prawami. Podczas prowadzenia działalności e-commerce warto więc pamiętać o kilku często popełnianych błędach, których warto unikać. Dobrze jest zwracać uwagę szczególnie na to, czy w tekstach na naszej stronie internetowej poprawnie używamy słów kluczowych, tak aby nasza strona internetowa nie została oceniona jako spam. Wprowadzając produkty do oferty, warto upewnić się także, czy ich opisy są możliwie najlepszej jakości. Nie można również zapominać załączeniu jakościowych zdjęć, które dodatkowo będą posiadały opisy alternatywne.

5/5 - (2 votes)
zaufali nam m.in.:
pozycjonowanie porównywarek cen
pozycjonowanie usług budowlanych
pozycjonowanie serwisu ogłoszeniowego
pozycjonowanie serwisu modowego, sklepu z odzieżą

artykuły, poradniki

w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.

pytania?

jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.

No Comments

zostaw komentarz

więcej na naszym blogu

wszystkie artykuły