Co to jest meta description? Znaczenie meta opisów dla SEO

Na dobre pozycjonowanie strony internetowej składa się wiele czynników. Jednymi z bardziej oczywistych, są na przykład dobrze użyte słowa kluczowe, czy jakościowy opis kategorii w sklepie internetowym. Często pomijanym elementem SEO, jest natomiast meta description. W poniższym artykule wyjaśnimy więc czym jest, oraz jakie znaczenie dla SEO meta opis.

Czym jest meta description?

Przeglądając wyniki wyszukiwania, człowiek często kieruje się ku najwyższemu z nich. Zdarza się jednak, że wzrok odbiorcy na ułamek sekundy zawiesi się na pozostałych linkach oraz towarzyszącym im tekście. Aby jak najlepiej wykorzystać tę okazję, należy przygotować interesujący opis, który sprawi, że użytkownik wejdzie na naszą stronę internetową. Na tę reakcję duży wpływ może mieć meta description tag, który odpowiedzialny jest za opisywanie zawartości strony internetowej.

Meta description, a więc z angielskiego meta opis, to około dwuzdaniowy tekst streszczający i przedstawiający zawartość, strony internetowej. Meta opis widoczny jest dla odbiorcy zaraz pod adresem URL w polu wyników wyszukiwania. Widać więc, że przygotowanie jakościowego tekstu, może spełniać bardzo istotną rolę, w zwracaniu uwagi użytkownika, a mianowicie zachęcić go do odwiedzenia właśnie naszej strony internetowej.

Jak powinien wyglądać dobry meta opis?

Wiedząc o tym, że meta description to zbiór najważniejszych informacji o stronie internetowej podczas pisania należy pamiętać, że nie może on być za długi. Przyjmuje się, że optymalna ilość znaków dobrego opisu meta powinna wynosić między 140, a 160. Pamiętając, że ma być to zachęta dla potencjalnego klienta, meta opis może również zawierać elementy Call to Action, a więc bezpośredniego zwrotu do adresata, który często zwiększa prawdopodobieństwo użycia w linku. Nie można również zapominać, że opis meta powinien jasno i krótko opisywać dany produkt, usługę lub po prostu zawartość strony internetowej.

Opis meta ZKZ

Aby jak najbardziej skupić się na ofercie klienta i równocześnie stworzyć treść przyjazną dla algorytmu wyszukiwarki, podczas tworzenia opisu meta, warto używać adekwatnych wyrażeń, które są często wyszukiwane przez użytkowników. Są to słowa kluczowe, które powinny być naturalnie wkomponowane w treść meta description.

Główne cechy meta opisów dla SEO

Pomimo tego, że opisy meta bywają pomijane podczas pozycjonowania stron internetowych, nie można zapominać o ich wysokim znaczeniu dla SEO.

Meta opis jako główna zachęta dla użytkownika

Podstawową cechą, opisów meta, jest możliwość zachęcenia użytkownika do wyboru właśnie naszej strony internetowej. Warto również wspomnieć, że dodanie takiej treści nie podlega dodatkowym opłatom. Jest to więc szansa dla osób, których linki osiągają niższe pozycje w wyszukiwarce na to, aby zwrócić uwagę odbiorcy. Meta description jest bowiem miejscem, w którym można w treściwy sposób przedstawić, dlaczego dany produkt czy usługa mogą wydawać się lepsze od konkurencji.

Opis meta Silco

Większa klikalność dzięki dobremu meta description

Należy pamiętać, ze opis meta nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, ale pośrednio może mieć duże znaczenie. Skuteczny meta description powinien bowiem zachęcać osoby do wchodzenia na daną stronę internetową, a więc mówiąc potocznie, zwiększać „klikalność”. W SEO współczynnik ten nazywamy CTR, a więc Click Through Rate, który ma już znaczący wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Często odwiedzane strony internetowe, mogą zostać bowiem ocenione pozytywnie przez algorytm, tym samym przekazując robotom informację o dobrym dopasowaniu treści do wprowadzonego zapytania.

Możliwość personalizacji opisu meta

Warto również pamiętać, że meta opisy da się ustawiać samodzielnie. Jest to niezwykle istotne, ponieważ posługując się świadomie przygotowanym meta opisem, możemy nawiązać w nim bezpośrednio do treści danej strony internetowej, a nie zdawać się na treść zaciąganą automatycznie. Z łatwością można również kontrolować długość tekstu, co może okazać się kluczowe, jeśli nie chcemy, aby wyszukiwarka obcięła jego część.

Jak szybko wprowadzać meta description?

Nie da się ukryć, że sama teoria pisania meta description nie wystarczy do poprawnego ich uzupełnienia. Na szczęście samo wprowadzenie tekstu nie jest aż tak skomplikowane. W różnych CMS-ach może to wyglądać inaczej, ale jedną z najbardziej intuicyjnych, a zarazem popularnych metod, jest korzystanie z odpowiednich rozszerzeń. Narzędzia, takie jak The SEO Framework pozwalają na szybkie i intuicyjne wprowadzanie opisów meta, co może przydać się szczególnie osobom, które nie mają praktycznego doświadczenia z systemami wprowadzania treści, w  tym przypadku z WordPressem. Wtyczki do meta description, mogą okazać się użyteczne, ponieważ oferują szereg ułatwień, dzięi którym praca może przebiegać w sposób płynny. Dobrym przykładem może być tu The SEO Framework, który podpowiada, między innymi ile znaków powinno znajdować się w opisie, dzięki czemu występuje mniejsza szansa na zatwierdzenie opisu, który jest za długi i możliwy do automatycznego skrócenia.

Meta ZKZ

W praktyce wprowadzanie meta description używając wtyczki, sprowadza się więc do analizy fraz kluczowych, oraz napisania jednego lub kilku treściwych zdań. Warto jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach wtyczka albo nie będzie zainstalowana, albo CMS w ogóle nie będzie przystosowany do jej obsługi. Niektóre CMS’y nie pozwalają bowiem na instalowanie dodatkowych rozszerzeń, takich jak The SEO Framework. Jeśli nie mamy do dyspozycji odpowiedniej wtyczki, a zależy nam na utrzymaniu wyznaczonej ilości znaków, warto przygotować opis w edytorze treści, na przykład Google Docs, który umożliwia włączenie licznika (Ctrl + Shift + C). W takim przypadku wystarczy nie przekraczać standardowej długości opisu meta, a następnie przekopiować wszystko do odpowiedniego pola w systemie zarządzania treścią.

Mianem meta description można więc określić krótki tekst, który w sposób treściwy i zachęcający przedstawia użytkownikowi, czego może spodziewać się po wejściu w link do danej strony internetowej. Są one widoczne zaraz pod linkiem w wyszukiwarce. Główną cechą opisów meta jest to, że w łatwy sposób można dzięki nim zachęcić potencjalnych odbiorców do wejścia w link. Następstwem tego jest też często wzrost CTA, a więc zwiększenie tak zwanej „klikalności”, co jest dobrze oceniane przez algorytm wyszukiwarki. Nie można również zapominać o tym, że meta description można wprowadzać samodzielnie, dzięki czemu to my mamy pełną kontrolę nad treścią. Warto również pamiętać przede wszystkim dlatego, że pod kątem technicznym dodanie opisów meta, korzystając z odpowiednich wtyczek, często jest pracą dość prostą.

3.9/5 - (7 votes)
zaufali nam m.in.:
pozycjonowanie porównywarek cen
pozycjonowanie usług budowlanych
pozycjonowanie serwisu ogłoszeniowego
pozycjonowanie serwisu modowego, sklepu z odzieżą

artykuły, poradniki

w tym dziale postaramy się przybliżyć wiedzę marketingu internetowego na każdym poziomie, prosto i praktycznie.

pytania?

jeżeli zainteresował Ciebie artykuł, poradnik, zapraszamy do kontaktu z nami - omówimy temat, znajdziemy razem rozwiązania i plan dla Twojej strony www.

No Comments

zostaw komentarz