Pozycjonowanie stron (SEO)

Pozycjonowanie strony internetowej to działania, których celem jest większa widoczność domeny strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla kluczowych fraz, związanych z treścią strony.

Na działania składa się optymalizacja serwisu (on-site) oraz działania SEO poza stroną (off-site) jak link building. Efekty pozycjonowania zależą w dużej mierze od *doświadczenia Agencji SEO.

*Bizzit S.A. to Mistrz Polski w pozycjonowaniu stron już w 2008 roku wraz z licznymi nagrodami SEO.

Masz pytania w sprawie pozycjonowania strony ?

Umów się na bezpłatną konsultację w sprawie pozycjonowania:

Dołącz do zadowolonych klientów, przeczytaj (wszystkie) opinie nie tylko klientów, ale i znanych osób w e-commerce, o naszej wiedzy w zakresie pozycjonowania stron:

Napisz do nas, odpowiemy na Twoje pytania:

    Czym jest pozycjonowanie stron?

    Pozycjonowanie strony to szereg działań, które mają na celu zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce internetowej. W praktyce, mowa tu o wyższej pozycji w naturalnych (organicznych) wynikach wyszukiwania. SEO z ang. Search Engine Optimization to przede wszystkim optymalizacja techniczna i jakościowa strony internetowej, wewnątrz (on-site) i z zewnątrz (off-site), pod kątem wyszukiwarki.

     

    FAQ: pytania i odpowiedzi w pozycjonowaniu stron

    Najczęstsze pytania, tzw. FAQ, z pozycjonowania stron, które zebraliśmy przez lata i cały czas zbieramy w korespondencji i rozmowach z klientami:

     

    Jak pozycjonować stronę www?

    Pozycjonowanie strony to systematyczne prace, w szczególności on-site, które musimy opierać na cyklicznym monitorowaniu widoczności strony w wyszukiwarce Google. Ważna jest świadomość i priorytetyzacja czynników SEO, oraz ich powiązanie z algorytmami Google, aby pozycjonowanie było skuteczne i przewidywalne.

     

    Jak zacząć pozycjonować stronę?

    Stronę musimy zacząć pozycjonować od rzeczy najważniejszych, z naciskiem na quick-win SEO on-site, czyli od elementów strony, które możemy szybko poprawić a przy tym przyniosą, potencjalnie, największe korzyści dla pozycjonowania. Początek pozycjonowania strony to na pewno audyt SEO, który wskaże w jakim stanie jest strona, którą zamierzamy pozycjonować.

     

    Jak poprawić pozycjonowanie strony?

    Poprawa pozycjonowania strony to doszukiwanie się błędów oraz braków SEO na stronie oraz w linkuildingu. Zdecydowaną uwagę trzeba poświęcić poprawkom zawartości merytorycznej strony oraz doświadczeniu użytkownika na stronie (UX), co ma duże przełożenie (SXO) na poprawienie jej pozycji w wyszukiwarkach. Oczywiście oprócz żagli (content, SEO+UX), ważny jest też wiatr, czyli linkbuilding, który często wymaga poprawienia lub uzupełnienia.

     

    Co daje pozycjonowanie strony?

    Pozycjonowanie strony powoduje większe zaufanie algorytmu Google do treści, oraz wyższy Page Rank przy dobrym linkowaniu, a finalnie: większą widoczność w wyszukiwarkach Google. A większa widoczność w wyszukiwarce to po prostu wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, a tym samym więcej kliknięć i przejść na naszą stronę.

     

    Co wpływa na pozycjonowanie strony?

    Fundamentalnie na pozycjonowanie strony wpływa cytowanie strony przez użytkowników (inne strony), czyli tzw. linkowanie. Drugi tak samo ważny czynnik to treść i jej dostępność (np.nawigacja, przejrzystość) na stronie, która przekłada się na time-on-site, zaangażowanie i akcje użytkownika (np. wypełnienie formularza, scrollowanie). Dobra treść i użyteczna strona muszą być potwierdzone przez zaangażowanie użytkownika w sygnałach zbieranych przez Google Analytics, wtedy zasadne jest dla algorytmu Google, utrzymywanie wysokich pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

     

    Czy można zacząć pozycjonowanie podczas tworzenia strony?

    Można zacząć pozycjonować stronę, nawet w trakcie jej tworzenia, jeżeli linkujemy do stabilnych url-i (adres strony głównej i podstron), które nie zmienią się po zakończeniu tworzenia strony, oraz każda nowo tworzona podstrona, jest sukcesywnie uzupełniana w zgodzie z docelową tematyką strony. W praktyce zaleca się przygotowanie chociaż minimalnego, ale bardzo zbieżnego z tematyką, contentu na stronie głównej, i rozpoczęcie linkbuildingu właśnie od strony "startowej", jeżeli inne podstrony serwisu oraz jej nawigacja jest jeszcze w procesie twórczym.

     

    Czy można rozpocząć SEO bez strony internetowej?

    Jeżeli pozycjonujemy, linkujemy domenę, pod którą nie ma żadnej strony internetowej (brak serwisu, błędy 40x, 50x, DNS error), jest to nienaturalne dla algorytmu Google, aby użytkownik linkował coś, czego nie widzi, a więc linkowanie domeny gdy nie ma pod nią strony, jest traktowane przez Google jako nienaturalny linkbuilding a takie linki mogą być deprecjonowane nawet po uruchomieniu serwisu.

    Ale możemy za to, dla nieistniejącej jeszcze strony, przygotowywać treści na podstrony, opisy kategorii (w przypadku sklepów), artykuły na bloga oraz artykuły zewnętrzne, na które trzeba przecież przeznaczyć dużo czasu. Planowanie strony jest dobrym etapem, aby także zaplanować i przygotować treści wewnętrzne i zewnętrzne dla pozycjonowania niedługo uruchamianej strony.

     

    Jak wygląda współpraca SEO z agencją Bizzit?

    Konkretnie chronologicznie, w punktach:

    1. wysyłasz zapytanie przez formularz kontaktowy, wskazując domenę do pozycjonowania,
    2. oddzwaniamy do Ciebie, przeprowadzając wywiad nt. Twojej domeny, Twoich celów biznesowych, które ma realizować strona, oraz fraz wyszukiwania, na które chcesz być wysoko w Google,
    3. wyceniamy prace potrzebne na start, np. audyt strony lub uzupełnienie tekstów na stronie, określamy minimalny budżet miesięczny na pozycjonowanie potrzebny dla realizacji celów,
    4. wysyłamy e-mailem brief z pytaniami skrojonymi pod Ciebie, pytamy już bardziej konkretnie o Twój biznes, m.in. zalety i wady Twojej oferty czy profil Twojego klienta,
    5. przystępujemy do ustalonych prac, realizując zadania w cyklach miesięcznych,
    6. z początkiem kolejnego miesiąca wysyłamy raport z prac za poprzedni miesiąc,
    7. jeżeli klient jest zadowolony z prac i postępów, wystawiamy fakturę za kolejny miesiąc i przystępujemy do kolejnych, zaplanowanych długofalowo, prac pozycjonerskich,

     

    uwagi:

    • nie podpisujemy umów na pozycjonowanie z kilkumiesięcznym wypowiedzeniem, co wyróżnia nas spośród agencji seo = decydujesz po każdym miesiącu współpracy, czy chcesz abyśmy dalej pozycjonowali Twoją stronę,
    • na każdym etapie, jeżeli są pytania, odpowiadamy i omawiamy efekty prac seo,
    • cyklicznie rozliczamy się na podstawie budżetu miesięcznego i cen cząstkowych za poszczególne prace = większy budżet to więcej prac, których cenę znasz z góry,

     

    Ile kosztuje pozycjonowanie z Bizzit?

    Koszt pozycjonowania w Bizzit opiera się na:

    • cenie audytu, która zaczyna się od 1000 zł netto za mniejszą stronę www, do kilku a nawet kilkunastu tysięcy złotych za audyt dużego sklepu internetowego,
    • copywritingu na start, czyli uzupełnieniu lub napisaniu od początku tekstów na stronę, potrzebnych dla zrozumienia tematyki serwisu przez wyszukiwarkę, oraz szczegółów oferty przez użytkownika, ceny artykułów zaczynają się od 300 zł netto; opis SEO w trudnej tematyce, typu "meble kuchenne", "ogłoszenia" czy "kredyt gotówkowy", może kosztować nawet 1000 zł netto za 5000 znaków bez spacji,
    • poprawki, technicznie krytycznych dla pozycjonowania, elementów strony meta-title, meta-description, nagłówków h1 czy alt-ów obrazów, wyceniane są wg liczby podstron lub godzinowo, w zależności od ustaleń z klientem; przykładowo w kwocie 1500 zł netto, możemy zoptymalizować kilkanaście podstron oferty mniejszej strony internetowej
    • linkbuilding oparty jest w szczególności na artykułach zewnętrznych, które kosztują od 500 zł netto wzwyż, w zależności od tematyki i konkurencyjności branży, ale śmiało można powiedzieć, że w tej cenie, można publikować dobre technicznie treści na dobrych serwisach, gdzie w cenie jest napisanie artykułu, koszt publikacji, analityka seo, podlinkowanie-indeksowanie, monitoring i ewentualne dalsze serwisowanie artykułu,

     

    Jakie informacje, dostępy potrzebuje Bizzit aby rozpocząć pozycjonowanie?

    Na początku współpracy przeprowadzany jest wywiad z potencjalnym klientem, nt. jego biznesu, strony internetowej i celów. Pytamy m.in. o osoby kontaktowe do współpracy, konkurencję, grupę docelową, profil klienta, mocne i słabe strony oferty, zakładany efekt współpracy. Oczywiście informacje dzielimy na poufne, oraz te, które możemy wykorzystać w pozycjonowaniu strony.

    Podstawowe dostępy, których potrzebujemy to: dostęp do panelu CMS strony internetowej, dostęp do Google Analytics, Google Search Console oraz do wizytówki na mapkach Google.

    uwaga: jeżeli brakuje informacji, klient nie potrafi odpowiedzieć na pytania, lub brakuje dostępów ...pomagamy oraz pracujemy na tym co jest dostępne,

     

    Czy muszę znać słowa kluczowe dla strony?

    Nie musisz znać słów kluczowych, ale musisz znać i czuć branżę, którą reprezentujesz, znać dobrze Twoją ofertę, to wystarczy aby skuteczny key account mógł we współpracy z działem SEO, określić słowa kluczowe, na które warto aby Twoja strona była wysoko w wyszukiwarce. Proponujemy frazy, na które musisz się pozycjonować, wspólnie akceptujemy je, wskazując przy tym konkretne podstrony (lub ich brak - do przygotowania) dla konkretnych fraz.

     

    Czy agencja SEO sama dobiera słowa kluczowe?

    Jeżeli klient nie jest w stanie zasugerować fundamentalnych fraz pozycjonowania dla swojej strony internetowej, wtedy agencja seo powinna przeprowadzić analitykę fraz dla branży i oferty klienta, tym samym samodzielnie dobrać słowa kluczowe, które akceptuje klient. Nawet gdy klient jest przekonany, że wie wszystko nt. fraz, na które trzeba pozycjonować jego stronę, obowiązkiem agencji seo jest weryfikacja wskazanych fraz na narzędziach SEO.

    Dodatkowy aspekt w dobieraniu słów kluczowych, który analitycznie musi pilnować agencja seo, to balans między ogólną frazą wyszukiwania a jej doprecyzowaniem, aby nie inwestować we frazy zbyt ogólne, które zahaczają o inne branże wychodząc poza ofertę klienta, oraz nie doprecyzowywać za mocno fraz, wybierając frazy ze zbyt małym wolumenem wyszukiwania.

    Sam budżet także mocno determinuje możliwości dobierania kolejnych fraz do pozycjonowania.

     

    Jak znaleźć słowa kluczowe?

    Słowa kluczowa dla strony internetowej możemy znaleźć na kilka sposobów, ale generalnie są dwa podejścia ze względu na widoczność domeny. Jeżeli domena jest w miarę silna, to jej najważniejsze frazy pokażą się na seo narzędziach w top100, dalej sortujemy po wyświetleniach w wyszukiwarce i przystępujemy do dalszego szukania fraz na podstawie korelacji z ofertą, profilem klienta czy możliwościami budżetowymi. Natomiast jeżeli domena jest słaba lub nigdy nie pozycjonowana, wtedy poszukiwania słów kluczowych zaczynamy od sprawdzenia słów konkurencji oraz analizie podstawowych słów i ich rozwinięć dla danej branży.

     

    Ile słów kluczowych pozycjonować?

    Należy pozycjonować taką ilość słów kluczowych, aby zwrot z inwestycji pojawił się w sensownym czasie i można było dalej reinwestować część zysku na dalsze działania SEO. Trzeba skupić się na słowach kluczowych, które jesteśmy w stanie najszybciej wypozycjonować, tzn. korelują mocno z treścią, mamy dość obszerne i eksperckie treści na stronie w tematyce tych słów, a gdy strona jest już pozycjonowana (aktualnie lub kiedyś) a frazy te są w top20, to już wybór jest prosty! Na przykład, przy budżecie 2000 zł netto na miesiąc, przy współpracy przez 12 miesięcy, można śmiało pozycjonować 3-4 trudne słowa kluczowe oraz ich rozwinięcia.

     

    Co to jest pozycjonowanie lokalne?

    Prace ukierunkowane na lokalne frazy wyszukiwania typu "pozycjonowanie Katowice", z mocnym naciskiem na wyniki na mapkach Google, tzw. Google Maps Pack, to właśnie pozycjonowanie lokalne. Pozycjonowanie lokalne ma na celu optymalizację budżetu SEO, pod kątem obszaru, który obsługujemy, a tym samym nie konkurowanie w obszarze geograficznym, gdzie nie jesteśmy w stanie np. dojechać do klienta, lub klient nie dojedzie do nas.

    W szczególności, dla fraz rozpoznawanych przez Google jako lokalne, np. "fryzjer Katowice" lub "fryzjer" (wpisując z lokalizacji Katowice), copywriting nie musi być już ukierunkowany lokalnie przy dobrze eksponowanym i spójnym adresie, ale prace off-site nadal wymagają optymalizacji lokalnej.

     

    Czym są linki w pozycjonowaniu (cytaty)?

    Linki w pozycjonowaniu pełnią rolę potwierdzenia, że linkowana strona jest wartościowa, skoro inna strona postanowiła umieścić do niej link. Link można porównać do cytowania danej osoby przez inną osobę, skoro ktoś cytuje/wskazuje to co powiedzieliśmy, wiemy lub prezentujemy, to jest to informacja dla algorytmu Google, że jesteśmy wartościowi, podobnie jak strona, którą linkujemy (cytujemy). Gdy do strony linkuje wiele domen, znaczy to, że wiele domen uważa, że dana strona jest wartościowa, przez to zyskuje ona moc page rank.

     

    Czym jest anchor tekst dla SEO?

    Anchor tekst, inaczej tekst zakotwiczony w tagu html reprezentujący link (standardowo w tagu html: "a") to po prostu tekst, który reaguje na kliknięcie, otwierając inną podstronę, zasób, plik itd. Dla pozycjonowania, anchor tekst wzmacnia page rank linkowanej lokalizacji dla fraz, które składają się na dany anchor tekst.

    przykład:  anchor tekst "pozycjonowanie stron", w linku pozycjonowanie stron wzmacnia podstronę bizzit.pl/pozycjonowanie-stron  dla frazy wyszukiwania "pozycjonowanie stron" ( https://www.google.com/search?q=pozycjonowanie+stron )

     

    Co robi tag w pozycjonowaniu stron?

    Tag jest to niezależne strukturalnie, niehierarchiczne grupowanie (np. jako podstrona z listą) podobnych materiałów (artykuły, produkty) w ramach wspólnego słowa kluczowego. Przykładem tagu może być lista artykułów właśnie o tematyce "pozycjonowanie stron", czyli np. tag "pozycjonowanie stron" ( https://bizzit.pl/temat/pozycjonowanie-stron/ )

     

    Jak zoptymalizować SEO?

    Optymalizacja samego procesu działań SEO, to:

    • reagowanie na zmiany w algorytmie wyszukiwarek,
    • wnioski ze zmian pozycji strony w wynikach wyszukiwania,
    • doszukiwanie się poprawek quick-win SEO (on- & off-site)
    • mądre zarządzanie publikacjami oraz contentem strony w kontekście inwestycji,
    • monitorowanie i uczestniczenie w zmianach na serwisie w kontekście współpracy z Redakcją oraz Deweloperami,

     

    Czy pozycjonowanie wpływa na reklamy Google Ads?

    Mimo, że wiele krytycznych elementów SEO, jak np. noindex/index nie wpływa na Google Ads, to oczywiście, niektóre prace wykonywane dla pozycjonowania strony, wpływają na efekt reklam Google Ads, są to np. optymalizacja UX, sygnały behawioralne SEO czy wreszcie copywriting, który wpływa na quality score (ocena landing page Google Ads),

    4.6/5 - (139 votes)
    17 Comments

    zostaw komentarz

      • agencja seo lubiąca bizzit
      • 11 stycznia 2023
      Odpowiedz

      Warto zaznaczyć też, że pozycjonowanie stron może być nieskuteczne jeśli nie jest przeprowadzane prawidłowo lub jeśli cel pozycjonowania jest nierealny.

      Nieskuteczne pozycjonowanie może wynikać z kilku przyczyn, takich jak:

      a) Nieodpowiednie słowa kluczowe: Wybór słów kluczowych, które są zbyt ogólne lub trudne do osiągnięcia, może skutkować brakiem widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

      b) Nieodpowiednia optymalizacja: Brak odpowiedniej optymalizacji strony pod kątem słów kluczowych, treści oraz kodu HTML, może prowadzić do słabej widoczności w wynikach wyszukiwania.

      c) Zły link building: Nieodpowiedni link building, taki jak zakup linków lub linkowanie z niskiej jakości stron, może prowadzić do kar od wyszukiwarek i utraty pozycji.

      d) Nieaktualna wiedza: Brak aktualizacji wiedzy na temat algorytmów wyszukiwarek oraz zmian w ich działaniu, może prowadzić do stosowania nieodpowiednich metod pozycjonowania.

      e) Oczekiwanie zbyt szybkich efektów: pozycjonowanie to proces długotrwały, efekty są widoczne zwykle po kilku tygodniach czy miesiącach, oczekiwanie zbyt szybkich efektów może prowadzić do rozczarowania i zaniechania działań.

      Ważne jest, aby przeprowadzać pozycjonowanie zgodnie z zaleceniami wyszukiwarek i stosować tylko etyczne metody pozycjonowania, oraz aby mieć realistyczne oczekiwania dotyczące rezultatów.
      Dobrze jest regularnie monitorować i analizować pozycję strony oraz dostosowywać działania pozycjonujące zgodnie z wynikami.

      pozdrawiamy Was (zaprzyjaźniona agencja SEO), ps.dobrze technicznie przygotowane odpowiedzi !

      • Sławomir
      • 24 września 2022
      Odpowiedz

      Bardzo merytoryczny tekst. Ten typ tekstów opisujący procesy optymalizacji i funkcjonowania pozycjonowania stron to jest to czego szukam. Polecam i czekam na kolejne teksty !

      • marcin
      • 22 sierpnia 2022
      Odpowiedz

      zdecydowanie brakuje jeszcze informacji o cenach pozycjonowania, o rozliczaniu się za pozycjonowanie i generalnie jak przebiega proces pozycjonowania i współpracy z Wami, wiem wiem, że to jest generalnie Wiedza, ale też brakuje czesci praktyczno informacyjnej we współpracy z Wami, dzieki z góry za uzupełnienie, ale też dodatkowo już wysłałem zapytnie i czekam na odpoweidz od Was pozdrawiam, Marcin

      • Maciej
      • 6 sierpnia 2022
      Odpowiedz

      Mega dawka fachowej wiedzy! Bizzit niezmiennie trzyma wysoki poziom profesjonalizmu. Polecam!

      • Łukasz
      • 4 sierpnia 2022
      Odpowiedz

      Zdecydowanie polecam ekipę Bizzit!

      • Krzysztof
      • 4 sierpnia 2022
      Odpowiedz

      Super , Panowie sa rewelacyjni , szczerze polecam . Zawsze osiągają najlepsze pozycje

      • Radek
      • 30 lipca 2022
      Odpowiedz

      Niezły przegląd wiedzy! Dla każdego coś przydatnego. Dla mnie szczególnie interesujący był fragment dotyczący narzędzi i audytu SEO.

      • Król Wrocławia
      • 28 lipca 2022
      Odpowiedz

      Po przeczytaniu artykułu jestem pewien, że trafiłem na absolutnie najlepszego SEO-wca na rynku. Kiedyś przepalałem wory pieniędzy nie wiem nawet na co. Na dział pozycjonerski, który pewnie siedział w piwnicy i pił kawę za moje pieniądze. Tu klasa na maksa 🙂

      • Kostuś
      • 28 lipca 2022
      Odpowiedz

      Merytoryczny artykuł, który pokazuje jak wiele kompetencji i pracy potrzeba by użytkownicy poprzez wyszukiwarkę mogli dotrzeć do naszych biznesów. Potencjał jest jest ogromny, warto zatem słuchać profesjonalistów. Długoterminowo zawsze się to opłaca.

      • Damian
      • 28 lipca 2022
      Odpowiedz

      Dobrze, przystępnie napisany poradnik. 🙂

      • Grzegorz
      • 28 lipca 2022
      Odpowiedz

      Zabija merytoryką, ale to dobrze bo każdy znajdzie coś dla siebie.
      Przynajmniej wiem, że nie chcę tego robić samodzielnie 🙂

      • Artur
      • 28 lipca 2022
      Odpowiedz

      Bardzo dobry i rozbudowany artykuł, w którym pozycjonowanie stron internetowych zostało przedstawione w prostym i zrozumiałym języku. Ciekawa jest tabela – Narzędzia SEO, gdzie mamy porównanie różnych aplikacji do zbierania danych potrzebnych do pozycjonowania stron. pozdrawiam Artur

      • Michal
      • 27 lipca 2022
      Odpowiedz

      Teraz człowiek wie za co płaci 😉

      • Anna
      • 27 lipca 2022
      Odpowiedz

      najbardziej spodobała mi się definicja krótkiego ogona w pozycjonowaniu czyli short tail, dziękuję bo właśnie tego szukałam do pracy, mogę zacytować Was? pozdrawiam Anna

        • wojtek
        • 27 lipca 2022
        Odpowiedz

        tak Pani Aniu, można nas cytować, będzie nam miło też, jak poda Pani w swojej pracy link (adres) podstrony, pozdrawiamy

      • Piotrek
      • 27 lipca 2022
      Odpowiedz

      Bardzo fajny, tekst wreszcie dowiedziałem się jak działa wyszukiwarka Google

      • Krzysztof
      • 27 lipca 2022
      Odpowiedz

      Bardzo interesujący artykuł. Dobrze jest wiedzieć na jakiej zasadzie są pozycjonowane strony i jak to później się ma to wyników wyszukiwania. Jak wiele znaczą słowa kluczowe na pozycję strony w wyszukiwarce.

    zaufali nam m.in.:

    przygotowanie, analiza fraz

    Aby odnieść sukces w pozycjonowaniu strony, trzeba dobrze określić cel i wiedzieć jak chcemy technicznie prezentować stronę użytkownikom i wyszukiwarce. Te dwa punkty realizuje analiza fraz oraz analityka SEO strony internetowej, które wpływają na skuteczność późniejszych działań.

    aktywne raporty, monitoring seo

    Co to jest aktywny raport SEO? to raport z monitorowania i śledzenia zmian SEO, ale z reagowaniem i zarządzaniem zmianami. Taki raport jest nie tylko dodatkową wiedzą SEO dla klienta, ale także jest fundamentalny dla szybkiego reagowania po zmianach w SERP, algorytmach Google, czy nawet zmianie copywritingu lub oferty przez samego klienta.