Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie strony internetowej to działania, których celem jest większa widoczność domeny strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania dla kluczowych fraz, związanych z treścią strony.

Na działania składa się optymalizacja serwisu (on-site) oraz działania SEO poza stroną (off-site) jak link building. Efekty pozycjonowania zależą w dużej mierze od *doświadczenia Agencji SEO.

*Bizzit S.A. to Mistrz Polski w pozycjonowaniu stron już w 2008 roku wraz z licznymi nagrodami SEO.

Masz pytania w sprawie pozycjonowania strony ?

Umów się na bezpłatną konsultację w sprawie pozycjonowania:

Dołącz do zadowolonych klientów, przeczytaj (wszystkie) opinie nie tylko klientów, ale i znanych osób w e-commerce, o naszej wiedzy w zakresie pozycjonowania stron:

Napisz do nas, odpowiemy na Twoje pytania:

menu

Czym jest pozycjonowanie stron?

Co to jest SEO, jak ma się do SEM i PPC?

Jak działa wyszukiwarka Google?

Słowa kluczowe
Podział słów kluczowych
Frazy long tail
Frazy short tail

Jak wyglądają wyniki wyszukiwania? Czym jest SERP?

Co wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce?

Algorytm Google

Czynniki rankingowe Google

Czynniki rankingowe Google on-site. Pozycjonowanie on-site
Optymalizacja znaczników meta
Optymalizacja treści
Optymalizacja linków
Optymalizacja techniczna strony WWW
Content marketing a SEO
Dane strukturalne a pozycjonowanie strony

Czynniki rankingowe Google off-site. Co to jest pozycjonowanie off-site?
Optymalizacja SEO off-site
Link building

Czynniki UX – optymalizacja strony pod użytkownika
Wskaźniki Core Web Vitals

Ruch organiczny, czyli ruch bezpłatny do strony

Narzędzia SEO

Audyt SEO

Pozycjonowanie a CMS
Pozycjonowanie Wordpress
Pozycjonowanie stron Joomla
Pozycjonowanie stron Drupal

Pozycjonowanie stron onepage

Pozycjonowanie e-commerce
Pozycjonowanie PrestaShop
Pozycjonowanie Shoper
Pozycjonowanie Magento

Pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie na mapkach Google
Pozycjonowanie strony z klientem lokalnym

 

FAQ: pytania i odpowiedzi w pozycjonowaniu stron
Jak pozycjonować stronę www?
Jak zacząć pozycjonować stronę?
Jak poprawić pozycjonowanie strony?
Co wpływa na pozycjonowanie strony?
Co daje pozycjonowanie strony?

Czy można zacząć pozycjonowanie podczas tworzenia strony?
Czy można rozpocząć SEO bez strony internetowej?

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?
Co wpływa na koszt pozycjonowania?

Ile trwa pozycjonowanie strony?
Jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania?
Jak sprawdzić efekty pozycjonowania strony?

Jak wygląda współpraca SEO z agencją Bizzit?
Ile kosztuje pozycjonowanie z Bizzit?
Jakie informacje, dostępy potrzebuje Bizzit aby rozpocząć pozycjonowanie?

Czy muszę znać słowa kluczowe dla strony?
Czy agencja SEO sama dobiera słowa kluczowe?
Jak znaleźć słowa kluczowe?
Ile słów kluczowych pozycjonować?

Co to jest pozycjonowanie lokalne?
Czym są linki w pozycjonowaniu (cytaty)?
Czym jest anchor tekst dla SEO?
Co robi tag w pozycjonowaniu stron?

Kim jest specjalista SEO?
Na czym polega pisanie pod SEO?

Co to jest pozycjonowanie techniczne?
Co to jest usługa SEO?
Co to są narzędzia SEO?
Jakie są narzędzia SEO?

Jak zoptymalizować SEO?
Czy pozycjonowanie wpływa na reklamy Google Ads?

Czy pozycjonowanie stron jest trudne?
Czy pozycjonowanie stron ma sens?
Czy pozycjonowanie stron się opłaca?
Czym, w skrócie, różni się SEM od SEO?
Czy pozycjonowanie za darmo istnieje?

Jak uczyć się pozycjonowania stron?
Czy warto pozycjonować stronę samemu?
Czy oszczędzę na pozycjonowaniu pomagając agencji SEO?
Co oprócz pozycjonowania oferuje Bizzit?

Czym jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie strony to szereg działań, które mają na celu zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce internetowej. W praktyce, mowa tu o wyższej pozycji w naturalnych (organicznych) wynikach wyszukiwania. SEO z ang. Search Engine Optimization to przede wszystkim optymalizacja techniczna i jakościowa strony internetowej, wewnątrz (on-site) i z zewnątrz (off-site), pod kątem wyszukiwarki. Jak należy to rozumieć?

 

Co to jest SEO, jak ma się do SEM i PPC?

SEM to skrót z ang. Search Engine Marketing, to ogólne pojęcie dla całego marketingu w wyszukiwarkach, ze szczególnym uwzględnieniem wyszukiwarki Google, będącej liderem na rynku wyszukiwarek internetowych. Pojęcie SEM jest często mylone z SEO, a ma znacznie szersze znaczenie.

Na SEM składa się zarówno SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli wszelkie działania pozycjonowania strony, zmierzające do pozyskania ruchu z wyszukiwania (focus na ruch organiczny), jak i reklama płatna, a więc w praktyce: linki sponsorowane określane jako PPC (ang. Pay Per Click), a docelowo Google Ads (uwzględniając wyszukiwarkę Google jako lidera). Tak więc mówiąc krótko, SEM to są wszystkie działania marketingowe podjęte w internecie, te bezpłatne i płatne:

SEM = SEO + PPC

 

Jak działa wyszukiwarka Google?

Dzisiaj korzystanie z internetu najczęściej rozpoczynamy od wyszukiwarki Google, która cieszy się największą popularnością wśród internautów. A jak z niej korzystamy? Zazwyczaj najpierw pojawia się potrzeba, np. zdobycia jakiejś informacji, zakupu przedmiotu lub poznania jego ceny, znalezienia usługi i usługodawcy. Później rozpoczynamy zapytania, możemy wyróżnić następujące typy „pytań” w wyszukiwarkach internetowych:

  • Zapytania informacyjne, a więc hasła typowo związane z danym zagadnieniem. Pytania pojawiają się o aktualności, wiedzę, definicję, dane. Oczekiwaniem internauty jest tylko i wyłącznie znalezienie odpowiedzi na pytanie, a więc zaspokojenie ciekawości, pozyskanie wiedzy. Odpowiedź może być w formie odnośnika (wraz z krótkim opisem, tzw. meta description) do strony www, która objaśnia zagadnienie, ale też w formie np. grafu wiedzy, grafiki, czy innych form odpowiedzi na poziomie samej wyszukiwarki, bez potrzeby klikania w konkretny wynik.
  • Zapytania transakcyjne – kiedy internaucie zależy nie tylko na zdobyciu informacji na temat danego produktu lub usługi, ale też często na sfinalizowaniu zakupu. To jest aktualnie najtrudniejszy obszar w pozycjonowaniu. Z uwagi na dużą konkurencję, trudno jest wypromować stronę w wynikach organicznych na tzw. komercyjne frazy, czyli zapytania sugerujące, że szukający zdecydował już o zakupie, lub jest tuż przed podjęciem decyzji zakupowej produktu lub usługi,
  • Zapytania nawigacyjne – wybierane są przez użytkowników Google, aby dostać się na stronę internetową związaną z konkretną funkcjonalnością (porównywarka produktów, gry online), tematyką (sklep budowlany, z sukienkami) czy marką (olx, sprzedajemy.pl). W tym celu zazwyczaj wpisywany jest adres www, nazwa brandu, typ serwisu czy szeroko określona tematyka oferty.

 

 

Słowa kluczowe

Zapytania, jakie internauci wpisują w wyszukiwarkę Google to właśnie słowa kluczowe. Jest nim zarówno „fryzjer Katowice”, „łóżeczko niemowlęce 120x60”, „kurs na wózek widłowy”, „czerwona sukienka na wesele”, jak i „czym jest pozycjonowanie?”. Prowadząc sklep online, oferując usługi szkoleniowe, będąc mechanikiem samochodowym lub blogerem, chcemy pojawiać się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania właśnie na frazy kluczowe z punktu widzenia własnego biznesu.

 

Podział słów kluczowych

  1. frazy produktowe, za którymi kryje się poszukiwanea konkretnego produktu, np. „telewizor QLED Samsung”,
  2. frazy brandowe, dotyczące konkretnej marki, firmy, np. „kontakt Bizzit”,
  3. frazy lokalne / regionalne, czyli określające obszar geograficzny, w którym szukamy, np. „pozycjonowanie Katowice”,
  4. frazy generyczne /ogólne – czyli złożone z pojedynczych rzeczowników, przymiotników... maksymalnie 2-wyrazowe, np. „czerwone szpilki”,
  5. frazy long tail – będące rozwinięciem fraz komercyjnych, złożone z 3 i więcej słów kluczowych, np. „granatowa sukienka na wesele”,
  6. frazy problemowe, czyli poszukujące rozwiązania dla problemu zadanego we frazie wyszukiwania, np. „jak pozycjonować stronę samemu?”,
  7. frazy komercyjne, czyli te frazy, które wieszczą sprzedaż, lub co najmniej zamiar zakupu, np. „spodnie wyprzedaż”.

 

Frazy long tail

Bardzo ważne w pozycjonowaniu są słowa związane z oferowanymi produktami, usługami, jednak to nie wszystko. Poszukując słów kluczowych, warto również pomyśleć o pozycjonowaniu long tail. Co to takiego? Tłumacząc dosłownie, jest to „długi ogon”. Słowa kluczowe long tail składają się z wielu wyrazów. Są na pewno mniej konkurencyjne niż frazy generyczne, a pozycjonowanie ich trwa zwykle długo, ale opłaca się w nie inwestować. Jak je wyszukać? Najlepiej spojrzeć na to z perspektywy internautów, którzy doprecyzowują frazy komercyjne o dodatkowe wyrazy:

 

przykład 1:

fraza komercyjna: „czerwona sukienka” + doprecyzowanie: „biały pasek” = fraza long tail: „czerwona sukienka z białym paskiem”,

 

przykład 2:

fraza komercyjna: „pozycjonowanie stron” + doprecyzowanie: „Katowice" + "cennik” = fraza long tail: „pozycjonowanie stron Katowice cennik”,

 

Warto korzystać również z narzędzi analitycznych, aby odkrywać dalsze rozwinięcia i kombinacje fraz komercyjnych. Tworzenie grupy fraz na długi ogon trwa, ale przydaje się bardzo zwłaszcza przy content marketingu, który jest fundamentem budowania długiego ogona fraz, w szczególności dla sklepów internetowych.

Pozycjonowanie long tail pod kątem finansowym to przede wszystkim więcej wartościowych treści i optymalizacja linkowania wewnętrznego, krótko w równaniu można to zapisać jako:

pozycjonowanie long tail =

= więcej technicznie i merytorycznie dobrych treści + optymalizacja techniczna i UX linkowania wewnętrznego

 

Frazy short tail

W naszej Agencji SEO (Bizzit), używamy określenia „short tail” od kilkunastu lat, długo zanim definicja przyjęła się w "środowisku SEO", zaraz po tym, jak tylko powstało określenie "long tail". Short tail, czyli tzw. krótki ogon, to frazy wyszukiwane przez użytkowników, które:

  • z definicji są długim ogonem, ale:
  • ilość wyszukiwań tych fraz jest zbyt duża, aby nie pozycjonować ich bezpośrednio,
  • tym samym pojawiają się w podpowiedziach (sugesterach) wyszukiwarek, przez co często stają się „krótkim ogonem”,

 

przykład 1:

fraza komercyjna: „czerwona sukienka” + doprecyzowanie komercyjne: „na wesele” = fraza short tail: „czerwona sukienka na wesele”,

 

przykład 2:

fraza komercyjna: „pozycjonowanie stron” + doprecyzowanie komercyjne: „Katowice” = fraza short tail: „pozycjonowanie stron Katowice”,

 

Pozycjonowanie "short tail" to inwestowanie mikro-budżetami poprzez linkbuilding w poszczególne frazy, oprócz standardowych działań dla long tail. Pod kątem finansowym można to opisać równaniem:

pozycjonowanie short tail = pozycjonowanie long tail + mikrobudżet na linkbuilding

 

podsumowując przykład 1:

frazy long tail ("czerwona sukienka z białym paskiem") oraz frazy short tail ("czerwona sukienka na wesele"), powiązane frazą komercyjną "czerwona sukienka", zauważamy na narzędziu ahrefs.com, że:

pozycjonowanie short tail: czerwona sukienka na wesele

 

fraza "czerwona sukienka z białym paskiem" praktycznie nie ma mierzalnego wolumenu wyszukiwania (brak danych na powyższym screenie),

natomiast fraza "czerwona sukienka" to już SearchVol = 45000, a jej "krótki ogon", czyli zasługująca na dodatkowy budżet fraza córka (rozwinięcie), to SearchVol = 11000, czyli nadaje się na dodatkowy mikrobudżet w ramach pozycjonowania short tail.

 

podsumowując przykład 2:

frazy long tail ("pozycjonowanie stron katowice cennik") oraz frazy short tail ("pozycjonowanie stron katowice"), powiązane frazą komercyjną "pozycjonowanie stron", tu też zauważamy na narzędziu ahrefs.com, że:

 

fraza pozycjonowanie stron katowice jako short tail seo

 

fraza "pozycjonowanie stron katowice cennik" także nie ma mierzalnego wolumenu wyszukiwania (brak danych),

natomiast fraza "pozycjonowanie stron" to już SearchVol = 7300, a jej "krótki ogon", czyli fraza córka (rozwinięcie), dla której warto rpzeznaczyć dodatkowy budżet seo, to SearchVol = 300, czyli nadaje się na dodatkowy mikrobudżet w ramach pozycjonowania short tail.

 

wskazówka: dużą pomocą, dla określenia (w narzędziu ahrefs) czy dana fraza jest "krótkoogonowa", może być tu kolumna "temat nadrzędny" (parent topical), gdy jest on identyczny jak "słowo kluczowe" oznacza to, że mimo dłuższej frazy, jest to prawdopodobnie fraza short tail. Natomiast fraza long tail będzie miała inny temat nadrzędny niż ona sama.

 

 

Jak wyglądają wyniki wyszukiwania? Czym jest SERP?

Pozycjonowanie polega więc na działaniach, które mają sprawić, że na wybrane słowa kluczowe strona będzie jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. A co to oznacza? Jak wyglądają wyniki wyszukiwania w Google?

SERP to skrót od ang. Search Engine Results Page, a oznacza wyniki wyszukiwania Google. Dawniej były to wyłącznie linki do stron. Dzisiaj w SERP-ach są nie tylko wyniki organiczne (naturalne), ale również płatne, czyli reklamy Google Ads, a to nie wszystkie zmiany. Największą rewolucją są wyniki wyszukiwania, które formą i strukturą dopasowują się do rodzaju zapytania. W ten sposób można dostać nie tylko słowną, ale i graficzną odpowiedź na pytanie, a samych typów rozszerzonych wyników wyszukiwania tzw."rich snippets Google" jest o wiele więcej.

 

Wyniki wyszukiwania w Google:

  1. wyniki tekstowe – tutaj pojawia się podlinkowane meta title, i meta description wskazujące, jaka treść znajduje się na stronie i argumentujące dany wynik. Zarówno meta-title jak i meta-description może być poprawione przez wyszukiwarkę w ramach lepszej czytelności w kontekście zapytania użytkownika,
  2. wyniki płatne – są to reklamy Google Ads w formie tekstowej lub np. jako Google Zakupy, a więc zdjęcia wraz z ceną, linkiem do produktu, opisem,
  3. wyniki rozszerzone tzw.featured snippety – wyniki wyszukiwania w formie gotowych odpowiedzi, nie tylko tekstowych, złożonych często z wielu stron, z linkiem do najważniejszych źródeł, wyniki te znajdują się u góry strony lub po prawej stronie SERP-ów. Najczęściej jest to definicja pojęcia, przepis, zwięzła odpowiedź na pytanie,
  4. wyniki lokalne tzw.local pack – wyniki wyszukiwania miejsc związanych z wybraną lokalizacją, wykrytą na podstawie informacji o lokalizacji urządzenia, z którego wyszukujemy lub udziału nazwy miejsca w zapytaniu np. „pozycjonowanie katowice”, wraz ze wskazanim ich na mapce.

przykład:

fraza pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google

 

Tutaj widać, że 5 pierwszych wyników wyszukiwania to reklama, to tzw. płatne wyniki wyszukiwania. Aby znaleźć się wśród nich, konieczne jest wykupienie reklamy płatnej Google Ads:

wyniki płatne Google Ads w wyszukiwarce Google

 

W pozycjonowaniu ważniejsze są jednak organiczne wyniki wyszukiwania, a więc to, co poniżej. Są to strony internetowe, które znalazły się na liście, gdyż Google uznało, że znajdują się na nich wartościowe informacje odpowiadające zapytaniu internauty. O to właśnie chodzi w pozycjonowaniu, by pojawiać się właśnie w tych bezpłatnych wynikach:

wyniki organiczne bezpłatne dla frazy wyszukwiania pozycjonowanie stron

 

Najtrudniej jest w przypadku tzw. rozszerzonych wyników wyszukiwania, które najczęściej pojawiają się w przypadku np. fraz lokalnych, a więc zawierających oprócz usługi lub produktu również nazwę miasta, a nawet dzielnicy. Wtedy mamy znacznie więcej informacji przy każdym rezultacie wyszukiwania. Pojawia się np. mapka, adres, strona www, godziny otwarcia, ocena gwiazdkowa, opinie klientów i inne. Często wdrożenie (schema.org) i optymalizacja danych strukturalnych mocno wpływa na to, jakie dane Google będzie w stanie wyświetlić. Szacuje się, że w wynikach organicznych, brać może udział nawet do 30 różnych form rozszerzonych wyników wyszukiwania. Choć takie wyniki wyszukiwania są wygodne dla internautów, to często utrudniają pozycjonowanie szerokie (na całą Polskę a nie tylko na lokalne wyniki, lokalne frazy) i analizę wyników SEOwcom. Przykład wyników rozszerzonych dla frazy lokalnej:

wyniki rozszerzone Google Mapka dla frazy lokalnej

 

 

Co wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce?

Dla szukającego w internecie oczywiste jest, że wpisując w wyszukiwarce Google dowolne hasło, otrzyma listę stron internetowych, spośród których wiele będzie odpowiadało potrzebom użytkownika. Niestety rzadko się zdarza, by internauta zaglądał na drugą, czy trzecią stronę wyszukiwania, dlatego tak ważne jest, by znaleźć się w TOP 10. Oczywiście płatne wyniki i grafy wiedzy nieco ten ranking zaburzają, ale bardzo ważne jest, dla wszystkich właścicieli stron, by na najważniejsze słowa kluczowe, a więc te związane z usługą lub produktem, znaleźć się jak najwyżej w wyniku wyszukiwania (SERP – search engine results page).

Nad jakością wyników wyszukiwania czuwa Google, które musi nie tylko zrozumieć, o co pyta internauta, ale znać zawartość stron, by dopasowywać je do zapytań w sposób błyskawiczny, sortując znalezione w sieci informacje w kolejności od najbardziej wartościowych i dopasowanych do tych potencjalnie najmniej przydatnych, dla danego użytkownika. Warto dodać, że kiedyś preferencje użytkownika nie były uwzględniane, natomiast teraz każdy z nas może otrzymać różne wyniki, w zależności od tego, co o nas wie wyszukiwarka Google.

 

Aby były możliwe precyzyjne odpowiedzi na zapytania w wyszukiwarce, roboty Google (boty, crawlery) przede wszystkim, muszą indeksować strony internetowe, treści zamieszczone w mediach społecznościowych, ale i treści umieszczone w Google Moja Firma, na mapach Google, w skanach książek, dokumentów itd. czyli czytają kod HTML stron, pliki graficzne (np. JPG) i tekstowe (np. PDF), renderują stronę, aby wiedzieć jak widzi ją użytkownik (!), oraz czerpią z innych miejsc, jak Google Mapy, wizytówki, kanały social mediowe, które dostarczają dodatkowych informacji lub po prostu potwierdzają (autoryzują) dane na stronie.

Dzięki analizie wszystkich zgromadzonych danych Google decyduje, na której pozycji i na jakie frazy wyświetlić w wynikach wyszukiwania konkretną stronę www. Jednak wyszukiwarki muszą wciąż się zmieniać, uczyć i udoskonalać, właśnie dlatego niemalże codziennie dochodzi do mniejszych lub większych zmian w algorytmie Google, które mają ogromny wpływ na pozycjonowanie strony. Zdarzało się, że zmiany w algorytmie wyszukiwarki wywracały wszystko do góry nogami, cała praca seo-wców szła na marne i musieli wypracowywać na nowo sposoby na wysokie pozycje w Google. Dlatego na pytanie o to, czy SEO się kiedyś skończy, nie ma twierdzącej odpowiedzi, ponieważ dopóki istnieją wyniki organiczne, zawsze będzie potrzebna osoba, aby te wyniki poprawiać i pilnować wraz ze zmieniającymi się pozycjami w Google.

 

 

Algorytm Google

Page Rank to ocena liczbowa danej strony internetowej w skali od 0 do 10 (oraz brak oceny). Dawniej był widoczny dla wszystkich, jako tzw. "zielony pasek", pokazywał, które strony są wartościowe, oceniając jakość linków do niej prowadzących. W 2016 roku utajniono informacje Page Rank, jednak wciąż jest obowiązujący, choć na pewno w innej wersji, oceniającej poszczególne podstrony w kontekście konkretnych zapytań. Specjaliści SEO zajmują się właśnie tym, by poznać sposoby tworzenia tego rankingu i nieco go przechytrzyć. Jednak algorytm wciąż jest udoskonalany. Jakie zmiany zaszły w ostatnich latach?

 

  1. Panda – aktualizacja, która miała miejsce w 2011 roku. Jej głównym celem jest deprecjonowanie stron internetowych z contentem słabej jakości, np. teksty z synonimizatorów, kopiowane, sztucznie wypełnione frazami kluczowymi. Na wyższe pozycje miały rankować strony, które wypełniała wartościowa treść.
  2. Pirat – aktualizacja Google z 2012 roku, która na celownik wzięła strony naruszające prawa autorskie. W rankingu obniżone zostały pozycje stron, które nielegalnie udostępniały materiały cudzego autorstwa.
  3. Pingwin – update algorytmu wprowadzony w 2012 roku. Aktualizacja skupiła się na weryfikacji profilu linków strony. Na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania miały znaleźć się strony, do których linkują silne strony, serwisy a nawet tzw. hub-y wiedzowe, jak np. wikipedia.org, interia.pl czy apple.com. W przypadku Pingwina kluczowe jest również to kiedy odnośniki zostały zamieszczone, oraz im bardziej był naturalny link building, tym lepiej. Taka zmiana w algorytmie Google sprawiła, że konieczne było odejście od linkowania z kiepskich katalogów stron, z forów niezwiązanych tematycznie, lub stron zapleczowych o kiepskiej treści.
  4. Koliber – aktualizacja algorytmu Google ogłoszona w 2013 roku. Celem Kolibra jest lepsze rozumienie zapytań użytkowników (zwłaszcza 2-, 3-wyrazowych), aby trafniej dopasować wyniki wyszukiwania do potrzeb szukającego. Koliber sprawił, że uwzględniany jest bardziej kontekst zapytania niż poszczególne słowa.
  5. RankBrain – rozszerzenie Kolibra z 2015 roku, to sztuczna inteligencja, która ma jeszcze lepiej rozumieć zapytania, potrzeby, życzenia użytkowników i dopasowywać do nich wyniki wyszukiwania.
  6. Gołąb – aktualizacja z 2014 roku, która sprawiła, że wyniki wyszukiwania nie tylko odpowiadały wyszukiwanej frazie, ale również lokalizacji użytkownika. Dzięki temu wpisując „fryzjer”, otrzymujemy listę stron internetowych salonów fryzjerskich, ale nie z całego kraju, lecz z najbliższej okolicy.
  7. Mobile Friendly / Mobile First – 2015 rok to zmiany, które nadciągały nieubłagalnie, ponieważ coraz więcej osób przegląda internet za pośrednictwem smartfona i innych urządzeń mobilnych. Od tego roku, wyżej w rankingu oceniane są strony, które mają swoją, dobrze działającą (!), wersję mobilną.
  8. Core Web Vitals – czynnik rankingowy z 2020 roku. Jest to zestaw wskaźników związanych z szybkością, responsywnością i stabilnością wizualną stron internetowych. Powstał, aby zachęcić administratorów stron do ich optymalizacji pod kątem doświadczeń użytkownika (UX). Wskaźniki badają, jaki jest poziom zadowolenia i zaangażowania użytkownika z zaprezentowanych mu stron w wynikach wyszukiwania.

 

 

Czynniki rankingowe Google

Na to, którą pozycję w wynikach wyszukiwania na określone frazy osiągnie dana strona, wpływa wiele czynników. Google tworzy ranking na podstawie dużej liczby pozyskanych danych, które oczywiście ulegają ciągłym zmianom. Nie da się wskazać jednej recepty na sukces, warto jednak zadbać o to, by wszystkie z tych czynników uwzględnić podczas optymalizacji. Fundamentalnie, dzieli się je na:

  • czynniki on-site, czyli związane z samą stroną internetową, jej budową i zawartością
  • czynniki off-site, czyli związane z widocznością, cytowaniem, linkami do strony internetowej
  • czynniki SEO UX, czyli związane ze zrozumieniem i tym jak doświadcza daną stronę użytkownik, oraz jak przekłada się to na jego zaangażowanie pod kątem technicznym, np. nawigacja, oraz merytorycznym np. content journey

 

Podsumowując: SEO powinno opierać się właśnie na tych trzech powyższych fundamentach. Optymalizacji podlega zarówno to, co na stronie, jak i to, co poza nią, a podczas zmian należy pamiętać nie tylko o botach Google, ale również o użytkowniku, dla którego strona ma być użyteczna, intuicyjna w obsłudze i atrakcyjna wizualnie.

 

 

Czynniki rankingowe Google on-site. Pozycjonowanie on-site

Pozycjonowanie strony możliwe jest przede wszystkim dzięki jej optymalizacji pod kątem wyszukiwarki. Należy uwzględnić szereg czynników, które są ważne już podczas indeksacji strony, aż do jej czytelności i jakości. Jakie działania należy podjąć dla pozycjonowania on-site? Poniżej najważniejsze czynniki rankingowe Google on-site:

 

Optymalizacja znaczników meta

  1. Fraza kluczowa jako pierwsza w meta-title.
  2. Słowa kluczowe w meta-title – to one wyświetlają się zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i u góry każdej otwartej strony w przeglądarce internetowej. Bardzo ważne jest, by znalazła się w tytule najważniejsza fraza dla danej podstrony.
  3. Słowa kluczowe w meta description – mają znaczenie przede wszystkim dla użytkownika, który zachęcony opisem ma wejść na daną stronę. Dobrze jest zastosować język korzyści, który zwiększy wskaźnik CTR klikalności z wyników wyszukiwania - na klikalność, nawet z dalszych miejsc wyników, ma właśnie dobry meta-description.

 

Optymalizacja treści

  • Treści na stronie opisane słowami kluczowymi, poprawne pod względem ortograficznym, gramatycznym, bez literówek.
  • Odpowiednia objętość tekstów na stronie – tak aby, wyczerpać merytorycznie dany temat, ale nie "lać wody",
  • Stosowanie nagłówków Hx, czyli od najważniejszego H1 do kolejnych, z frazami kluczowymi.
  • Graficzne wyróżnianie treści – pogrubienia, kursywa, podkreślenia, tabele, listy numerowane i punktory.
  • Wyróżniony, aktywny spis treści – Google lepiej rankuje strony, które mają przemyślaną strukturę nawigacji, zwłaszcza w kontekście linkowania wewnętrznego, gdzie dobrym przykładem jest właśnie spis treści (menu strony internetowej),
  • Bez duplikacji treści (duplicate content) – mowa zarówno o tej wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Teksty na stronie muszą być unikalne. W przypadku sklepów online nie kopiować opisów produktów ze stron producentów ani tym bardziej od konkurencji.
  • Dodanie polityki prywatności i regulaminu serwisu.
  • Podstrona kontaktowa, czyli dane teleadresowe, w szczególności dla stron skierowanych do klienta lokalnego,
  • Częstotliwość publikacji nowych treści na stronę i ich aktualizowanie.
  • Prawidłowo wdrożone wersje językowe.
  • podstrony kanoniczne – aby unikać duplikatów i konsekwencji, jakie ze sobą niosą identyczne treści podstron, warto wskazywać robotom Google podstronę kanoniczną, czyli główną dla danej powielonej treści na innych podstronach, wykorzystując tag rel=”canonical” w sekcji .

 

Optymalizacja linków

  • Jakość i liczba linków wychodzących oraz stron, do których się odsyła.
  • Jakość i liczba linków wewnętrznych (internal links).
  • Naprawa niedziałających linków,
  • Zastosowanie menu okruszkowego (breadcrumbs).
  • „Przyjazne” adresy, tzw. Friendly URLs,
  • Poprawność przekierowań 301, zarówno "z www" jak i "bez www" oraz ustalone https lub tylko http. Dobrze, gdy strona jest dostępna pod jedną wersją adresu (z/bez www) a jej wewnętrzne adresy są identyczne i nie przekierowują na inne kombinacje, czyli wewnętrzne adresy postron muszą zgłaszać zawsze header 200, aby crawl-ery wyszukwiarek nie "męczyły się", wykorzystując niepotrzebnie crawl budget naszej strony.

 

Optymalizacja techniczna strony www

  • Szybkość ładowania się strony – na nią ma wpływ wiele czynników, dobrze jest je systematycznie weryfikować i dążyć do tego, by użytkownik nie musiał czekać na załadowanie się wszystkich elementów strony.
  • Optymalizacja grafik umieszczonych na stronie – odpowiedni rozmiar, który nie spowolni ładowania się strony (kompresja), tytuł adekwatny do tego, co przedstawia zdjęcie, atrybut alt="" omawiający fotografię, który jest alternatywą, gdy obraz nie może być załadowany lub gdy niewidomy korzysta z czytnika stron internetowych,
  • Dostosowanie strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
  • Wychwycenie błędów w kodzie HTML
  • Dodanie mapy XML strony.
  • Dodanie danych strukturalnych (program schema.org, a w efekcie rich snippets w wynikach Google).
  • Wdrożenie https, czyli certyfikatu SSL, w szczególności na stronach, gdzie wpisujemy dane, wypełniamy formularze i wysyłamy je przez stronę (płatności, logowania, komentowanie itd.)

 

Content marketing a SEO

Gdy znamy już słowa kluczowe, a także strona jest zoptymalizowana, dalej warto zająć się zaplanowaniem i przygotowaniem odpowiednich treści. Ważne są zarówno seo teksty na stronie głównej, jak i na innych kluczowych podstronach, a w przypadku sklepów internetowych opisy kategorii i produktów. Trzeba też dodać, że sam blog powoli staje się must have, przy aktualnych algorytmach Google. Treści mają zwiększać widoczność strony w Google, ale również angażować czytelnika.

Odpowiednio przygotowane teksty są doskonałą bazą do linkowania wewnętrznego, które jest ważne przy optymalizacji on-site. Dobre profesjonalne treści, to okazja do stworzenia dla internautów miejsca, w którym będą mogli zdobyć ciekawe informacje i wracać systematycznie po więcej informacji, a ogólnie, dobry content marketing to także sposób na wizerunek eksperta w sieci oraz na wyróżnienie się na tle konkurencji.

 

Dane strukturalne a pozycjonowanie strony

Ważne w aspekcie pozycjonowania strony są dane strukturalne w kodzie strony, które powinny odzwierciedlać informacje widoczne dla użytkownika na danej stronie. Są to ułożone dane w postaci klas, typów, tablic, list w formacie np. json (JavaScript Object Notation), często na dole kodu strony.
Dzięki formie podania danych strukturalnych dla botów wyszukiwarek, łatwiejsze i szybsze jest sprawdzenie bloków treści, istotnych informacji pośród kodu i elementów szaty graficznej strony.

Dobre wdrożenie danych strukturalnych w zgodzie z wytycznymi schema.org oraz z zachowaniem poprawności walidacji narzędzi Google (do sprawdzania struktury danych), przynosi wiele korzyści dla pozycjonowania strony:

  1. szybsze indeksowanie treści
  2. lepszą widoczność hierarchii i bloków treści dla wyszukiwarki
  3. priorytetyzowanie najważniejszych danych i elementów w treści
  4. bonus w postaci Rich Snippets Google, czyli wizualnej reprezentacji danych strukturalnych w wynikach wyszukiwania

 

Złe praktyki związane z danym strykturalnymi a SEO:

  1. trzeba oczywiście pamiętać, że słabej treści (kopia, thin content itp.) nie pomogą dane strukturalne, a wręcz mogą przyśpieszyć sygnalizowanie, że treść jest słaba.
  2. zagrożeniem jest także przesycenie (podobnie jak przeoptymalizowanie keywords) danych strukturalnych, w tak dużej liczbie, że mniej widoczne stają się istotne dane lub bloki tekstu nawet w samej formie struktury JSON-LD, RDFa czy w formacie Microdata.
  3. słaba korelacja danych strukturalnych a realnie widocznej treści dla użytkownika, może być powodem nawet ukarania serwisu za podawanie dla botów wyszukiwarek danych strukturalnych niezgodnych z rzeczywistą treścią.
  4. złe wdrożenie, błędy w kodowaniu danych strukturalnych mogą spowodować ich nie działanie, czyli kod nie waliduje się w narzędziach danych strukturalnych; poprawność należy sprawdzać tutaj: validator.schema.org
  5. niezrozumiałe lub uwzględniane przez Google klasy, typy czy atrybuty danych strukturalnych; szanse na Rich Snippet-y po wdrożeniu danych strukturalnych sprawdzimy tutaj: search.google.com/test/rich-results
  6. karaną złą praktyką (oprócz j/w, braku korelacji treści i danych strukturalnych) jest używanie klass lub typów niezgodnie z przeznaczaniem co może wynikać z (umyślnego) growth hacking seo. Przykładem jest używanie struktury przepisów kulinarnych dla obrazów, aby pokazywały się w treści wyników wyszukiwarki, mimo że dana treść nie jest „przepisem kulinarnym”. Drugim powodem może być pomyłka, niewiedza przy używaniu klas lub typów danych strukturalnych, np. pomyłka między klasą oceny artykułu a oceną komentarza, co powoduje duże różnice i patologie w liczbach ocen i średniej oceny. W efekcie obu przypadków najczęściej otrzymujemy zgłoszenie w Google Search Console o nałożonej karze, która niedługo spowoduje obniżenie wyników jeżeli nie poprawimy danych strukturalnych i zgłosimy do ponownej weryfikacji.

 

 

Czynniki rankingowe Google off-site. Co to jest pozycjonowanie off-site?

Pozycjonowanie strony możliwe jest nie tylko dzięki optymalizacji, ale też dzięki budowaniu linków zewnętrznych do strony. Proces ten określa się jako link building. Dzięki odnośników do strony www w dobrych miejscach w sieci, możliwe jest pokazanie robotom Google, że strona jest uważana przez użytkowników za przydatną, bo jest polecana, cytowana w innych miejscach w Internecie.

 

Optymalizacja SEO off-site

  • Liczba domen, z których pochodzą linki i ich autorytet,
  • Liczba podstron, z których pochodzą linki i ich autorytet,
  • Linkowany tekst (anchor), fraza w formie nazwy marki, brandu,
  • Linki pochodzące z wartościowych domen .gov i .edu,
  • Moderacja, usunięcie linków ze stron wątpliwej wartości,
  • Linki ze stron konkurencji,
  • Fraza w nazwie domeny, exact match domain (nazwa domeny to słowo kluczowe),
  • Wiek i historia domen, z których pochodzą linki,
  • Jakość i objętość treści, z której pochodzi linki,
  • Umiejscowienie linku w tekście i na całej stronie,
  • Zgodność tematyczna z treścią dostępną pod linkującą domeną, tzw. "topical authority" domeny linkującej,
  • Zgodność tematyczna z treścią podstrony, z której pochodzi link, czyli np. tematyczny artykuł,
  • Mała liczba wychodzących linków ze strony (domena jak i podstrona np. artykułu), która do nas linkuje,
  • Zróżnicowane anchory linków, np. linki tekstowe, obrazkowe, a jak tekstowe to np. brandowe, URL, keywords czy mix,
  • Regularny przyrost linków do strony,
  • Linki nofollow, dofollow, ugc oraz typ linku np. obraz lub z dokumentu pdf,
  • Wiek linków,
  • ...i wreszcie ogólnie jakość i odpowiednie proporcje powyższych czynników = naturalny profil linków;

Co to jest naturalny profil linków? to w naszej definicji, benchmark profili linków danej kategorii tematycznej serwisów w statystyce Google z dużym udziałem dobrych i tematycznych lokalizacji linkujących do danego serwisu (kropka!).

 

Link building jest bardzo ważnym filarem pozycjonowania, który przede wszystkim ma zaindeksować stronę, ale to nie wszystko. Aby osiągać w wynikach wyszukiwania wysokie pozycje, warto pokazać wyszukiwarce, że strona internetowa jest doceniania w internecie, a to najprościej osiągnąć dzięki linkowaniu. Oczywiście dla osiągnięcia dobrych efektów konieczne jest pozyskanie odnośników z wartościowych zewnętrznych serwisów.

Jakich, jak linkować, skąd linkować? pomoże Tobie lista:

  1. Katalogi NAP,
  2. Branżowe katalogi stron,
  3. Fora internetowe,
  4. Blogi internetowe,
  5. Social media, marketing szeptany, buzz zmarketing
  6. Linki w artykułach sponsorowanych,
  7. Linki w branżowych artykułach gościnnych,
  8. Linki partnerskie na stałe na stronach,
  9. oczywiście, najlepiej, gdy nasze treści są tak wartościowe, że użytkownicy sami linkują ♥ do nas, wskazując przy tym wyszukiwarkom, gdzie jest wiedza a danym temacie, dla danych zagadnień = fraz wyszukiwania,

 

 

Czynniki UX – optymalizacja strony pod użytkownika

Ostatnia aktualizacja algorytmu Google pokazała, jak ważne podczas ustalania rankingu jest to, jakie doświadczenia ma użytkownik podczas korzystania z danej strony. Core Web Vitals to wskaźniki, które mają ogromne znaczenie dla tzw. user experience. Google nagradza strony, które są atrakcyjne wizualnie i technicznie oraz użyteczne merytorycznie. Istotne jest to, jak strona prezentuje się graficznie, ale i to, jaka jest jej funkcjonalność, a przede wszystkim – intuicyjna obsługa. Użytkownik nie może mieć problemów z dotarciem na stronie do poszukiwanych informacji. Właśnie dlatego zarówno działania SEO, jak i UX powinny być ze sobą zbieżne. Przy obecnych algorytmach Google, pojawiło się nawet nowe pojęcie: Search Experience Optimization (SXO).

SEO + UX = SXO

Jak równocześnie odpowiedzieć na potrzeby użytkowników, zwiększyć funkcjonalność strony i jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania? Jakie działania podjąć? Wbrew pozorom User Experience i SEO wzajemnie oddziaływują na siebie, mają wiele wspólnych elementów. Wiele z nich określonych jest w wskaźnikach Core Web Vitals, które należy wziąć pod uwagę, przede wszystkim, w kontekście satysfakcji użytkowników.

 

Wskaźniki Core Web Vitals

  1. LCP (Largest Contentful Paint) – mierzy czas ładowania największego elementu, obiektu na stronie w widocznym dla użytkownika obszarze. Dobrze, gdy wynosi poniżej 2,5 sekundy.
  2. FID (First Input Delay) – mierzy czas, jaki upływa od momentu wykonania działania przez użytkownika, a odpowiedzenia na nie przez przeglądarkę. Szacuje się, że dobrze, gdy wynosi mniej niż 0,1 sekundy.
  3. CLS (Cumulative Layout Shift) – mierzy tzw. stabilność wizualną strony. Chodzi o to, by elementy znajdujące się na stronie, nie przemieszczały się, nie „skakały”, nie przesuwały treści lub nawigacji.

 

Użytkownicy internetu nie chcą czekać długo na załadowanie strony. Ale to nie wszystko... SXO to także dbałość o treść. Content musi zawierać frazy kluczowe, ale musi być też łatwy do przyswojenia. Właśnie dlatego tak ważne jest uporządkowanie tekstów, co wpływa na zaangażowanie i dłuższe czytanie. Nie bez znaczenia jest również wezwanie do działania (CTA), czyli elementy serwisu, które wymagają np. kliknięcia myszką, wypełnienia formularza, co mówi algorytmom Google, że treść na danej stronie, zachęca nie tylko do czytania ale też podejmowania dalszych akcji przez użytkownika, np. zakupu, skontaktowania się lub zapisania do newslettera – to wszystko sygnalizuje wyszukiwarce, że strona jest wartościowa.

Aby zwiększyć konwersję, należy komunikować się bezpośrednio z czytelnikiem. Osiągnąć to można dzięki odpowiednim hasłom pokazującym, co należy zrobić, by złożyć zamówienie, czy się skontaktować.

Na zadowolenie internautów wpływa również responsywność strony. Większość z nich korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych. Dobrze, gdy strona ma pełną funkcjonalność również na smartfonach.

SXO to również wszelkie działania związane z optymalizacją linkowania. Nawigacja musi być intuicyjna, dobrze, gdy internauta w prosty sposób może poruszać się po stronie.

 

 

Ruch organiczny, czyli ruch bezpłatny do strony

Internauci, na stronę internetową, wchodzą głównie z wyników wyszukiwania w przeglądarce internetowej. Najważniejszy typ wyników to wyniki organiczne, dzięki którym, w bezpłatny (przy osiągnięciu celów z inwestycji) sposób możemy pozyskać odwiedzających, a także zwiększyć szanse na nowych użytkowników, którzy np. nie klikają reklam Google (wyniki organiczne to uzupełnienie dla wyników płatnych!).

  • Google News – to wiadomości z różnych serwisów internetowych – zarówno portali informacyjnych, jak i innych stron www. Jednak aby strona pokazywała się wśród wyników, trzeba ją do tego przygotować, musi być uznana przez Google za stronę informacyjną pod kątem merytorycznych jak i technicznym.
  • Google Grafika – coraz więcej użytkowników szuka informacji w Google Grafika, dlatego dobrze jest postarać się o to, by zdjęcie ze strony www wyświetlało się w wynikach wyszukiwania na frazy powiązane z naszymi słowami kluczowymi. Nie zawsze się to uda, zwłaszcza że trzeba odpowiednio opisać obrazek, wykorzystując atrybut „alt” i umieszczając go w otoczeniu dobrej i relewantnej treści.
  • Google Maps to kanał ważny przede wszystkim dla firm, które prowadzą swoją działalność lokalnie, a więc stacjonarnie. Warto wiedzieć, że wyniki wyszukiwania są automatycznie dopasowane do lokalizacji (aktualizacja Gołąb), więc trzeba zatroszczyć się o to, by pojawiać się na mapach Google. Jak tego dokonać? Przede wszystkim da się to zrobić, dodając wizytówkę firmy w Google Menadżer Profilu Firmy, w niej nie powinno zabraknąć opisu z frazami kluczowymi, opinii klientów, danych kontaktowych i innych atrybutów z uwzględnieniem branży, np. menu dla restauracji.
  • Google Video i YouTube – są i takie biznesy, które z powodzeniem można promować w sieci za pośrednictwem kanału firmowego na YouTube. Dodawanie filmików na YouTube jest bezpłatne. Google może zaindeksować takie video i pokazać go w wyszukiwarce Google Video. Jednak aby tak się stało, musi być wysokiej jakości, posiadać odpowiedni tytuł i opis uwzględniający adekwatne frazy kluczowe. Ważna uwaga: YouTube jest własnością Google, co wyjaśnia dużo zależności SEO w tym punkcie, m.in. filmiki video z YouTube wzbogacają standardowe wyniki wyszukiwania Google (!),
  • Google Shopping – to platforma zakupowa od Google. Dzięki niej możliwe jest oglądanie produktów wraz z cenami i zdjęciami z poziomu przeglądarki internetowej. Warto wiedzieć, że aby oferowane produkty pojawiły się w Google Shopping, trzeba uruchomić kampanię płatną w Google Ads.

 

 

Narzędzia SEO

Pozycjonowanie strony nie jest możliwe bez odpowiednich narzędzi SEO. Pozwalają nie tylko na zebranie i analizę danych, ale też na usprawnienie pracy i bardziej efektywne działanie. Oprogramowanie SEO może być wszechstronne lub skierowane wyłącznie na jeden aspekt. Narzędzia SEO mogą posłużyć zarówno do analizy widoczności strony w SERP-ach, jak i do dobrania słów kluczowych. Umożliwiają również audyt strony on-site, by dalej zoptymalizować ją, jak również off-site, czyli np. przeanalizować profil linków (wykonany link building).

 

 bezpłatnywidocznośćsłowa kluczoweanaliza on-siteanaliza off-site
Google Search Consoletaktaktaktaktak
Senutonietaktak
Ahrefsnietaktaktaktak
Semstormnietaktak
Seostationnietak
Google Keyword Plannertaktak
Answer The Publictaktak
Google Analyticstak
Google Trendstaktak
Ubersuggesttaktak
Keywordtool.iotaktak
Screaming Frogtak / wersja freetak
SurferSEOnietaktak
DeepCrawlnietak
Google Speed Insightstak
CrUX Dashboardtak
Clusterictak
Majestic SEOtak
Sitebulbnietak

 

Audyt SEO

Dobrze, gdy jakiekolwiek działania pozycjonerskie poprzedzone są analityką. Audyt SEO powinien być podstawą dla poprawek SEO lub wdrażania nowych rozwiązań. Do jego przygotowania potrzebne są wyżej wymienione narzędzia SEO. Część z nich jest bezpłatna, za większość trzeba jednak zapłacić. Właśnie dlatego czasami nie warto silić się na samodzielny audyt SEO, to kosztowne, a same dane to za mało, ponieważ trzeba jeszcze wiedzieć jak je zinterpretować.

Warto zlecić audyt SEO firmie, która się w tym specjalizuje, bowiem to nie tylko przygotowanie raportu z analizy strony internetowej, ale również przygotowanie propozycji zmian. Właśnie dlatego często początkiem współpracy z agencją SEO jest zlecenie audytu strony internetowej.

Audyt SEO oraz współpraca przy jego wdrożeniu sygnalizują, że mamy do czynienia dobrym SEO-wcem. Na pewno w poszukiwaniu dobrego pozycjonera, pomoże jego doświadczenie w kodowaniu stron, lub co najmniej umiejętności webmasterskie. Natomiast same efekty pod wdrożeniu audytu oraz monitorowanie i reagowanie na zmiany, mogą nas upewnić, że znaleźliśmy najlepszego SEO-wca (!).

 

 

Pozycjonowanie a CMS

Aby pozycjonowanie przyniosło efekt, zakłada się, że musi dojść do optymalizacji, najwrażliwszych na SEO, elementów strony. Może się okazać, że nie da się wprowadzić zmian rekomendowanych przez audytora. Problemem nie jest niechęć właściciela czy administratora strony, a często ograniczenia techniczne. Może być tak, że autor danej strony www, przygotowując ją, nie wziął kompletnie pod uwagę możliwości zmian w danych elementach.

 

Pozycjonowanie Wordpress

Pozycjonowanie stron opartych na CMS-ie WordPress nie stanowi większego problemu, system ten jest bardzo intuicyjny w obsłudze, ale też nie powoduje kłopotów przy optymalizacji. Jest bardzo popularny, bo jest wszechstronny. Dzięki ogromnej ilości wtyczek WordPress daje możliwość licznych modyfikacji. WooCommerce pozwala go zamienić nawet w sklep internetowy. Jedne z popularniejszych wtyczek (pluginów) SEO to np. All in One SEO lub SEO Framework, oczywiście jest szereg innych ważnych wtyczek SEO dla Wordpress, które optymalizują konkretne elementy strony.

 

Pozycjonowanie stron Joomla

Strony oparte o CMS Joomla, także dają możliwość wprowadzania zmian pod SEO dzięki wielu dodatkom. Nie jest to CMS tak popularny jak np.Wordpress, ale wypracowane ma własne rozwiązania i dodatki SEO, które mogą pomagać w pozycjonowaniu strony w Joomla. Na uwagę zasługuje fakt, że CMS Joomla pomaga przy ograniczonej wiedzy w zakresie web design, czyli budowy wizualnej strony, a jak ma się to do SEO? Można śmiało powiedzieć, że CMS Joomla ułatwia SEO UX na podstawowym poziomie.

 

Pozycjonowanie stron Drupal

Drupal to obok WordPressa i Joomli chętnie wybierany CMS. Oferuje nie tylko ogromną funkcjonalność, ale przede wszystkim – posiada wiele wtyczek i rozszerzeń, co pozwala także na optymalizacje SEO stron opartych na CMS-ie Drupal. Oprócz standardowych modułów SEO, wyróżnić można automatyczną optymalizację i zmianę rozmiaru wgrywanych obrazów, co jest ważne w przypadku ruchu opartym na "wynikach obrazkowych".

 

Pozycjonowanie stron onepage

Warto wiedzieć, że strony typu one page są bardzo kłopotliwe w pozycjonowaniu. Dlaczego? Google woli bardziej rozbudowane strony, im więcej na nich podstron i treści, tym uważa je za znacznie bardziej użyteczne z punktu widzenia internauty, ponieważ są lepiej ustrukturyzowane a sama strona jest bardziej przejrzysta. Dodatkowo każda z podstron ma własny meta-title, tytuł, nagłówki hx i wiele innych elementów, w których możemy uwzględnić frazy kluczowe – przy jednej stronie mamy ograniczone możliwości. Tak więc pozycjonowanie strony one-page, jeśli w ogóle się na nie zdecydować, będzie trudne, długotrwałe lub nawet niemożliwe dla osiągnięcia trudniejszych pozycji w wyszukiwarce.

 

Pozycjonowanie e-commerce

Pozycjonować można nie tylko strony internetowe, ale i sklepy internetowe. Można powiedzieć, że dzisiaj – w dobie tak popularnych zakupów on-line – wręcz koniecznością jest pozycjonowanie e-commerce, by wyprzedzić konkurencyjne sklepy online. Bardzo ważne, już na etapie wyboru skryptu sklepu internetowego, by optymalizacja i późniejsze zmiany SEO, nie wiązały się z przebudową serwisu, czasochłonnymi zmianami lub dużymi kosztami. Nie każde rozwiązania dla sklepów online pozwolą na szybkie zmiany SEO. Wybór skryptu CMS dla sklepu bardzo rzutuje na możliwość późniejszych zmian w pozycjonowaniu sklepu internetowego.

 

Pozycjonowanie PrestaShop

PrestaShop uznawany jest za jeden z najłatwiejszych w obsłudze systemów CMS służących do sprzedaży. Doceniają go jednak nie tylko właściciele e-commerce, ale i pozycjonerzy. PrestaShop ma dużo modułów, a także funkcji sprzedażowych, marketingowych i optymalizacyjnych, w tym także moduły SEO dla optymalizacji sklepu opratego właśnie na Presta Shop.

 

Pozycjonowanie Shoper

Rozwiązanie Shoper dla sklepów internetowych, oparte jest na modelu SaaS. Wybierane jest nie tylko przez małe firmy, ale służy też do prowadzenia dużych sklepów internetowych, które oferują nawet kilkaset produktów. Shoper posiada SEO Plugin, dzięki któremu ma wiele funkcji, które wspierają pozycjonowanie, takich jak zarządzanie meta danymi, tworzenie pliku robots.txt i sitemap.xml, generowanie przyjaznych adresów URL, ustawianie przekierowań 301, tagu canonical i wiele innych.

 

Pozycjonowanie Magento

Rozwiązanie dla sklepów online Magento to silnik e-commerce szczególnie polecany do tworzenia rozbudowanych sklepów internetowych. Pozwala nawet na integrację z zewnętrznymi serwisami sprzedażowymi typu Allegro, Amazon czy Kaufland.de. Z punktu widzenia pozycjonowania stron najważniejsze jest to, że pozwala osiągnąć wysoką efektywność działań SEO w aspekcie pozycjonowania konkretnych produktów. Na uznanie zasługują narzędzia i wtyczki SEO takie jak Magento SEO Plus, Ultimate SEO Suite for Magento, Magento SEO Suite Ultimate Extension i innych.

 

 

Pozycjonowanie lokalne

Samo wyszukiwanie lokalne jasno definiuje też pozycjonowanie lokalne, czyli są to działania poprawiające pozycję fraz, za którymi kryje się życzenie znalezienia oferty lub usługi blisko wyszukującego, to nazywamy właśnie pozycjonowaniem lokalnym.

Co jest tym „życzeniem lokalnym”? Nie tylko sama fraza wyszukiwania, do której dodajemy informację o mieście lub regionie np. „pozycjonowanie stron Katowice” lub „pozycjonowanie śląsk”, lecz sama geo-specyfika usługi, branży lub bliskości od nas (Google estymuje naszą pozycję na mapie) powoduje, że wyszukiwarka rozumie, że chodzi nam o firmę lokalną i na pewno nie chcemy jechać do np. fryzjera w Warszawie, wpisując „fryzjer” a będąc fizycznie w Katowicach.

 

Pozycjonowanie na mapkach Google

Mapki Google biorą udział w wynikach wyszukiwania, tzn. jeżeli Google wie, że wyszukującemu chodzi o firmę lokalną, wtedy wraz z normalnymi wynikami wyszukiwania (bezpłatne organiczne, płatne itd.), najczęściej na górze strony zaraz pod reklamami, wyświetlana jest mapka z trzema najlepszymi dopasowaniami firm, ze wskazaniem ich adresu, telefonu, strony www i innych danych.

Jak się tam znaleźć, w tym "google 3-pack"? Google mapy mają mechanizm zbliżony do standardowej wyszukiwarki ale z mocnym naciskiem na geolokalizację, czyli jeżeli strona powiązana z firmą właściwie „się” pozycjonuje, a wizytówka firmy w Google Business Profile jest dobrze wypełniona i zoptymalizowana, wtedy zaczynamy „wskakiwać” na wyższe pozycje w Google Mapkach. Jak będziemy w TOP3 Google Maps, to także będziemy widoczni w zwykłych wynikach wyszukiwania w strefie mapki google, na tzw. Google 3-pack.

 

Pozycjonowanie strony z klientem lokalnym

Silna strona to podstawa aby pozycjonować się wysoko, także lokalnie, nawet gdy konkurencja jest duża, przykład: „adwokat katowice” lub „sklep rowerowy katowice” (lub bez fraz miast gdy google wie, w jakiej lokalizacji szukamy). Ale sama siła strony, mimo że jest ważna, nie wystarczy, musi też być spełnione szereg aspektów technicznych jak spójność teleadresowa między stroną, wizytówką a np. katalogami typu KRS, NIP. Komplet danych teleadresowych, jak również ich powiązanie z lokalizacją jest bardzo ważne, czyli zarejestrowana firma lub odział tam gdzie świadczymy usługi, jej numery telefonów z lokalnymi prefiksami kierunkowymi dla województw czy miasta. Ważne są też przygotowane materiały powiązane z lokalizacją, chodzi nie tylko o fotografie, ale też treści czy sygnały dla mechanizmów Google świadczące o lokalnej i dużej jakości usłudze lub produkcie naszej firmy lokalnej.

 

FAQ: pytania i odpowiedzi w pozycjonowaniu stron

Najczęstsze pytania, tzw. FAQ, z pozycjonowania stron, które zebraliśmy przez lata i cały czas zbieramy w korespondencji i rozmowach z klientami.

 

Jak pozycjonować stronę www?

Pozycjonowanie strony to systematyczne prace, w szczególności on-site, które musimy opierać na cyklicznym monitorowaniu widoczności strony w wyszukiwarce Google. Ważna jest świadomość i priorytetyzacja czynników SEO, oraz ich powiązanie z algorytmami Google, aby pozycjonowanie było skuteczne i przewidywalne.

 

Jak zacząć pozycjonować stronę?

Stronę musimy zacząć pozycjonować od rzeczy najważniejszych, z naciskiem na quick-win SEO on-site, czyli od elementów strony, które możemy szybko poprawić a przy tym przyniosą, potencjalnie, największe korzyści dla pozycjonowania. Początek pozycjonowania strony to na pewno audyt SEO, który wskaże w jakim stanie jest strona, którą zamierzamy pozycjonować.

 

Jak poprawić pozycjonowanie strony?

Poprawa pozycjonowania strony to doszukiwanie się błędów oraz braków SEO na stronie oraz w linkuildingu. Zdecydowaną uwagę trzeba poświęcić poprawkom zawartości merytorycznej strony oraz doświadczeniu użytkownika na stronie (UX), co ma duże przełożenie (SXO) na poprawienie jej pozycji w wyszukiwarkach. Oczywiście oprócz żagli (content, SEO+UX), ważny jest też wiatr, czyli linkbuilding, który często wymaga poprawienia lub uzupełnienia.

 

Co daje pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie strony powoduje większe zaufanie algorytmu Google do treści, oraz wyższy Page Rank przy dobrym linkowaniu, a finalnie: większą widoczność w wyszukiwarkach Google. A większa widoczność w wyszukiwarce to po prostu wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, a tym samym więcej kliknięć i przejść na naszą stronę.

 

Co wpływa na pozycjonowanie strony?

Fundamentalnie na pozycjonowanie strony wpływa cytowanie strony przez użytkowników (inne strony), czyli tzw. linkowanie. Drugi tak samo ważny czynnik to treść i jej dostępność (np.nawigacja, przejrzystość) na stronie, która przekłada się na time-on-site, zaangażowanie i akcje użytkownika (np. wypełnienie formularza, scrollowanie). Dobra treść i użyteczna strona muszą być potwierdzone przez zaangażowanie użytkownika w sygnałach zbieranych przez Google Analytics, wtedy zasadne jest dla algorytmu Google, utrzymywanie wysokich pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

 

Czy można zacząć pozycjonowanie podczas tworzenia strony?

Można zacząć pozycjonować stronę, nawet w trakcie jej tworzenia, jeżeli linkujemy do stabilnych url-i (adres strony głównej i podstron), które nie zmienią się po zakończeniu tworzenia strony, oraz każda nowo tworzona podstrona, jest sukcesywnie uzupełniana w zgodzie z docelową tematyką strony. W praktyce zaleca się przygotowanie chociaż minimalnego, ale bardzo zbieżnego z tematyką, contentu na stronie głównej, i rozpoczęcie linkbuildingu właśnie od strony "startowej", jeżeli inne podstrony serwisu oraz jej nawigacja jest jeszcze w procesie twórczym.

 

Czy można rozpocząć SEO bez strony internetowej?

Jeżeli pozycjonujemy, linkujemy domenę, pod którą nie ma żadnej strony internetowej (brak serwisu, błędy 40x, 50x, DNS error), jest to nienaturalne dla algorytmu Google, aby użytkownik linkował coś, czego nie widzi, a więc linkowanie domeny gdy nie ma pod nią strony, jest traktowane przez Google jako nienaturalny linkbuilding a takie linki mogą być deprecjonowane nawet po uruchomieniu serwisu.

Ale możemy za to, dla nieistniejącej jeszcze strony, przygotowywać treści na podstrony, opisy kategorii (w przypadku sklepów), artykuły na bloga oraz artykuły zewnętrzne, na które trzeba przecież przeznaczyć dużo czasu. Planowanie strony jest dobrym etapem, aby także zaplanować i przygotować treści wewnętrzne i zewnętrzne dla pozycjonowania niedługo uruchamianej strony.

 

Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Koszt pozycjonowania strony to koszty jednorazowe, ale wymagające "serwisowania", jak audyt strony, opisy SEO, czy podstawowe artykuły wiedzowe dla bloga strony; oraz koszty cykliczne: linkbuilding (off-site) oraz rozwijanie treści strony dla lepszego long tail i topical authority (on-site). Cena audytu to 1000 - 5000 zł netto w zależności od wielkości serwisu. Cena artykułów czy opisów landing-page waha się od 300 do 1000 zł netto i zależy od trudności i długości tekstu. Cena cyklicznego, miesięcznego pozycjonowania to statystycznie 1000 zł netto aby rozpocząć na poważnie pozycjonowanie lokalne mniejszej strony.

Pozycjonowanie większych stron, gdzie liczba podstron, kategorii (np. sklepy internetowe) i pozycjonowanych fraz jest o wiele większa, to koszty od 2000 zł netto do kilku tysięcy złotych miesięcznie.

 

Co wpływa na koszt pozycjonowania?

Na koszt pozycjonowania strony wpływa popularność pozycjonowanych fraz, nakłady finansowe konkurencji oraz ilość (zakres, skala) prac. Popularność wyszukiwanej frazy i jej rozwinięć, np. "pozycjonowanie stron" czy "ogłoszenia", jest bardzo duża, przez co inwestycja (nakłady finansowe) konkurencji w takie frazy jest proporcjonalnie, także duża. Sam zakres prac, gdy wybieramy dużą ilość fraz do pozycjonowania, dodatkowo zwielokrotnia koszty pozycjonowania.

 

Ile trwa pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie strony to proces ciągły i długofalowy, ponieważ algorytmy Google są cyklicznie poprawiane, a konkurencja cały czas dodaje linki oraz treści do strony. Na czas pozycjonowania składa się przygotowanie strony, co związane jest z audytem SEO trwającym 2-3 tygodnie (wraz z wdrażaniem poprawek, uzupełnianiem braków). Jeżeli strona nie ma dużej konkurencji pod kątem ilości podobnych stron, oferty czy regionu geograficznego, to rzeczywiście, czasami wystarczy pozycjonowanie przez 3-6 miesięcy, aby strona w kolejnych latach utrzymała się na zadowalających pozycjach w wyszukiwarce, ale koniec końców i tak przyjdzie czas, że trzeba będzie "dołożyć" prac SEO, aby wzmocnić lub wrócić na pozycje.

Przy dużym serwisie, np. sklepie internetowym, czas pozycjonowania znacznie wydłuża się, a wręcz wymaga pozycjonowania ciągłego aby utrzymać frazy na dobrych pozycjach w wyszukiwarce. Jeżeli pytanie jest o czas poświęcony (miesięcznie) na wykonanie prac SEO przez pozycjonera czy copywritera, to dłuższy opis SEO przygotowuje się 5-10 godzin, podstawowy artykuł to 3-5 godzin pracy, a sam linkbuilding, na który składa się analityka i sprawdzanie jakości oraz korelacji miejsc publikacji, to 10-15 godzin w miesiącu przy większym budżecie.

 

Jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania?

Efekty pozycjonowania strony dla nowej domeny, która nigdy nie była pozycjonowana, to minimum 6 do 9 miesięcy, aby zobaczyć pierwsze, adekwatne do jakości prac, efekty seo. Gdy pozycjonujemy stronę, której domena ma długą historię związaną z jej aktualnie pozycjonowanym contentem, to efekt pozycjonowania można zauważyć praktycznie po 2-3 tygodniach prac seo, lecz dopiero po kilku miesiącach będzie on kompletny w ocenie.

Czas oczekiwania na efekty pozycjonowania zależy także od dat update-ów algorytmu Google, w szczególności dotyczących "rdzenia" algorytmu, czyli przy dłuższym oczekiwaniu na kolejne zmiany w algorytmie Google, czas oczekiwania na efekty seo może się wydłużyć. Core Update Google najlepiej obrazuje efekty prac seo z ostatnich miesięcy, ponieważ czynniki seo, wpływające na pozycje, są liczone od początku dla pozycjonowanej strony.

Na koniec warto dodać, że mały budżet na pozycjonowanie, może okazać się nie wystarczający, aby pozycje ruszyły w górę, tym samym nie zauważymy efektów pozycjonowania zanim nie zainwestujemy wystarczających środków.

 

Jak sprawdzić efekty pozycjonowania strony?

Efekty pozycjonowania strony możemy sprawdzić na wiele sposobów, a każdy z nich służy w praktyce do sprawdzenia pozycjonowania pod innym kątem. W Google Search Console sprawdzimy widoczność naszej strony w wyszukiwarce dla konkretnych zapytań, a jeżeli wyświetleń naszej strony dla interesujących nas fraz, i docelowo kliknięć w nasze wyniki jest co raz więcej, oznacza to, że pozycjonowanie idzie w dobrą stronę. Google Analytics pokaże nam ruch na stronie, zachowanie użytkownika, i wiele innych czynników, które jeżeli rosną, mogą sygnalizować efekty pozycjonowania nie tylko fraz, ale także jakości treści pod kątem seo, czy nawigacji związanej z pozycjonowaniem SXO. Narzędzia typu Ahrefs czy Senuto pokażą nam efekt pozycjonowania strony w postaci co raz liczniejszych i wyższych pozycji fraz w wyszukiwarce dla naszej domeny, nie tylko dla wyników tekstowych, ale także obrazkowych czy wzbogaconych jak mapki google czy grafy wiedzy.

 

Jak wygląda współpraca SEO z agencją Bizzit?

Konkretnie chronologicznie, w punktach:

  1. wysyłasz zapytanie przez formularz kontaktowy, wskazując domenę do pozycjonowania,
  2. oddzwaniamy do Ciebie, przeprowadzając wywiad nt. Twojej domeny, Twoich celów biznesowych, które ma realizować strona, oraz fraz wyszukiwania, na które chcesz być wysoko w Google,
  3. wyceniamy prace potrzebne na start, np. audyt strony lub uzupełnienie tekstów na stronie, określamy minimalny budżet miesięczny na pozycjonowanie potrzebny dla realizacji celów,
  4. wysyłamy e-mailem brief z pytaniami skrojonymi pod Ciebie, pytamy już bardziej konkretnie o Twój biznes, m.in. zalety i wady Twojej oferty czy profil Twojego klienta,
  5. przystępujemy do ustalonych prac, realizując zadania w cyklach miesięcznych,
  6. z początkiem kolejnego miesiąca wysyłamy raport z prac za poprzedni miesiąc,
  7. jeżeli klient jest zadowolony z prac i postępów, wystawiamy fakturę za kolejny miesiąc i przystępujemy do kolejnych, zaplanowanych długofalowo, prac pozycjonerskich,

 

uwagi:

  • nie podpisujemy umów na pozycjonowanie z kilkumiesięcznym wypowiedzeniem, co wyróżnia nas spośród agencji seo = decydujesz po każdym miesiącu współpracy, czy chcesz abyśmy dalej pozycjonowali Twoją stronę,
  • na każdym etapie, jeżeli są pytania, odpowiadamy i omawiamy efekty prac seo,
  • cyklicznie rozliczamy się na podstawie budżetu miesięcznego i cen cząstkowych za poszczególne prace = większy budżet to więcej prac, których cenę znasz z góry,

 

Ile kosztuje pozycjonowanie z Bizzit?

Koszt pozycjonowania w Bizzit opiera się na:

  • cenie audytu, która zaczyna się od 1000 zł netto za mniejszą stronę www, do kilku a nawet kilkunastu tysięcy złotych za audyt dużego sklepu internetowego,
  • copywritingu na start, czyli uzupełnieniu lub napisaniu od początku tekstów na stronę, potrzebnych dla zrozumienia tematyki serwisu przez wyszukiwarkę, oraz szczegółów oferty przez użytkownika, ceny artykułów zaczynają się od 300 zł netto; opis SEO w trudnej tematyce, typu "meble kuchenne", "ogłoszenia" czy "kredyt gotówkowy", może kosztować nawet 1000 zł netto za 5000 znaków bez spacji,
  • poprawki, technicznie krytycznych dla pozycjonowania, elementów strony meta-title, meta-description, nagłówków h1 czy alt-ów obrazów, wyceniane są wg liczby podstron lub godzinowo, w zależności od ustaleń z klientem; przykładowo w kwocie 1500 zł netto, możemy zoptymalizować kilkanaście podstron oferty mniejszej strony internetowej
  • linkbuilding oparty jest w szczególności na artykułach zewnętrznych, które kosztują od 500 zł netto wzwyż, w zależności od tematyki i konkurencyjności branży, ale śmiało można powiedzieć, że w tej cenie, można publikować dobre technicznie treści na dobrych serwisach, gdzie w cenie jest napisanie artykułu, koszt publikacji, analityka seo, podlinkowanie-indeksowanie, monitoring i ewentualne dalsze serwisowanie artykułu,

 

Jakie informacje, dostępy potrzebuje Bizzit aby rozpocząć pozycjonowanie?

Na początku współpracy przeprowadzany jest wywiad z potencjalnym klientem, nt. jego biznesu, strony internetowej i celów. Pytamy m.in. o osoby kontaktowe do współpracy, konkurencję, grupę docelową, profil klienta, mocne i słabe strony oferty, zakładany efekt współpracy. Oczywiście informacje dzielimy na poufne, oraz te, które możemy wykorzystać w pozycjonowaniu strony.

Podstawowe dostępy, których potrzebujemy to: dostęp do panelu CMS strony internetowej, dostęp do Google Analytics, Google Search Console oraz do wizytówki na mapkach Google.

uwaga: jeżeli brakuje informacji, klient nie potrafi odpowiedzieć na pytania, lub brakuje dostępów ...pomagamy oraz pracujemy na tym co jest dostępne,

 

Czy muszę znać słowa kluczowe dla strony?

Nie musisz znać słów kluczowych, ale musisz znać i czuć branżę, którą reprezentujesz, znać dobrze Twoją ofertę, to wystarczy aby skuteczny key account mógł we współpracy z działem SEO, określić słowa kluczowe, na które warto aby Twoja strona była wysoko w wyszukiwarce. Proponujemy frazy, na które musisz się pozycjonować, wspólnie akceptujemy je, wskazując przy tym konkretne podstrony (lub ich brak - do przygotowania) dla konkretnych fraz.

 

Czy agencja SEO sama dobiera słowa kluczowe?

Jeżeli klient nie jest w stanie zasugerować fundamentalnych fraz pozycjonowania dla swojej strony internetowej, wtedy agencja seo powinna przeprowadzić analitykę fraz dla branży i oferty klienta, tym samym samodzielnie dobrać słowa kluczowe, które akceptuje klient. Nawet gdy klient jest przekonany, że wie wszystko nt. fraz, na które trzeba pozycjonować jego stronę, obowiązkiem agencji seo jest weryfikacja wskazanych fraz na narzędziach SEO.

Dodatkowy aspekt w dobieraniu słów kluczowych, który analitycznie musi pilnować agencja seo, to balans między ogólną frazą wyszukiwania a jej doprecyzowaniem, aby nie inwestować we frazy zbyt ogólne, które zahaczają o inne branże wychodząc poza ofertę klienta, oraz nie doprecyzowywać za mocno fraz, wybierając frazy ze zbyt małym wolumenem wyszukiwania.

Sam budżet także mocno determinuje możliwości dobierania kolejnych fraz do pozycjonowania.

 

Jak znaleźć słowa kluczowe?

Słowa kluczowa dla strony internetowej możemy znaleźć na kilka sposobów, ale generalnie są dwa podejścia ze względu na widoczność domeny. Jeżeli domena jest w miarę silna, to jej najważniejsze frazy pokażą się na seo narzędziach w top100, dalej sortujemy po wyświetleniach w wyszukiwarce i przystępujemy do dalszego szukania fraz na podstawie korelacji z ofertą, profilem klienta czy możliwościami budżetowymi. Natomiast jeżeli domena jest słaba lub nigdy nie pozycjonowana, wtedy poszukiwania słów kluczowych zaczynamy od sprawdzenia słów konkurencji oraz analizie podstawowych słów i ich rozwinięć dla danej branży.

 

Ile słów kluczowych pozycjonować?

Należy pozycjonować taką ilość słów kluczowych, aby zwrot z inwestycji pojawił się w sensownym czasie i można było dalej reinwestować część zysku na dalsze działania SEO. Trzeba skupić się na słowach kluczowych, które jesteśmy w stanie najszybciej wypozycjonować, tzn. korelują mocno z treścią, mamy dość obszerne i eksperckie treści na stronie w tematyce tych słów, a gdy strona jest już pozycjonowana (aktualnie lub kiedyś) a frazy te są w top20, to już wybór jest prosty! Na przykład, przy budżecie 2000 zł netto na miesiąc, przy współpracy przez 12 miesięcy, można śmiało pozycjonować 3-4 trudne słowa kluczowe oraz ich rozwinięcia.

 

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Prace ukierunkowane na lokalne frazy wyszukiwania typu "pozycjonowanie Katowice", z mocnym naciskiem na wyniki na mapkach Google, tzw. Google Maps Pack, to właśnie pozycjonowanie lokalne. Pozycjonowanie lokalne ma na celu optymalizację budżetu SEO, pod kątem obszaru, który obsługujemy, a tym samym nie konkurowanie w obszarze geograficznym, gdzie nie jesteśmy w stanie np. dojechać do klienta, lub klient nie dojedzie do nas.

W szczególności, dla fraz rozpoznawanych przez Google jako lokalne, np. "fryzjer Katowice" lub "fryzjer" (wpisując z lokalizacji Katowice), copywriting nie musi być już ukierunkowany lokalnie przy dobrze eksponowanym i spójnym adresie, ale prace off-site nadal wymagają optymalizacji lokalnej.

 

Czym są linki w pozycjonowaniu (cytaty)?

odpowiedź:

 

Czym jest anchor tekst dla SEO?

odpowiedź:

 

Co robi tag w pozycjonowaniu stron?

odpowiedź:

 

Kim jest specjalista SEO?

odpowiedź:

 

Na czym polega pisanie pod SEO?

odpowiedź:

 

Co to jest pozycjonowanie techniczne?

odpowiedź:

 

Co to jest usługa SEO?

odpowiedź:

 

Co to są narzędzia SEO?

odpowiedź:

 

Jakie są narzędzia SEO?

odpowiedź:

 

Jak zoptymalizować SEO?

odpowiedź:

 

Czy pozycjonowanie wpływa na reklamy Google Ads?

odpowiedź:

 

Czy pozycjonowanie stron jest trudne?

odpowiedź:

 

Czy pozycjonowanie stron ma sens?

odpowiedź:

 

Czy pozycjonowanie stron się opłaca?

odpowiedź:

 

Czym, w skrócie, różni się SEM od SEO?

odpowiedź:

 

Czy pozycjonowanie za darmo istnieje?

odpowiedź:

 

Jak uczyć się pozycjonowania stron?

odpowiedź:

 

Czy warto pozycjonować stronę samemu?

odpowiedź:

 

Czy oszczędzę na pozycjonowaniu pomagając agencji SEO?

odpowiedź:

 

Co oprócz pozycjonowania oferuje Bizzit?

odpowiedź:

 

4.6/5 - (133 votes)
komentarze: 16

Reply to Piotrek. cancel

    • Sławomir
    • 24 września 2022
    Odpowiedz

    Bardzo merytoryczny tekst. Ten typ tekstów opisujący procesy optymalizacji i funkcjonowania pozycjonowania stron to jest to czego szukam. Polecam i czekam na kolejne teksty !

    • marcin
    • 22 sierpnia 2022
    Odpowiedz

    zdecydowanie brakuje jeszcze informacji o cenach pozycjonowania, o rozliczaniu się za pozycjonowanie i generalnie jak przebiega proces pozycjonowania i współpracy z Wami, wiem wiem, że to jest generalnie Wiedza, ale też brakuje czesci praktyczno informacyjnej we współpracy z Wami, dzieki z góry za uzupełnienie, ale też dodatkowo już wysłałem zapytnie i czekam na odpoweidz od Was pozdrawiam, Marcin

    • Maciej
    • 6 sierpnia 2022
    Odpowiedz

    Mega dawka fachowej wiedzy! Bizzit niezmiennie trzyma wysoki poziom profesjonalizmu. Polecam!

    • Łukasz
    • 4 sierpnia 2022
    Odpowiedz

    Zdecydowanie polecam ekipę Bizzit!

    • Krzysztof
    • 4 sierpnia 2022
    Odpowiedz

    Super , Panowie sa rewelacyjni , szczerze polecam . Zawsze osiągają najlepsze pozycje

    • Radek
    • 30 lipca 2022
    Odpowiedz

    Niezły przegląd wiedzy! Dla każdego coś przydatnego. Dla mnie szczególnie interesujący był fragment dotyczący narzędzi i audytu SEO.

    • Król Wrocławia
    • 28 lipca 2022
    Odpowiedz

    Po przeczytaniu artykułu jestem pewien, że trafiłem na absolutnie najlepszego SEO-wca na rynku. Kiedyś przepalałem wory pieniędzy nie wiem nawet na co. Na dział pozycjonerski, który pewnie siedział w piwnicy i pił kawę za moje pieniądze. Tu klasa na maksa 🙂

    • Kostuś
    • 28 lipca 2022
    Odpowiedz

    Merytoryczny artykuł, który pokazuje jak wiele kompetencji i pracy potrzeba by użytkownicy poprzez wyszukiwarkę mogli dotrzeć do naszych biznesów. Potencjał jest jest ogromny, warto zatem słuchać profesjonalistów. Długoterminowo zawsze się to opłaca.

    • Damian
    • 28 lipca 2022
    Odpowiedz

    Dobrze, przystępnie napisany poradnik. 🙂

    • Grzegorz
    • 28 lipca 2022
    Odpowiedz

    Zabija merytoryką, ale to dobrze bo każdy znajdzie coś dla siebie.
    Przynajmniej wiem, że nie chcę tego robić samodzielnie 🙂

    • Artur
    • 28 lipca 2022
    Odpowiedz

    Bardzo dobry i rozbudowany artykuł, w którym pozycjonowanie stron internetowych zostało przedstawione w prostym i zrozumiałym języku. Ciekawa jest tabela – Narzędzia SEO, gdzie mamy porównanie różnych aplikacji do zbierania danych potrzebnych do pozycjonowania stron. pozdrawiam Artur

    • Michal
    • 27 lipca 2022
    Odpowiedz

    Teraz człowiek wie za co płaci 😉

    • Anna
    • 27 lipca 2022
    Odpowiedz

    najbardziej spodobała mi się definicja krótkiego ogona w pozycjonowaniu czyli short tail, dziękuję bo właśnie tego szukałam do pracy, mogę zacytować Was? pozdrawiam Anna

      • wojtek
      • 27 lipca 2022
      Odpowiedz

      tak Pani Aniu, można nas cytować, będzie nam miło też, jak poda Pani w swojej pracy link (adres) podstrony, pozdrawiamy

    • Piotrek
    • 27 lipca 2022
    Odpowiedz

    Bardzo fajny, tekst wreszcie dowiedziałem się jak działa wyszukiwarka Google

    • Krzysztof
    • 27 lipca 2022
    Odpowiedz

    Bardzo interesujący artykuł. Dobrze jest wiedzieć na jakiej zasadzie są pozycjonowane strony i jak to później się ma to wyników wyszukiwania. Jak wiele znaczą słowa kluczowe na pozycję strony w wyszukiwarce.

zaufali nam m.in.:

przygotowanie, analiza fraz

Aby odnieść sukces w pozycjonowaniu strony, trzeba dobrze określić cel i wiedzieć jak chcemy technicznie prezentować stronę użytkownikom i wyszukiwarce. Te dwa punkty realizuje analiza fraz oraz analityka SEO strony internetowej, które wpływają na skuteczność późniejszych działań.

aktywne raporty, monitoring seo

Co to jest aktywny raport SEO? to raport z monitorowania i śledzenia zmian SEO, ale z reagowaniem i zarządzaniem zmianami. Taki raport jest nie tylko dodatkową wiedzą SEO dla klienta, ale także jest fundamentalny dla szybkiego reagowania po zmianach w SERP, algorytmach Google, czy nawet zmianie copywritingu lub oferty przez samego klienta.